• Hjemmelevering
  • Afsendelse 1-2 hverdage
  • Byt i 270 butikker
  • Mere end 1000 brands
  • Byt i 30 dage
Menu

VELVÆRE

Få energi i din hverdag

Her inspirerer vi dig til hvordan du skaber nye sunde vaner, der kan give dig mere velvære og energi ind i din hverdag. Bliv klogere på hvordan du kan øge dit velvære og overskud og få en krop i balance.​​​​​​​


VELVÆRE

Få energi i din hverdag

Energi og overskud er meget individuelt og vi giver dig ideer til hvordan du kan skabe det på den bedste måde for dig. Det kan være gennem mentale øvelser, små justeringer i kosten, motion eller tid til dig selv.

HVERDAGSOVERSKUD | MENTAL BALANCE | MAVEFORNEMMELSE


Hverdagsoverskud

Vi kender det alle sammen – hverdagen. Fyldt med ting der skal ordnes og før du ser dig om er dagen gået. De små øjeblikke af overskud i hverdagen er guld værd for dig og mig.

Hverdagsoverskud

Vi kender det alle sammen – hverdagen. Fyldt med ting der skal ordnes og før du ser dig om er dagen gået. De små øjeblikke af overskud i hverdagen er guld værd for dig og mig.

Gå dig gladere

Udover at gåture er en god, sund og omsorgsfuld form for motion, så er det også en god måde at få mere overskud i hverdagen. Vidste du, at regelmæssige gåture faktisk kan bidrage til mere effektivitet og et bedre energiniveau? Og nogle oplever endda også at sove bedre om natten.

​​​​​​​Det at gå en ture kan være meget meditativt. Tankerne flyder, og kan åbne op for dig og dine følelser. Sundt! Der tales meget om at være til stede i nuet og det kan du opnå ved at gå, for det er svært ikke at være andet end tilstede. Kig op, kig ud og tag ”billederne” med dig hjem.

  LÆS MERE  

Gå dig gladere

Udover at gåture er en god, sund og omsorgsfuld form for motion, så er det også en god måde at få mere overskud i hverdagen. Vidste du, at regelmæssige gåture faktisk kan bidrage til mere effektivitet og et bedre energiniveau? Og nogle oplever endda også at sove bedre om natten.

​​​​​​​Det at gå en ture kan være meget meditativt. Tankerne flyder, og kan åbne op for dig og dine følelser. Sundt! Der tales meget om at være til stede i nuet og det kan du opnå ved at gå, for det er svært ikke at være andet end tilstede. Kig op, kig ud og tag ”billederne” med dig hjem.

  LÆS MERE  

Overskud til de små daglige udfordringer

I en travl hverdag hvor vi vil nå det hele, kan det være en udfordring at jonglere alle boldene, som fx familielivet, karrieren, vennerne og motionen. Og så skal du også lige finde tid til dig selv. Der er mange løsninger på at få de vigtige ender til at mødes, men fælles er at forventninger er afstemt og opgaver uddelt. Når vi lærer at sige ”nej tak” så lærer vi at vi faktisk siger ”ja tak” til det var virkelig betyder noget. Lidt rod i hverdagen og en hurtig smurt madpakke til ungerne er mere end bare ok. Din chef husker dig ikke for den nystrøgne skjorte og dine børn husker dine kram mere end den kedelige madpakke.

Overskud til de små daglige udfordringer

I en travl hverdag hvor vi vil nå det hele, kan det være en udfordring at jonglere alle boldene, som fx familielivet, karrieren, vennerne og motionen. Og så skal du også lige finde tid til dig selv. Der er mange løsninger på at få de vigtige ender til at mødes, men fælles er at forventninger er afstemt og opgaver uddelt. Når vi lærer at sige ”nej tak” så lærer vi at vi faktisk siger ”ja tak” til det var virkelig betyder noget. Lidt rod i hverdagen og en hurtig smurt madpakke til ungerne er mere end bare ok. Din chef husker dig ikke for den nystrøgne skjorte og dine børn husker dine kram mere end den kedelige madpakke.


Mental balance

"Vi har stort set alle de her tanker om at skabe noget, forandre noget i vores liv. Men det forsvinder let i hverdagens travlhed, især fordi vi ikke får ladt op. Så det er her, vi er nødt til at starte – med at anerkende, at det også er vigtigt at lade os selv op. Når jeg har klienter, begynder vi derfor ofte med lige at komme ned og mærke, hvad der foregår i kroppen, og det er også det, jeg anbefaler alle at gøre derhjemme. Det kan være meditation, en lille lur, en gåtur eller bare at tage sig tid til at mærke, hvordan kroppen har det lige nu. Vi kan også iagttage vores tanker med bevidstheden om, at vi er mere end vores tanker og følelser, så vi ikke bliver så taget af dem."

- Mental balance-ekspert: Henrik Milo, privatpraktiserende coach og terapeut, Hellerup Life Coach

Mental balance

"Vi har stort set alle de her tanker om at skabe noget, forandre noget i vores liv. Men det forsvinder let i hverdagens travlhed, især fordi vi ikke får ladt op. Så det er her, vi er nødt til at starte – med at anerkende, at det også er vigtigt at lade os selv op. Det kan være meditation, en lille lur, en gåtur eller bare at tage sig tid til at mærke, hvordan kroppen har det lige nu"

- Mental balance-ekspert: Henrik Milo, privatpraktiserende coach og terapeut, Hellerup Life Coach

Mindfullness

Mindfullness betyder at være nærværende og til stede i nuet, på en måde hvorpå man er kærlig og venlig imod sig selv.

Mindfullness kan beskrives som bevidsthed, opmærksomhed og nærvær. Det handler om at træne sindet i at blive bevidst om hvilke tanker vi tænker, og at være nærværende i den situation eller kontekst man befinder sig i. Du kan træne og dyrke mindfullness dagligt, blot ved små øvelser selv, eller deltage i mindfullness programmer.

Mindfullness

Mindfullness betyder at være nærværende og til stede i nuet, på en måde hvorpå man er kærlig og venlig imod sig selv.

Mindfullness kan beskrives som bevidsthed, opmærksomhed og nærvær. Det handler om at træne sindet i at blive bevidst om hvilke tanker vi tænker, og at være nærværende i den situation eller kontekst man befinder sig i. Du kan træne og dyrke mindfullness dagligt, blot ved små øvelser selv, eller deltage i mindfullness programmer.

Fokus på bedre søvn

En god nattesøvn er vigtig for din mentale sundhed og balance. For lidt søvn kan lede til bl.a. overvægt, depression og forhøjet blodtryk.

3 hurtige tips til en bedre søvn er fx at lufte ud i soveværelset lige inden du skal sove, brug duftolier eller duftlys med lavendel, og sove i et mørkt lokale. I Matas finder du masser af dyner og puder til soveværelset, til en bedre søvn, og du finder også en række kosttilskud med fokus på din søvn.​​​​​​​

  LÆS MERE  

Fokus på bedre søvn

En god nattesøvn er vigtig for din mentale sundhed og balance. For lidt søvn kan lede til bl.a. overvægt, depression og forhøjet blodtryk.

3 hurtige tips til en bedre søvn er fx at lufte ud i soveværelset lige inden du skal sove, brug duftolier eller duftlys med lavendel, og sove i et mørkt lokale. I Matas finder du masser af dyner og puder til soveværelset, til en bedre søvn, og du finder også en række kosttilskud med fokus på din søvn.​​​​​​​

  LÆS MERE  

Meditation med MindEvolution

Meditation er godt for både krop og sind, og kan hjælpe dig med at skabe balance, ro og nærvær i din hverdag. Forskning viser, at vi får et bedre helbred og opnår større livsglæde ved at meditere.

Meditation kan gøres i mange forskellige afskygninger og på mange forskellige måder. Én måde at komme i gang med at meditere på, er med mindful meditationerne fra MindEvolution.

  SHOP HER  

Meditation med MindEvolution

Meditation er godt for både krop og sind, og kan hjælpe dig med at skabe balance, ro og nærvær i din hverdag. Forskning viser, at vi får et bedre helbred og opnår større livsglæde ved at meditere.

Meditation kan gøres i mange forskellige afskygninger og på mange forskellige måder. Én måde at komme i gang med at meditere på, er med mindful meditationerne fra MindEvolution.

  SHOP HER  


Mavefornemmelse
Din mave fortæller dig mere end du tror

Mavefornemmelse
Din mave fortæller dig mere end du tror

Sammenhængen mellem mave og sind

Vidste du at der er en naturlig sammenhæng mellem din mave og hjerne? Det kaldes på engelsk Brain-Gut Axis. The Brain-Gut Axis er en tovejsforbindelse mellem dit centralnervesystem og det enteriske nervesytem i kroppen.

En stærk Brain-Gut Axis (og en sund tarmflora) kan hjælpe dig til at mestre multitasking og overkomme træthed og udmattelse, så du kan føle dig mere i kontrol i stressede og uoverskuelige situationer.*

*Kilde: Novozymes OneHealth, ProbioBrainTM

Sammenhængen mellem mave og sind

Vidste du at der er en naturlig sammenhæng mellem din mave og hjerne? Det kaldes på engelsk Brain-Gut Axis. The Brain-Gut Axis er en tovejsforbindelse mellem dit centralnervesystem og det enteriske nervesytem i kroppen.

En stærk Brain-Gut Axis (og en sund tarmflora) kan hjælpe dig til at mestre multitasking og overkomme træthed og udmattelse, så du kan føle dig mere i kontrol i stressede og uoverskuelige situationer.*

*Kilde: Novozymes OneHealth, ProbioBrainTM

Din sundhed bor i tarmene

En velfungerede tarmflora forbedrer optagelsen af livsvigtige vitaminer, mineraler og alle væsentlige næringsstoffer.

Hvis der ikke er en optimal balance i din tarmflora, så er ubalancen kommet over tid. Det er derfor vigtigt, at du ikke bare hopper på en potentiel genvej, for den eksisterer ikke. Tålmodighed og nye vaner er vejen frem mod en mere velfungerende fordøjelse. Læs mere om hvordan du kan forbedre din fordøjelse og tarmflora her.

  LÆS MERE  ​​​​​​​

Din sundhed bor i tarmene

En velfungerede tarmflora forbedrer optagelsen af livsvigtige vitaminer, mineraler og alle væsentlige næringsstoffer.

Hvis der ikke er en optimal balance i din tarmflora, så er ubalancen kommet over tid. Det er derfor vigtigt, at du ikke bare hopper på en potentiel genvej, for den eksisterer ikke. Tålmodighed og nye vaner er vejen frem mod en mere velfungerende fordøjelse. Læs mere om hvordan du kan forbedre din fordøjelse og tarmflora her.

  LÆS MERE  ​​​​​​​

Bliv inspireret af spændende artikler

Bliv inspireret af spændende artikler

Giv energien og humøret et boost

Vi guider

Giv energien og humøret et boost

Af Matas

De fleste kender til at være trætte og ikke have det store overskud til nye eller igangværende projekter. Det kan der være mange årsager til, men heldigvis kan du ved selv små livsstilsændringer gøre noget ved problemet. Og bonussen ligger lige for i form af mere overskud og et gladere dig.

Læs Mere
Lægens råd: Sådan styrker du din mentale sundhed

Vi guider

Lægens råd: Sådan styrker du din mentale sundhed

Af Isabel Marschall Thostrup

Læge Charlotte Bøving giver her tre gode råd i en tid, der er præget af alvor og afsavn. Måske føler du dig ekstra udfordret og glemmer at trække vejret dybt? Se med her, og bliv husket på hvordan du styrker både din fysiske og mentale sundhed.

Læs Mere
Derfor skal du spise loppefrøskaller

Spot Trenden

Derfor skal du spise loppefrøskaller

Loppefrøskaller, der hverken har noget med lopper eller frøer at gøre, er uundværlige for en del danskere, der døjer med mave- og tarmproblemer, og det uanset om det er løs eller hård mave, der er problemet. Vi dykker ned i skallerne med de mange egenskaber.

Læs Mere
Tid til hjemmespa

Vi guider

Tid til hjemmespa

Af Alberte Sejling

Lige nu er der tid til masser af indendørs hygge, hvor du med fordel kan tage dig tid til selvforkælelse og lave din egen hjemmespa. Vi har samlet nogle af vores favorit welnessprodukter, som vil gøre din spaoplevelse endnu mere luksuriøs.

Læs Mere