• Fri fragt til butik ved køb for 99 kr.
  • Byt i forretning
  • Mere end 1000 brands
  • 30 dages returret
  • Personlig kundeservice

Mangfoldighed

Matas arbejder for at sikre danskernes trivsel og mentale styrke, retten til at være sig selv på egne præmisser fremfor på fællesskabets normer og for at styrke følelsen af selvværd gennem hele livet.


Målet med den første Hjertesag er at styrke fundamentet for Matas’ formål – Skønhed og velvære for livet – gennem en aktiv og engagerende dialog i koncernens butikker, på de digitale platforme hvor Matas kommunikerer aktivt med sine kunder og igennem danske medier.

Et eksempel på et konkret initiativ for at fremme velvære og mangfoldighed er ”Projekt Julevenner”, hvor Matas i samarbejde med Røde Kors i forbindelse med julen 2018 hjalp mere end 400 ufrivilligt ensomme med at finde en familie at holde jul hos. Samarbejdet var en stor succes og 14.507 Club Matas-medlemmer valgte at støtte Røde Kors’ Julehjælp med mere end 650.000 kroner i kampagneperioden. Donationen fra Club Matas-medlemmer betød, at 757 økonomisk dårligt stillede familier modtog julehjælp.

Siden 2007 har Matas haft et samarbejde med Hjerteforeningen med det formål at samle penge ind til blandt andet Børnehjertefonden og forskning i kvinders hjerter. I løbet af 2018 blev der samlet godt 2,1 mio. kroner ind. Matas har sammen med sine kunder i alt støttet Hjerteforeningen med mere end 23 mio. kroner siden 2007. Som et led i samarbejdet har Matas og Hjerteforeningen opsat 26 offentligt tilgængelige hjertestartere på en række Matas butiksfacader over hele landet.

Matas har tillige aktivt støttet en række andre projekter i samarbejde med en række organisationer. Matas indgik i 2018/19 igen i et samarbejde med Børnetelefonen, der er drevet af Børns Vilkår. Børnetelefonen er en uvildig og anonym rådgivningslinje, der hjælper børn og unge, når problemerne bliver for svære at stå alene med. Matas bidrog i efteråret 2018 til projektet ”Bag for en Sag”, hvor børn, unge og voksne i hele landet bagte og solgte kager til fordel for Børnetelefonen. Matas stod for distribution af bagekits til de lokale Matas butikker, hvor alle frivillige kunne hente et bagekit. Der blev i alt indsamlet DKK 2,25 mio. til Børnetelefonen gennem Bag for en sag.

I samarbejde med Danske Lægers Vaccinationsservice blev 10.907 kunder vaccineret under events i efteråret i 135 lokale Matas-butikker.

Fremadrettet vil arbejdet med Matas Hjertesager Mangfoldighed blive bredt yderligere ud. Omdrejningspunktet bliver en ny dialogstrategi, der tager afsæt i Matas’ formål og Matas’ store berøringsflade til millioner af danskere, særligt kvinder. Målet er at igangsætte og facilitere en debat, som fokuserer på emner, der er knyttet til barrierer for skønhed, velvære og mangfoldighed. Eksempler på dette kunne være unges mangel på selvværd forårsaget af urealistiske skønhedsidealer fra sociale medier, fysiske og mentale forandringer i overgangsalderen eller skønhedsidealer i den tredje alder. I dialogstrategien indgår også en Matas Pris. To gange om året vil prisen blive uddelt til en person eller en organisation, der har været fyrtårn i debatten om emner, der er knyttet barrierer for skønhed og velvære og som Matas’ dialogstrategi sætter fokus på.

  • Fri fragt til butik ved køb for 99 kr.
  • Byt i forretning
  • Mere end 1000 brands
  • 30 dages returret
  • Personlig kundeservice