• Fri fragt til butik ved køb for 99 kr.
  • Byt i forretning
  • Mere end 1000 brands
  • 30 dages returret
  • Personlig kundeservice

Uddannelse og viden

Uddannelse og vidensressourcer
Matas er den eneste detailkæde, som uddanner sine medarbejdere. Koncernen uddanner mere end 200 elever til materialister hvert år og sikrer således, at kunderne tilbydes faglært, kvalificeret rådgivning. Matas har som mål både at sikre kunderne en faglig stærk rådgivning og at om give medarbejderne muligheder for kontinuerligt at udvikle deres kompetencer. Matas ønsker således at være den retail-koncern i Danmark, som kendt for det højeste service- og vidensniveau blandt koncernens kundevendte medarbejdere.

Hovedparten af koncernens uddannelse afvikles i tæt samarbejde med landet største fagskole inden for specialdetailhandel og koncernens leverandører. Den 2-årige uddannelse består af en elevtid i en af Matas’ egne butikker og et teoretisk uddannelsesforløb. Der gennemføres såvel klasserums undervisning som E-learning. Hovedvægten er lagt på produkttræning, relevant fysiologi samt kundeservice. Uddannelsen afsluttes med en fagprøve. Efter endt uddannelse har materialisterne mulighed for at specialisere sig som helserådgiver, arbejdsmiljørepræsentant eller inden for ledelse.

Sundhed og miljø indgår som en væsentlig del af materialisternes grunduddannelse for at sikre en høj faglig kompetence i rådgivningen af kunderne. Eleverne uddannes i såvel produkternes som indholdsstoffernes egenskaber, med henblik på at øge forbrugernes mulighed for at vælge produkter, der opfylder individuelle ønsker og behov. Grunduddannelsen giver også viden om de sundhedsfremmende initiativer koncernen løbende tilbyder i butikkerne.

Ved regnskabsårets afslutning var 65 % af butikkernes medarbejdere faglærte, oplærte eller under oplæring. Omregnet til antal FTE’er var ca. 86 % af kædens ansatte faglærte, oplærte eller under oplæring. Dette er et svagt fald i forhold til seneste regnskabsår hvor 90 % af kædens ansatte var faglærte, oplærte eller under oplæring. Udsvinget skyldes primært sammenlægninger af butikker blandt andet i forbindelse med udviklingen af det nye butiks-koncept Matas Life. Alle øvrige timelønsansatte, som ikke er faglærte, oplærte eller under oplæring i Matas-koncernens butikker er sikret minimumsløn efter overenskomst mellem HK Handel og Dansk Erhverv.

For løbende at sikre Matas’ synlighed over for unge, uddannelsessøgende elever, deltager Matas’ medarbejdere på erhvervsdage på landets handelsskoler. Som resultat heraf har Matas hvert år et meget stort antal ansøgere til ledige elevpladser. Endvidere har Matas gennem en årrække omskolet faglærte fra andre brancher til det produkt- og servicefaglige niveau, som vores kunder forventer at møde i butikkerne. Dette sikrer diversitet i den løbende rekruttering.

Koncernen investerer løbende i større omfang i uddannelse af egne ledere. Den strukturerede lederuddannelse, der tilbydes nye butikschefer og stedfortrædere, sikrer, at butikkernes ledelse har værktøjer og kompetencer til at tiltrække, udvikle og fastholde gode medarbejdere samt til at håndtere den daglige drift af butikkerne.

  • Fri fragt til butik ved køb for 99 kr.
  • Byt i forretning
  • Mere end 1000 brands
  • 30 dages returret
  • Personlig kundeservice