• Afsendelse 1-3 hverdage
  • Mere end 1000 brands
  • Byt i 260 butikker
  • Fri fragt til butik v. køb for 99,-
  • Returret frem til d. 31/1-2023
Menu

Jern

Helse & Sundhed Kosttilskud Mineraler
Mest populære
Vælg filtre

Mærker

Pris

Indhold

30 produkter
30 produkter
Sorter efter: Mest populære
DIN SUNDHED
Vi besvarer spørgsmål om jernmangel
LÆS MERE HER
Mette Line
Materialist

Hvad er jern?

Jern er et mikronærrings grundstof. Det er vigtigt for kroppens evne til at transportere ilten rundt i blodet, og det indgår i dannelsen af røde blodlegemer. Kroppen danner ikke selv jern, vi kan derfor kun få det via kost eller kosttilskud. Kroppen lagre selv jern i knoglemarv, lever og milt. Dette hjælper til at undgå jernmangel, da kroppen aktivt anvender jern hele døgnet.

Hvilke madvarer er gode kilder til jern?

I flere nemt tilgængelige madvarer er der kilder til jern. Vi har samlet en lille del her fra animalske og vegetabilske kilder:

  • Lever, blodpølse, muslinger, leverpostej, æggeblomme og hjerte.
  • Spinat, bælgfrugter, linser, mandler, rosiner, klid, broccoli

Jerntilskud og graviditet

Dit behov for jern bliver større i graviditeten, da fosteret og moderkagen har brug for jern. Du får også en større blodmængde i graviditeten, og dette kræver også en del jern. Mængden af røde blodlegemer stiger med ca. 20% i graviditeten, og mængden af væske blodårerne stiger med ca. 50%.Dit behov for jern bliver større i graviditeten, da fosteret og moderkagen har brug for jern. Du får også en større blodmængde i graviditeten, og dette kræver også en del jern. Mængden af røde blodlegemer stiger med ca. 20% i graviditeten, og mængden af væske blodårerne stiger med ca. 50%.

Alle gravide kvinder anbefales forebyggende jerntilskud fra 10. graviditetsuge. på ca. 40-50 milligram daglig. Hvis du lider meget af kvalme, kan du dog vente med at jerntilskud til senest 18. graviditetsuge

Hvem er jerntilskud godt til?

Kroppen taber hele tiden jern og begge køn i alle aldre har behov for jern. Et tilskud af jern afhænger af din livsstil og hverdag. Du kan have behov for jern hvid du gravid, kvinde på 20-40 år, bloddonor mm. Kvinder bruger mere jern når de har menstruation, da de oplever daglige blødninger. Derfor har kvinder et øget behov for jern i forhold til mænd. Helt små børn i 1-2 års alderen og teenagere har også et stort behov for jern, fordi de vokser så meget.

Hvad kan øge og nedsætte optagelsen af jern?

C-vitamin øger kroppens optagelse af jern. Derfor ser du ofte jerntilskud tilsat C-vitamin.

Derimod kan mælk der indeholder calcium, polyfenoler i rødvin og te samt kostfibre nedsætte optagelsen af jern.

Den bedste udnyttelse af jerntilskuddet får man derfor, ved at tage det mellem måltider eller inden sengetid. Gerne sammen med vand, frugt- eller grøntsagsjuice eller en citrusfrugt.

Hvad sker der, hvis du mangler jern?

Ved jernmangel reduceres mængden af jern, der er lagret i depoterne. Som følge heraf begrænses tilførslen af jern til produktionen af røde blodlegemer, og blodet kan få hæmoglobinmangel. Mangel på jern forårsager anæmi og lav blodprocent. Symptomerne på anæmi opstår på grund af, at kroppen ikke er i stand til korrekt at optage ilt.

Symptomer på moderat til svær blodmangel er træthed, svimmelhed, hjertebanken, hovedpine og åndenød.

Hvor meget jern må man tage

Den daglig anbefalede dosis varierer en del efter køn og alder. For mænd og ikke-menstruerende kvinder anbefales 14 milligram per dag.

Kvinder i den fødedygtige alder, specielt kvinder, der menstruerer kraftigt, har ofte behov for jerntilskud for at undgå jernmangel.

Bloddonere kan også have behov for et ekstra jerntilskud. En enkelt blodtapning medfører et jerntab på cirka 200 milligram.​​​​​​​

Vi besvarer spørgsmål om jernmangel

Din sundhed

Vi besvarer spørgsmål om jernmangel

Af Matas

Hvis du oplever at have jernmangel, så er det ensbetydende med, at kroppens lagre af jern er ved at være tomme. Det kan give nogle ikke så rare symptomer, som det er vigtigt at lytte til. I denne artikel dykker vi ned i de mest stillede spørgsmål om jernmangel – alt fra symptomer til hvad du kan gøre ved det.

Læs Mere
Redaktionen fortæller: De kosttilskud spiser vi

Vi guider

Redaktionen fortæller: De kosttilskud spiser vi

Af Amalie Schiller

Det kan være svært at finde rundt i junglen af kosttilskud. I dagens skriv har jeg bedt mine skønne kollegaer om at dele ud af deres erfaringer med de kosttilskud, de dagligt tager som et supplement til en sund og varieret kost. Måske kan du finde inspiration?

Læs Mere
Gravid - hvilke kosttilskud og vitaminer?

Vi guider

Gravid - hvilke kosttilskud og vitaminer?

Af Lene Skou Jensen

For at sikre at både du og barnet får de vigtigste vitaminer og mineraler, anbefaler Sundhedsstyrelsen, at du supplerer din daglige kost med kosttilskud. De fleste vitaminer er ugiftige og udskilles uden problemer. Dog er fx for meget A-vitamin farligt for barnet. Tag derfor ikke større doser, end der er anbefalet. Se alle anbefalinger her.

Læs Mere