• Afsendelse 1-2 hverdage
  • Fri fragt til butik v. køb for 99,-
  • Byt i 260 butikker
  • 30 dages fuld returret
  • Mere end 1000 brands
Menu
Vi guider

Hvad sker der, når man stopper med at ryge?

Det kan være rigtig svært at stoppe med at ryge, især hvis cigaretten har været en god ven gennem mange år. Men som de fleste ved, så er et rygestop det bedste, du kan gøre for din krop. Vi dykker ned i her, hvilke faser kroppen kommer igennem, når du har skoddet den sidste cigaret.

Det kan lyde nemt at stoppe med at ryge, men faktum er bare, at det er det sjældent. Derfor kan det være en hjælp for motivationen at se sort på hvidt, hvad der egentlig sker i din krop, når cigaretterne er lagt på hylden. For selvom der er udfordringer ved at blive røgfri, så får man samtidig rigtig mange fordele med sig, som vi vil gennemgå her. 

Starten på et røgfrit liv

Har du brug for lidt hjælp til at komme i gang med dit rygestop? Så har vi samlet en håndfuld produkter, der kan hjælpe dig i menuen til højre.

Nicotinell har både sugetabletter, tyggegummi og plastre til behandlings af tobaksafhængighed. De letter nikotin-trangen og abstinenser og hjælper med at fremme et rygestop hos rygere, som er motiveret til at stoppe.

Smoof Rygestop er fire forskellige filtre, som du kan sætte på cigaretten, når du ryger. Hvert filter anvendes i syv dage, og det sørger for at nedtrappe nikotinen gradvist. Det er et hjælpemiddel til dig, der kan være lidt skræmt af tanken om at stoppe fra den ene dag til den anden.

.


Hvad gør et rygestop ved kroppen?


Lad os gennemgå de forskellige faser, du og din krop går igennem, når du vælger at kvitte cigaretterne og starte dit nye liv som røgfri:


De første timer efter
Du har gjort det, du har røget din sidste cigaret! Selvom det også er en fed følelse, så kan det mentalt være en stor udfordring at vænne sig af med, uanset hvor mange cigaretter, du er vant til at ryge. Men allerede få minutter efter, du har skoddet cigaretten, vil du opleve, at din puls falder til et normalt niveau, og temperaturen i dine hænder og fødder vil falde til et normalt niveau igen. Du trækker også mere frisk og ren luft ned i lungerne, da du ikke har røg omkring dig mere.


Et døgn efter
Første gode nyhed: Du har allerede sænket din risiko for blodprop i hjertet! Lungerne begynder en form for renselsesproces, som kan gøre, at du muligvis kan mærke, du hoster mere. Men bare rolig, hosten stopper igen – den varer normalt et par uger.

Du vil også kunne mærke de første abstinenser melde sig. Det kan være uro, humørsvingninger, hovedpine og rastløshed – og så kan rygetrangen presse sig på. Men hæng i, du er på rette vej!


To døgn efter
Du vil kunne begynde at mærke en forskel i din smags- og lugtesans, som lige så stille bliver bedre. Mange ex-rygere bliver overraskede over, hvor dårlige deres sanser har været, imens de har røget.  

Din krop vil virkelig begynde at kunne mærke, at den ikke længere får nikotin. Spor dit mindset ind på, at selvom din krop skriger på nikotin, så er det ikke godt for den.


En uge efter
Du har nu klaret en hel uge som ikke-ryger, og det i sig selv er værd et klap på skulderen! Du vil opleve, at din stemme bliver bedre og din ånde ikke længere lugter dårligt af cigaretter.


To uger til tre måneder efter
Blodforsyningen til dine organer og væv er generelt blevet bedre, når du ikke har røget i et par måneder. Risikoen for blodpropper i hjernen er blevet reduceret markant, og så er din evne til at optage ilt forbedret med op til 30% i forhold til, da du røg. Du vil også føle, at du har mere overskud, du er mindre stresset og at dit generelle velvære er bedre.  


9 måneder efter
Dine lunger er blevet meget bedre til at rense sig selv, og risikoen for luftvejsinfektioner er reduceret. Årsagen til det er, at små, nye fimrehår vokser ud i dine luftveje og fungerer som rensesystem. Det er dem, der sorterer i al den støv og de bakterier, som du trækker ned i lungerne hver dag.

Du vil generelt også føle, at du ikke længere hoster og har åndenød. Din krop har ændret sig meget, og det kan mærkes på helbredet.

1 år efter
Du har nu ramt en milepæl i dit rygestop – et helt år uden cigaretter! Din risiko for at dø af en blodprop i hjertet er nu halveret i forhold til, hvis du var fortsat som ryger.


5-10 år efter
Jo længere du lever som røgfri, så mindre er risikoen for at dø af en blodprop. Den vil falde for hvert år, der går. Efter fem år er den stort set på niveau med en ikke-ryger. Risikoen for lungekræft daler også, som årene går, da de celler, der potentielt var ved at udvikle sig til kræftceller, bliver erstattet af raske celler. Det gælder også for risikoen ved eksempelvis kræft i munden, bugspytkirtlen og spiserøret.


Dit nye liv som røgfri
Hvis du stopper med at ryge som 30-årig, vil du i gennemsnit forlænge dit liv med 10 år. Men det er altså aldrig for sent – for stopper du fx som 60-årig med at ryge, så forlænger du stadig dit liv i med 2-3 år. Så det er selvfølgelig bedst at stoppe så tidligt som muligt – men du skal vide, at det aldrig er for sent at blive røgfri.

Sådan ændrer du rent faktisk dine vaner

Matas LIVE

Sådan ændrer du rent faktisk dine vaner

Er du også træt af alle de gode intentioner om en sundere kost og mere motion, som aldrig rigtig bliver til noget? Det råder vi bod på i dag! Vi har nemlig allieret os med vanecoach Malene Louise Aagaard, som vil dele ud af alle sine værktøjer til at danne nye vaner, som rent faktisk holder. Grib muligheden og stil hende spørgsmål undervejs!

Læs også

Gode råd: Hvad virker, hvis man vil stoppe med at ryge?

​​​​​​​

  • Download en app, som kan hjælpe dig med at motivere dig til at blive ved med at være røgfri og som holder styr på, hvor mange cigaretter du har sparet din krop for. Prøv eksempelvis E-kvit.

  • Planlæg dit rygestop. Det er nemlig alfa omega, at du kommer godt fra start – for holder du dit rygestop den første uge, så er chancen for at du gennemfører dit rygestop langt større. Så planlæg det efter at vælge en uge, hvor det passer dig godt at stoppe – eventuelt én, hvor du ikke har for mange planer og for travlt på jobbet.

  • Erstat din rygning med noget andet, når rygetrangen melder sig. Tag eventuelt en dejlig varm kop kaffe, gå en tur rundt om blokken eller hav et æble, et tyggegummi eller dit yndlingsbolsje klar. På den måde får du stadig de små pauser, som cigaretten også var et udtryk på – bare på en lidt sundere måde.

  • ​​​​​Sæt små mål løbende. Når du fx når en uge, en måned, et halvt år – så beløn dig selv. Det behøver ikke være noget stort og vildt, men gerne noget du kan se frem til, og som holder dig motiveret.

  • Tal højt om dit rygestop til dine venner, og undgå sociale situationer i den første periode, hvor du ved, du plejede at ryge.

  • Skriv ned på en lap papir, din telefon eller på en post-it på dit spejl på badeværelset, hvorfor du stoppede med at ryge. Hvad var din oprindelige motivation? Hav den hele tiden synlig, så du kan blive mindet om, hvorfor du ikke skal ryge mere. Du kan også løbende skrive ned, hvilke gode ting du har opnået ved at stoppe med at ryge, for at holde gejsten oppe. ​​​​​​​


Kilder:
lunge.dk
cancer.dk
who.int

Artiklens anbefalinger er ikke baseret på lægelig anvisning eller lægeligt ansvar.

Relaterede produkter

Relaterede artikler

Smooff Rygestop - nænsom nedtrapning indtil stop

Nyhed

Smooff Rygestop - nænsom nedtrapning indtil stop

Af Matas

Med Smooff Rygestop får du en nænsom rygeafvænning på 28 dage – imens du stadig ryger. Det er en trinvis og nænsom nedtrapning indtil rygestop. Ingen medicin, afhængighed eller bivirkninger. Og så får du en udførlig guide, som er let at anvende.

Læs mere
Klar, parat, rygestop – start!

Vi guider

Klar, parat, rygestop – start!

Af Matas

Artiklen er skrevet i samarbejde med Nicotinell og indeholder reklame for lægemidler. Mens nogle nyder, at denne årstid opfordrer til hyggelige stunder i hjemmet, er der andre, som forvilder sig ud i kulden for at tænde en cigaret. Er du én af dem, der graver dybt i lommerne - uanset vejrforhold? Måske kan den cigaret, som du røg i formiddags, blive din sidste. I samarbejde med Nicotinell opfordrer vi nemlig til at kvitte smøgerne, så du kan strege "rygestop" af din bucket-list.

Læs mere
Sådan ændrer du rent faktisk dine vaner

Matas LIVE

Sådan ændrer du rent faktisk dine vaner

Af Matas

Er du også træt af alle de gode intentioner om en sundere kost og mere motion, som aldrig rigtig bliver til noget? Det råder vi bod på i dag! Vi har nemlig allieret os med vanecoach Malene Louise Aagaard, som vil dele ud af alle sine værktøjer til at danne nye vaner, som rent faktisk holder. Grib muligheden og stil hende spørgsmål undervejs!

Læs mere
Sådan kan du lindre tør hoste

Vi guider

Sådan kan du lindre tør hoste

Af Matas

Det kan være meget ubehageligt at døje med en tør hoste. Specielt om natten kan det være et stort problem, når man hoster og ikke kan falde i søvn og måske holder hele matriklen vågen. Men der findes heldigvis råd for, hvad du kan gøre, for at lindre en tør hoste. Vi har samlet de bedste af dem her.

Læs mere