Abonnementsbetingelser

Disse abonnementsbetingelser er gældende fra 18. september 2025 for eksisterende medlemmer, mens de for de nye medlemmer er gældende fra 18. august 2025.

Disse Abonnementsbetingelser finder kun anvendelse såfremt du er tilmeldt et abonnement hos Matas på et eller flere af Matas’ produkter. Abonnementsbetingelserne supplerer de ovenfor under punkt 1 beskrevne Handelsbetingelser. I tilfælde af uoverensstemmelse mellem Handelsbetingelserne og Abonnementsbetingelserne, har Abonnementsbetingelserne forrang.

De produkter, der tilbydes på abonnement, kan findes her

1. Club Matas Medlemskab

For at oprette et abonnement på produkter hos Matas, skal du være Club Matas medlem. Det er også via Club Matas medlemskabet, at der opnås adgang til selvbetjening af abonnementsforholdet.

1.1. Abonnementsforholdet
Når du opretter abonnement på et eller flere produkter, kan du se på din ordrebekræftelse eller bon, at produktet/produkterne er oprettet på abonnement. Når produkter sættes i abonnement, vælger du selv med hvilken frekvens du vil have produktet/produkterne tilsendt. Matas sender herefter løbende produkterne til dig med den valgte frekvens indtil abonnementet opsiges eller ændres.

Du optjener point på præcis samme måde som når du ellers handler på Matas.dk, i Matas appen eller i Matas butikken. Du optjener både point når du opretter et abonnement, samt hver gang du får leveret dine abonnementsvarer. Du kan ikke betale dine abonnementsordrer med dine Club Matas point.

Har du afgivet samtykke til at modtage e-mails, vil du inden din abonnementsordre sendes modtage en mail, der minder dig om, at du kan tilføje andre varer til din levering. På den måde kan du udnytte din frie fragt.

Du kan selv foretage ændringer eller opsige dit abonnement under ’Mine abonnementer’ på din Club Matas Profil, eller Matas Kundeservice kan hjælpe dig. Der er ingen binding, når du opretter produkter på abonnement hos Matas, og du kan opsige når som helst med 48 timers varsel forud for næste abonnementslevering. På alle abonnementsprodukter med en normalpris under 200 kr. vil der være krav om et minimumskøb af to stk. pr. levering.

Matas vil løbende sende dig e-mails vedr. dit abonnement, dine abonnementsforsendelser og betaling. Du har selv ansvaret for at opdatere din e-mail adresse på din Club Matas profil. Du skal være minimum 18 år for at oprette et abonnement. Vi forbeholder os ret til at afstå fra at handle med dig i tilfælde af misbrug af rabat eller ved mistanke om videresalg.

1.2. Abonnementslevering
Nogle af vores fragtmuligheder koster et gebyr. Du har dog altid mulighed for at vælge en fri fragtform på alle dine abonnementsleverancer, uanset hvilken form eller adresse du vælger. Har du flere produkter på abonnement leveres disse med samme leveringsform og til samme leveringsadresse. Du vælger selv, hvilken leveringsform du ønsker at benytte ved første levering. Herefter forbeholder Matas sig ret til at ændre leveringsudbyder ved efterfølgende abonnementsleveringer, men altid til din valgte adresse og aldrig mod merbetaling. Du kan til enhver tid ændre leveringsform/adresse under ’Mine abonnementer’ på din Club Matas profil.

Hvis du har to eller flere abonnementer, hvis fremtidige leveringer ligger i umiddelbar nærhed af hinanden, forbeholder Matas sig ret til at samle disse leveringer i én leverance.

1.3. Betaling af produkter i abonnement

For at oprette et eller flere produkter på abonnement kræves betaling via betalingskort. Har du flere produkter på abonnement benyttes samme betalingskort til dem alle. Du kan til enhver tid ændre betalingskort under ’Mit betalingskort’ på din Club Matas profil. Når du opretter et eller flere produkter på abonnement accepterer du, at Matas automatisk og løbende må trække penge på det betalingskort, du har knyttet til abonnementet. Pengene trækkes hver gang Matas afsender abonnementsproduktet/produkterne til dig. De almindelige kortholderregler, herunder hæftelsesregler, som du har indgået med kortudstederen, finder også anvendelse, når du bruger dit betalingskort til abonnementskøb på matas.dk. Betalingen sker på samme måde som ved almindeligt kortkøb, hvor du selv indtaster dine betalingskortoplysninger. Du skal dog kun indtaste dine betalingsoplysninger første gang du opretter dig som abonnent på matas.dk. Vælger du efterfølgende at oprette abonnement på flere produkter, anvender vi det betalingskort, du brugte og gemte, da du oprettede et abonnement første gang.  

Dine betalings- og kortoplysninger bliver gemt hos Matas’ PCI (Payment Card Industry - Data Security Standard) certificerede samarbejdspartner. Det er kun Matas’ PCI certificerede samarbejdspartner - og ikke Matas - som får adgang til dine kortoplysninger. Behandling af dine kortoplysninger er derfor alene en sag mellem dig og Matas’ PCI certificerede samarbejdspartner, selvom det sker via din Club Matas profil. Oplysningerne opbevares af Matas’ PCI certificerede samarbejdspartnere i et sikkert PCI-certificeret miljø, som lever op til internationale sikkerhedsstandarder.

1.4. Udløbne og spærrede kort og manglende betaling

Hvis dit betalingskort udløber, og du får et nyt betalingskort, bliver dit udløbne kort som udgangspunkt automatisk erstattet med det nye kort, og din abonnementsaftale hos os fortsætter uændret. Hvis dit betalingskort spærres, har du selv ansvaret for at opdatere dine betalingsoplysninger.

I tilfælde af at det ikke har været muligt for os at trække penge på dit kort, uanset om det skyldes forkerte kortoplysninger, manglende dækning på betalingskortet eller anden fejl, modtager du en række påmindelsesskrivelser via e-mail. Hvis du ikke opdaterer dine betalingsoplysninger rettidigt, vil du opleve, at dine leveringer annulleres.

1.5. Opsigelse

Dine produkter på abonnement kan let og når som helst opsiges under ’Mine abonnementer’ på din Club Matas Profil, eller via Matas Kundeservice. Har du en kommende abonnementslevering indenfor de næste 48 timer, vil denne dog ikke kunne nå at annulleres, og din opsigelse kan først træde i kraft derefter.

2. Ændringer af dine oplysninger

Har du ændringer til dit abonnement, f.eks. adresseændringer, ændringer til frekvens eller lign. kan du ændre dette under ’Mine abonnementer’ på din Club Matas profil. Det er dit eget ansvar at oplyse adresseændringer, da vi ikke automatisk får besked herom. Ændringer skal meddeles senest 48 timer før de skal træde i kraft.

3. Abonnementsrabat og ændring af produktstatus

Som abonnent får du fast 20% rabat på normalprisen på de produkter, du vælger at sætte i abonnement. Når du opretter et produkt på abonnement kan du opleve, at der på samme tid er en kampagne på det produkt, du vil oprette abonnement på. Matas sikrer dig i den forbindelse den bedste rabat nu og her, også hvis denne skulle være højere end de 20%. Du vil efterfølgende få 20% rabat på normalprisen på de kommende abonnementsleveringer.

Når dit abonnement er oprettet, kan det ikke kombineres med andre kampagner eller tilbud, herunder Club Matas personlige tilbud eller kampagner.

Det er ikke muligt at opnå 20% rabat på Fast Lav Pris produkter. Bemærk, at produkter i abonnement kan ændre status over tid. Dette betyder, at et produkt kan skifte fra at være et Fast Lav Pris produkt til et produkt i abonnement med 20% rabat, eller omvendt fra et produkt med 20% rabat til et Fast Lav Pris produkt uden rabat, men med fortsat mulighed for at vælge en fri fragtform. Sådanne ændringer i produktstatus for produkter i abonnement vil typisk medføre en prisændring, og du kan læse om vilkårene herfor under punkt 5 ”Ændringer i pris på produkter i abonnement” nedenfor.

4. Ændring af abonnementsbetingelserne

Vi kan ændre abonnementsbetingelserne af følgende grunde:

  • Behov for tilpasning af vores abonnementstjeneste, herunder omstrukturering af eller ændring i abonnementstypen,
  • Markedsmæssig udvikling, herunder ændringer i forbrugerpræferencer, udbud og efterspørgsel,
  • Opdateringer eller tilføjelse af nye funktioner, f.eks. hvis der introduceres nye teknologier, der påvirker dit abonnement,
  • Forretningsmæssige grunde, f.eks. relateret til vores administration af abonnementsaftalerne eller valg af fragtudbydere og/eller
  • Lovgivning, påbud eller praksis fra domstole, administrative myndigheder eller klagenævn.

Væsentlige ændringer af abonnementsbetingelserne vil blive meddelt skriftligt med 1 måneds varsel til den e-mailadresse, som du har tilknyttet din medlemsprofil. Derfor er det vigtigt, at du sørger for at ajourføre dine kontaktoplysninger under ”Mit Matas" på matas.dk eller i Matas appen.

Hvis du ikke vil acceptere de varslede ændringer, kan du opsige dit abonnement før ændringerne træder i kraft. Hvis du ikke opsiger dit abonnement, anses du for at have accepteret ændringerne.

Ikke-væsentlige ændringer, herunder konsekvensrettelser og mindre tilpasninger, samt ændringer til din fordel, kan gennemføres uden forudgående varsel.

5. Ændring af pris på produkter i abonnement

Vi kan hæve prisen på produkter i abonnement i følgende tilfælde:

  • Hvis dit abonnementsprodukt ændrer status til et Fast Lav Pris produkt, og prisen i den forbindelse bliver højere end din seneste abonnementspris, hvor du fik 20% rabat på vores normalpris,
  • Hvis dit abonnementsprodukt ændrer status til ikke længere at være et Fast Lav Pris produkt, men hvor prisen bliver højere end din seneste abonnementspris, selvom der efterfølgende opnås 20% rabat på normalprisen og/eller
  • Hvis den markedsmæssige udvikling medfører, at normalprisen på det/de produkt/er du har i abonnement stiger.

Vi varsler alle prisstigninger senest 1 måned før, at de træder i kraft. Ønsker du ikke at fortsætte dit abonnement med den nye pris, kan du opsige dit abonnement inden prisændringen træder i kraft. Hvis du ikke opsiger dit abonnement, anses du for at have accepteret prisstigningen.

Vi kan uden varsel til enhver tid gennemføre prisnedsættelser på det/de produkter, som du abonnerer på.

Hvis prisen på et abonnementsprodukt sættes ned, så normalprisen falder til under 200 kr., vil det fremover være et krav, at du køber mindst to produkter pr. levering, jf. pkt. 1.1 om abonnementsforholdet ovenfor. Hvis du i dag kun modtager ét produkt pr. levering, og prisnedsættelsen betyder, at du fremover skulle modtage to, vil dit abonnement derfor automatisk blive opsagt.Du får selvfølgelig besked, inden opsigelsen træder i kraft.

6. Udgåede varer

Du kan opleve, at det/de produkt/er du har oprettet abonnement på udgår af sortiment. Findes der en erstatningsvare, vil Matas fortsætte dit abonnement med den nye vare, såfremt prisen er den samme. Du vil få en e-mail herom, hvor du let kan opsige dit abonnement, hvis du ikke vil have det nye produkt.

7. Behandling af persondata vedr. abonnement

For at du kan indgå abonnementsaftale med Matas, har vi brug for følgende oplysninger:

  • Navn
  • Adresse
  • Telefonnummer
  • E-mail adresse
  • Oplysninger om dine køb og eventuelle returneringer
  • Kortoplysninger - ikke til Matas - men til Matas’ samarbejdspartner Frisbii
  • Leveringsønsker
  • Oplysning om den IP-adresse, hvorfra købet foretages
  • Eventuelle oplysninger om forespørgsler og reklamationer

Vi behandler dine personoplysninger med det formål at kunne levere varerne til dig, og for at kunne behandle henvendelser vedrørende dit abonnement. Dine oplysninger vil desuden blive brugt til profilering for at få viden om dine produktpræferencer, så vi kan målrette vores markedsføring til dig. Behandlingen sker i henhold til reglerne i vores Persondatapolitik for Matas.dk og i henhold til Vilkår og Betingelser for Club Matas. I disse dokumenter kan du læse mere om, hvordan dine oplysninger behandles, hvornår de slettes, og hvilke rettigheder du har som registreret.

Find receptmedicin og et større sortiment af håndkøbsmedicin hoswebapotek