• Hjemmelevering
  • Afsendelse 1-2 hverdage
  • Byt i 270 butikker
  • Mere end 1000 brands
  • 30 dages returret

Produkter

Bæredygtige produkter

Matas har i 2019/20 arbejdet intensivt med at sætte større fokus på danske produkter, bæredygtighed og på det grønne marked. Under brandet Matas Natur er der samlet et stort udvalg af mærker, der udmærker sig, enten fordi de er certificerede, ekstra rene, økologiske, naturlige, veganske eller særligt bæredygtige. Sideløbende har Matas sat yderlige-re fokus på kundernes mulighed for at vælge produkter, der er udviklet og produceret i Danmark, ved blandt andet at mærke danskproducerede egenvarer med et dansk flag. Endelig er fokus på danske produkter, bæredygtighed og grønne varer øget gennem markedsføring og artikler.

Matas er den detailkoncern i Danmark, der tilbyder flest svanemærkede egne varer inden for personlig pleje. Koncernen har ved udgangen af regnskabsåret øget antallet af egne varer med Svanemærket til i alt 288 mod 200 ved udgangen af seneste regnskabsår. Svanemærket kan kun opnås på de varer, som er mest skånsomme inden for produkttypen.

Matas er medlem af Netværk for Miljømærket Indkøb, der administreres af Miljømærkning Danmark, som er en del af Dansk Standard. Formålet med Matas’ deltagelse er at sikre fokus på, løbende at øge andelen af svanemærkede varer og serviceydelser i koncernens eget interne forbrug.

Matas støtter bæredygtig produktion af palmeolie (RSPO) ved at benytte RSPO certificeret palmeolie. Matas har et mål om, at 15 % af Matas’ noonfood egenvarer er RSPO certificerede inden 2020. Andelen af RSPO certificerede egenvarer steg i regnskabsåret 2019/20 til 10,7 % fra 9,5% året før. Grundet et fejl i registreringsmetoden blev tallet for 2018/19 opgjort til 18,9%, men det reelle tal var 9,5%. Matas vil arbejde for at komme tættere på målet om 15% i løbet af det kommende regnskabsår.

  • Hjemmelevering
  • Afsendelse 1-2 hverdage
  • Byt i 270 butikker
  • Mere end 1000 brands
  • 30 dages returret