• Hjemmelevering
  • Afsendelse 1-3 hverdage
  • Byt i 270 butikker
  • Mere end 1000 brands
  • Byt frem til 31/1-2022
Menu

Wake Up Light

I mørke tider kan humøret og energiniveauet falde markant – og det er slet ikke så mærkeligt. Lys påvirker nemlig niveauet af stoffet serotonin i hjernen, og det er manglen på serotonin, der ofte spiller en afgørende rolle, når man bliver deprimeret. Derfor kan en Wake Up Light være en god investering for at stabilisere din døgnrytme, samt give dig mere energi og bedre humør.

Bolig & Livsstil El-personlig pleje
Mest populære

Pris

Bedømmelser

Vælg filtre

Mærker

Pris

Bedømmelser

7 produkter
7 produkter
Sortér efter: Mest populære
Beurer Wake-up Light WL 50
899,95
Du optjener 90 point
Philips Wake-Up Light til Børn HF3503/01
649,95
Du optjener 65 point
Philips BrightEyes Soluna HF3653/01
1.499,00
Du optjener 150 point
Philips Wake-Up Light HF3531/01
1.499,00
Du optjener 150 point
Philips Wake-Up Light HF3672/01
2.199,00
Du optjener 220 point
(18)
Philips Wake-up Light HF3500/01
549,95
Du optjener 55 point
Philips Wake-up Light HF3505/01
749,95
Du optjener 75 point

Lysterapi - Vækkeur med lys

Wake Up Light, eller lysterapi, er en behandlingsform mod vinterdepressioner, hvor man sidder foran en lysterapilampe i et antal minutter om dagen. Ved brugen af af lysterapi øges mængden af serotonin i hjernen, som regulerer vores lykkefølelse.

Vintertiden er en mørk tid, hvor mange nærmest ikke ser dagens lys. Det er mørkt, når du tager hjemmefra, og det er mørkt, når du kommer hjem. Manglen på lys påvirker kroppen og humøret. Man kan blive mere træt og trist, og energien kan falde, i takt med at dagene bliver kortere. Mørket får din hjerne til at producere stoffet melatonin, som gør dig søvnig, og det er det, der gør dig vinterdeprimeret. Heldigvis er vinterdepressioner noget, man kan slippe af med igen – og det er endda noget, man kan behandle derhjemme.

Med en Wake Up Lights kan du stabilisere din døgnrytme, så du kommer til at sove bedre. Det i sig selv giver mere energi. Lyset giver også gennem en særlig type af celler inde i øjnene besked til hjernen om at producere serotonin. Det er naturligvis vigtigt at komme ud i dagslyset så meget som muligt; men kan det ikke lade sig gøre, så er en lysterapi lampe en særdeles gavnlig erstatning – og under alle omstændigheder et godt supplement til solens stråler.

Den rigtige Wake Up Light til dig

Når du skal finde den helt rigtige lysterapilampe, så gå efter den der passer til dine behov. Nogle Wake Up Light-modeller har alarm installeret, og det kan være en fordel, hvis du har svært ved at komme ud af sengen, når det er mørkt. En lysterapilampe med vækkeur er inspireret af naturens lyde og lys. Den lyser gradvist dit soveværelse op, så du oplever den samme effekt som ved en solopgang. Du kan også få en variant, der simulerer en solnedgang, der kan hjælpe dig, der ikke kan sove om natten. Du kan også vælge en lampe, der er transportabel. Det betyder, du kan tage den med på arbejde, så du kan få en god lyskilde på skrivebordet.

Den kunstige solopgang
Med en variant som Philips Wake Up Light hf3510, vækkes du gradvist af et lys, som langsomt bliver kraftigere. Der er altså en 'solopgang', som vækker dig gradvist. Udover solopgangen bliver du vækket blidt med naturlige lyde – du kan vælge imellem flere forskellige. 92% af brugerne af Wake Up Light Philips er enige om, at lampen gør det nemmere at komme ud af sengen.

Vigtig info om lysterapi

Det er essentielt at anvende en lysterapilampe om morgenen – faktisk skal du tænde den, så snart du er vågen. Desuden bør du ikke bruge den om aftenen, for så risikerer du ikke at kunne sove. Du bør altså undgå lysterapi i det tidsrum, hvor mørket naturligt forekommer, og hvor hjernen naturligt danner det søvndyssende hormon, melatonin. Generelt anbefales det, at du tager 30-60 minutter med lysterapi ad gangen, og at du undgår at se direkte ind i lampen. Brug ikke solbriller, og luk ikke øjnene, når du bruger en lysterapilampe, for så er der ingen effekt. Lyset skal gennem øjnene og ind i hjernen for at virke. Det er en god idé at læse en bog eller avis foran lampen, og sid ca. 40-50 cm. fra den. Det kan måske virke, som om du sidder meget tæt på lampen, men lysterapilamper er udstyret med et UV-filter, så lyset er mere blødt og ikke skadeligt. Det betyder dog også, at du hverken bliver brun eller producerer ekstra D-vitamin ved at bruge lysterapi.

Stina H.
Materialist
"At passe godt på sin hud er vigtigere end at gemme den væk, og det er aldrig for sent at gøre noget godt for sig selv!".
Stina blev i 2004 uddannet materialist hos Matas i Vestsjællandscentret Slagelse, og er særlig interesseret i pleje af huden og hvordan det fungerer. Derfor er det Stinas helt store passion at rådgive inden for hudpleje, hvor hun sætter en ære i at være opdateret på nye teknologier, brands og tendenser. Grundet sine ma...
Min ekspertise er:
Hudpleje