• Afsendelse 1-2 hverdage
  • Fri fragt til butik v. køb for 99,-
  • Byt i 260 butikker
  • 30 dages fuld returret
  • Mere end 1000 brands
Menu

Jern

Helse & Sundhed Kosttilskud Mineraler
Mest populære

Pris

Vælg filtre

Mærker

På abonnement

Pris

Aktuelt

23 produkter
23 produkter
Sortér efter: Mest populære

Hvad er jern?

Jern er et mikronærrings grundstof. Det er vigtigt for kroppens evne til at transportere ilten rundt i blodet, og det indgår i dannelsen af røde blodlegemer. Kroppen danner ikke selv jern, vi kan derfor kun få det via kost eller kosttilskud. Kroppen lagre selv jern i knoglemarv, lever og milt. Dette hjælper til at undgå jernmangel, da kroppen aktivt anvender jern hele døgnet.

Jern og graviditet

Mængden af røde blodlegemer stiger med ca. 20% i graviditeten, og mængden af væske blodårerne stiger med ca. 50%.

Alle gravide kvinder anbefales forebyggende jerntilskud fra 10. graviditetsuge. på ca. 40-50 milligram daglig.

Den gravide kan med fordele tage et jern tilskud gennem et kosttilskud udviklet til gravide. Det kan være en variant kun med jern eller et med flere anbefalede kosttilskud sammen, såsom folinsyre. Vi har i Matas varianter der er klinisk testet på gravide.

Jern går til dannelsen af barnets røde blodlegemer, moderkagen og har betydning for centralnervesystemet.

Hvilke madvarer er gode kilder til jern?

I flere nemt tilgængelige madvarer er der kilder til jern. Vi har samlet en lille del her fra animalske og vegetabilske kilder:

  • Lever, blodpølse, muslinger, leverpostej, æggeblomme og hjerte.
  • Spinat, bælgfrugter, linser, mandler, rosiner, klid, broccoli

Hvem er jern godt til?

Kroppen taber hele tiden jern og begge køn i alle aldre har behov for jern. Et tilskud af jern afhænger af din livstil og hverdag. Du kan have behov for jern hvis du er fysisk aktiv samt sveder, gravid, kvinde på 20-40 år, bloddonor mm.Kvinder bruger mere jern når de har menstruation, da de oplever daglige blødninger. Derfor har kvinder et øget behov for jern i forhold til mænd. Helt små børn i 1-2 års alderen og teenagere har også et stort behov for jern, fordi de vokser så meget.

Hvad kan øge og nedsætte optagelsen af jern?

C-vitamin øger kroppens optagelse af jern. Derimod kan mælk der indeholder calcium, polyfenoler i rødvin og te samt kostfibre nedsætte optagelsen af jern.Den bedste udnyttelse af jerntilskuddet får man derfor, ved at tage det mellem måltider eller inden sengetid. Gerne sammen med vand, frugt- eller grøntsagsjuice eller en citrusfrugt.

Hvad sker der, hvis du mangler jern?

Undersøgelser tyder på, at nedsat jernindhold, uden en ledsagende blodmangel, kan give symptomer. Børn kan opleve symptomer som forsinket psykisk og motorisk udvikling og yngre kvinder kan opleve nedsat indlærringsevne. Symptomer på moderat til svær blodmangel er træthed, svimmelhed, hjertebanken, hovedpine og åndenød.

Jernmangel ses hos ca. 20% af kvinder i 20-40 års-alderen og samt menstruerende teenage piger.

Hvor meget jern må man tage

Den daglig anbefalede dosis varierer en del efter køn og alder. For mænd og ikke-menstruerende kvinder anbefales 16 milligram per dag. Børn i alderen 6-12 måneder 8 mg daglig.

Kvinder i den fødedygtige alder, specielt kvinder, der menstruerer kraftigt, har ofte behov for jerntilskud for at undgå jernmangel. De fleste unge kvinder i Danmark har underskud af jern. Dette kan konstateres ved en blodprøve.

Bloddonere kan også have behov for et ekstra jerntilskud. En enkelt blodtapning medfører et jerntab på cirka 200 milligram.

Du kan finde udvalget af forskellige kosttilskud af jern på Matas.dk eller i vores fysiske butikker.

Mette Line S.
Mette Line S.
Materialist
Mette Line blev i 2012 uddannet Materialist og Helserådgiver, og har efter sine 10 år i Matas masser af erfaring og viden inden for skønhedsverdenen. Hun elsker at holde sig opdateret på nye trends og produkter - både inden for helse, hudpleje og makeup, så hun altid kan give kunderne den bedste rådgivning. Ifølge Mett...