• Afsendelse 1-3 hverdage
  • Mere end 1000 brands
  • Byt i 260 butikker
  • Fri fragt til butik v. køb for 99,-
  • Returret frem til d. 31/1-2023
Menu

A-vitamin

Helse & Sundhed Kosttilskud Vitaminer
Mest populære
Vælg filtre

Mærker

Pris

Indhold

8 produkter
8 produkter
Sorter efter: Mest populære

Hvad er A-vitamin?

A-vitamin er et fedtopløseligt vitamin. Det betyder, at vitaminet kun bliver opløst i kroppen, hvis du spiser vitaminet sammen med lidt fedt i maden. Fedtopløselige vitaminer lagres i kroppens fedtdepoter, og bruges når der er behov for det. A-vitamin er nødvendigt for blandt andet, at opretholde et normalt syn, sund hud, slimhinder og immunforsvaret.

​​​​​​​I forbindelse med A-vitmain, har du måske også hørt om Betacaroten, som er et forstadie til A-vitamin. Betacarotenen omdannes altså til A-vitamin i vores krop, og på den måde får vi stadig gavn af A-vitaminen.

Hvordan får jeg A-vitamin?

A-vitamin finder du i meget forskellig mad, både fra dyreriget og planteriget. Animalsk A-vitamin kaldes retinol og findes bl.a. i mælk, ost, lever, fede fisk og æg. Vegetabilsk A-vitamin kaldes karotener og findes bl.a. i nødder, i mørkegrønne bladgrøntsager og i orangefarvede frugter og grøntsager.

Selvom du er veganer, er der stadig rig mulighed for  at komme i besiddelse af A-vitamin. Forstadiet betacaroten findes nemlig i grøntsager som gulerødder, peberfrugt, tomater, abrikoser, mango og græskar.

Hvad er A-vitamin?

A-vitamin er et fedtopløseligt vitamin. Det betyder, at vitaminet kun bliver opløst i kroppen, hvis du spiser vitaminet sammen med lidt fedt i maden. Fedtopløselige vitaminer lagres i kroppens fedtdepoter, og bruges når der er behov for det. A-vitamin er nødvendigt for blandt andet, at opretholde et normalt syn, sund hud, slimhinder og immunforsvaret.

A-vitamin er en antioxidant. Antioxidanter hjælper til at beskytte cellerne mod frie radikaler og oxidativ stress.

I forbindelse med A-vitmain, har du måske også hørt om Betacaroten, som er et forstadie til A-vitamin. Betacarotenen omdannes altså til A-vitamin i vores krop, og på den måde får vi stadig gavn af A-vitaminen.

Hvordan får jeg A-vitamin?

A-vitamin finder du i meget forskellig mad, både fra dyreriget og planteriget. Animalsk A-vitamin kaldes retinol og findes bl.a. i mælk, ost, lever, fede fisk og æg. Vegetabilsk A-vitamin kaldes karotener og findes bl.a. i nødder, i mørkegrønne bladgrøntsager og i orangefarvede frugter og grøntsager.

Selvom du er veganer, er der stadig rig mulighed for  at komme i besiddelse af A-vitamin. Forstadiet betacaroten findes nemlig i grøntsager som gulerødder, peberfrugt, tomater, abrikoser, mango og græskar.

Hvad hjælper A-vitamin på?

Når vi indtager A-vitamin som et kosttilskud, bidrager det til immunsystemets normale funktion, til at vedligeholde normale slimhinder og til at vedligeholde normalt syn.

Derudover finder du også A-vitamin i mange kosttilskud, som er målrettet til huden, fordi A-vitamin bidrager til at vedligeholde en normal hud.​​​​​​​

Indtagelse af A-vitamin

A-vitamin er et fedtopløseligt vitamin, hvilket betyder, at der er flere ting du med fordel kan være opmærksom på.

Fedtopløselige vitaminer optages bedst, hvis de indtages til et måltid, som indeholder fedt, det vil typisk være aftensmaden, som er bedst til dette.​​​​​​​

Fedtopløselige vitaminer opløses ikke i vand, og udskilles dermed ikke med urinen, hvis vi får for meget.

Hvad meget a vitamin skal man have om dagen?

Referenceindtaget for A-vitamin ligger på 800 mikrogram, hvilket betyder, hvor meget en person i gennemsnit har brug for dagligt.

Den maksimale grænse er 1500 mikrogram, så vær opmærksom på dette, hvis du tager flere forskellige kosttilskud, da du også finder A-vitamin i almindelige multivitaminer.

Der er ikke på samme måde fastsat en øvre grænse for betacaroten. Indtager man høje mængder af betacaroten, vil omdannelsen til a-vitamin nedsættes.

Hvor meget A-vitamin skal man have som gravid?

Er du gravid, bør du ikke gå efter et stort tilskud af Avitamin, med mindre andet er aftalt med lægen, da A-vitamin i høje mængder, kan føre til fosterskader. En multivitamin indeholder ofte højst 800 mikrogram, og risikoen for fosterskader ses ved et langt højere indtag, så du kan altså sagtens indtage en multivitamin gennem graviditeten.

Malene
Materialist
Bliv klogere på C-vitamin

Din sundhed

Bliv klogere på C-vitamin

Af Matas

Hvad er C-vitamin, hvad bruger kroppen det til – og har vi brug for det? Måske er du allerede stødt på vitamin C, enten som tilskud til din kost eller i din hudplejerutine. Men har du nogensinde tænkt over, hvad dette vitamin gør for din krop, og hvad det gør for din hud, hvis du bruger det i din hudpleje? Læs med her, og bliv klogere på C-vitamin.

Læs Mere
Bliv klogere på B-vitamin

Vi guider

Bliv klogere på B-vitamin

Af Matas

I denne artikel sætter vi skarpt på B-vitamin. Eller rettere, 8 forskellige typer af B-vitaminer. Måske du allerede kender til Folsyre, Biotin eller B12? Men vidste du, at alle disse B-vitaminer rent faktisk er indbyrdes afhængige af hinanden, når det kommer til deres funktion i kroppen?

Læs Mere
Omega-3 – de vigtige fedtsyrer

Vi guider

Omega-3 – de vigtige fedtsyrer

Af Matas

Ved du hvorfor nogle Omega-3 kaldes essentielle fedtsyrer? Og ved du hvad omega-3 bidrager til og hvordan du kan spise dig til omega-3? I denne artikel guider vi dig til omega-3, men vi kommer fordi lidt om andre fedtsyrer og hvordan de har indvirkning på de populære omega-3 fedtsyrer.

Læs Mere