Mr. Max Factor var en visionær makeupartist, som blev kendt for at skabe nogle af de mest berømte signaturlooks, som f.eks Ava Gardner, Jean Harlow og Marlene Dietrich. I 1914 lancerede han Grease Paint, og fire år senere lancerede han et komplet sortiment af kosmetikprodukter, som han kaldte "makeup” – et begreb, som han opfandt. De makeupprodukter og teknikker, som mr. Max Factor skabte til filmindustrien blev belønnet med en Oscar. Hans filosofi var, at enhver kvinde kunne være glamourøs, hvis hun fik de rigtige redskaber og lærte de rigtige makeupteknikker. ”You are not born glamorous, glamor is created”
Mr. Max Factor var en visionær makeupartist, som blev kendt for at skabe nogle af de mest berømte signaturlooks, som f.eks Ava Gardner, Jean Harlow og Marlene Dietrich. I 1914 lancerede han Grease Paint, og fire år senere lancerede han et komplet sortiment af kosmetikprodukter, som han kaldte "makeup” – et begreb, som han opfandt. De makeupprodukter og teknikker, som mr. Max Factor skabte til filmindustrien blev belønnet med en Oscar. Hans filosofi var, at enhver kvinde kunne være glamourøs, hvis hun fik de rigtige redskaber og lærte de rigtige makeupteknikker. ”You are not born glamorous, glamor is created”
Max Factor er et makeupbrand med en ganske unik historie, der starter i 1872 i Polen, da Maksimilian Faktorowicz 'Max Factor' blev født. I sine unge karriereår og indtil 1904 havde han en meget succesfuld forretning, hvor han syede parykker og lavede makeup til hoffet ved den russiske zar. Det begejstrede hof forbød ham endda at stifte familie, fordi de ønskede, at han skulle fokusere på at forskønne hoffet. I 1904 giftede han sig dog alligevel i al hemmelighed og flygtede til USA. Destinationen blev St. Louis, og her åbnede Max Factor sin første frisørsalon. Efter fem år med stor succes, flyttede han til Hollywood for at slå igennem som makeupartist i den store filmindustri. Hurtigt fik han etableret sit navn og udvidede sin forretning med makeup i samme navn. Det var faktisk ham, der opfandt begrebet 'makeup'.
Elsket af stjernerne
Max Factor startede en butik nær Hollywood Boulevard. Her befandt filmstjerner som Judy Garland og Bette Davis sig, og han fik mulighed for at style dem til de store arrangementer i 1920'erne. Han er faktisk manden bag diva-looket hos Judy Garland og Bette Davis, som vi husker dem for i dag.
I 1914 skabte han produktet Flexible Greasepaint, som var en foundation, der var fri for kemikalier og tungmetaller. Den kunne derfor arbejdes ind i huden, og tørrede ikke ud i det stærke spotlight-lys, som filmstjernerne befandt sig i på den røde løber. Foundationen blev en kæmpe succes, og hurtigt lancerede han flere produkter, som blev tilpasset en filmstjernes behov.
Max Factors produkter blev så populære, at stjernerne valgte at bruge makeuppen udenfor filmoptagelserne. Det stillede nye krav til hans innovative løsninger. Han fik en fornyet inspiration til at udvikle en række produkter til alle kvinder – ikke kun til filmstjerner og divaer.
De ikoniske
Max Factor har kombineret videnskab og makeuppens kunst i over 100 år. Nogle af brandets mest ikoniske produkter er '2000 Calorie Mascara', 'Lipfinity' og 'False Lash Effect Mascara'. Disse produkter findes i øvrigt stadig i Max Factors sortiment i dag.
Med 2000 Calorie Mascara opnår du bløde, separerede vipper, som ikke klumper. Det er en mascara, der er perfekt til sensitive øjne, fordi den er lavet uden parfume. Lipfinity har en fløjlsblød og matterende formel, som gør, at den holder længe på læberne. Denne effekt kalder Max Factor selv for 'lipstain'. False Lash Effect Mascara blev udviklet til at give dine vipper en slags false lashes-effekt. Mascaraen giver perfekt volumen, god længde og har desuden en gummibørste, der separerer hver enkelt vippe.
Anja blev i 2019 uddannet materialist i Matas Skejby Centret, og er særligt interesseret i hudpleje - både indefra og udefra. Hun elsker at hjælpe kunder med at finde de rigtige produkter ud fra specifikke behov og ønsker. Anja bruger desuden meget tid på at holde sig opdateret på nye brand- og produktlanceringer, og h...