• Afsendelse 1-3 hverdage
  • Mere end 1000 brands
  • Byt i 260 butikker
  • Fri fragt til butik v. køb for 99,-
  • Returret frem til d. 31/1-2023
Menu

Fiskeolie & Omega 3

Helse & Sundhed Kosttilskud
Mest populære

Pris

Bedømmelser

Produkter pr. side: 36 60 120 180
Side: 1/3
Vælg filtre

Mærker

På abonnement

Pris

Indhold

Certificeringer

Bedømmelser

Aktuelt

99 produkter
99 produkter
Sorter efter: Mest populære
Bestil receptmedicin på webapoteket.dk
BESTIL HER
VI GUIDER
Omega-3 – de vigtige fedtsyrer
LÆS MERE
Forrige
Gå til side
1
ud af 3
Næste
Produkter pr. side: 36 60 120 180
Mathilde
Materialist
Min ekspertise er:
Hudpleje

Hvad er omega-3 godt for?

Omega-3 fedtsyrerne EPA og DHA har stor betydning for, at hjernen og synet, hvor den gavnlige effekt opnås ved et dagligt indtag på 250 mg DHA. Det har også en betydning for at hjertet fungerer optimalt, den gavnlige effekt opnås ved et dagligt indtag på 250 mg EPA og DHA.

Faktisk så er alle fiskeolietilskud på det danske marked kontrolleret, så du kan være helt sikker på, at indholdet af tungmetaller er meget lavt, og at olien ikke er harsk.

Hvor meget fiskeolie skal man have om dagen?

Det anbefales at man primært får dækket sit indtag af fiskeolie igennem kosten i form af fisk.

Det anbefalede samlede ugentlige indtag er 350 g fisk, hvoraf 300 g bør komme fra fed fisk, såsom laks. Dette giver et ugentligt indtag på 7 g omega-3 fedtsyrer. Ved at spise fisk vil du udover omega-3-fedtsyrer og protein forbedre en række af de resterende næringsstoffer, der findes i andre fødevarer, herunder D-vitamin, jod og selen.

Får du ikke indtaget 350 gram fisk igennem kosten kan du supplere med kosttilskud i form af fiskeolie.

Hvad er forskellen på fiskeolie og levertran?

Levertran har et højt indhold af A- og D-vitamin og indeholder derudover en del af de gode Omega-3 fedtsyrer DHA og EPA. Fiskeolie indeholder derimod kun Omega-3 fedtsyrer og ingen vitaminer.

Hvad er krill olie?

Krill olie stammer fra en lille lyskrebs, der ligner en lille reje og hører mest til i det antarktiske hav. Krillolie er blevet meget populært, som kosttilskud og et godt alternativ til fiskeolie. Det er især pga. krills høje omega 3 indhold. Fedtsyrer DHA og EPA samt deres naturlige indhold af antioxidanter og fosfolipider. Astaxanthin giver krillolien den røde farve.

Hvad er olieshots?

I de fleste kostanbefalinger er der fokus på at vælge sunde fedtstoffer, og den store opmærksomhed, der nu er på fedt, har forplantet sig til beauty- og sundhedsbranchen, som sværger til de mange nye olieshots, som dukker op på hylderne. De flydende kosttilskudsolier kan du drikke rent, blande i din smoothie eller hælde over en salat eller lignende. De flydende olier må typisk ikke blive varmet op, da de gode olier nedbrydes ved varme, og du bør opbevare dem på køl.

De forskellige fedtsyrer

Fed fisk er formentlig den bedst kendte kilde til omega-3, især makrel, sild og laks. Andre kilder omfatter hørfrø, spinat og avocado. De rene flydende olier eller kapsler består ofte af en sammensætning af flere forskellig fedtsyrer, hvor andre olier kun har en fedtsyre. Olierne indeholder lige fra omega-3, -6 og -9 fedtsyrer, koldpresset uraffineret olie fra hørfrø, fiskeolie eller levertran.

Vegansk omega-3

Til dig, der er veganer så er der kommet mere fokus på vegansk omega-3, og du kan finde mange veganske omega-3 produkter her på Matas.dk. Blandt andet har Biosym 'VegOmega3' som er 100 % plantebaseret. Omega-3 fedtsyrerne er udvundet af havalger og er et godt alternativ til fiskeolie. De essentielle fedtsyre findes i bælgfrugter, nødder, sojabønner og frø, som er en stor del af en vegansk kost. I disse fødevarer hedder fedtsyrerne ALA og omdannes til de langkædede fedtsyrer EPA og DHA, som normalt optages i kroppen igennem fed fisk.

opbevaring af fiskeolie

Fiskeolie kan opbevares ved stuetemperatur, men det er bedst at opbevare det et køligt, mørkt sted. Hvis fiskeolien har været udsat for lys eller varme, kan den blive harsk og miste sin næringsværdi.

Fiskeolie: Kilden til det livsnødvendige omega-3

Din sundhed

Fiskeolie: Kilden til det livsnødvendige omega-3

Af Matas

Fiskeolie er fedtstoffer, du finder i en lang række fede fisk. Det er rigt på bl.a. de sunde omega-3 fedtsyrer, som er helt essentielle for kroppens vitale funktioner. I denne artikel kan du læse mere om fiskeolie, dets funktion i kroppen – og få svar på, hvorfor disse flerumættede fedtsyrer er så vigtige for kroppen.

Læs Mere
Fiskeolie? Ja, tak! Tre gode bud fra FUTURA

Nyhed

Fiskeolie? Ja, tak! Tre gode bud fra FUTURA

Fisk er en god kilde til omega-3 og bør indgå som en fast del i din kost. Men for nogle kan det være svært at få tilstrækkeligt af de gode omega-3 fedtsyrer gennem kosten, og for dem kan det være en god idé at supplere kosten med et tilskud af fiskeolie. FUTURA kommer her med 3 gode bud på fiskeoliekapsler, der kan gøre det lidt lettere at få den mængde omega-3, din krop har brug for.

Læs Mere
Omega-3 – de vigtige fedtsyrer

Vi guider

Omega-3 – de vigtige fedtsyrer

Af Matas

Ved du hvorfor nogle Omega-3 kaldes essentielle fedtsyrer? Og ved du hvad omega-3 bidrager til og hvordan du kan spise dig til omega-3? I denne artikel guider vi dig til omega-3, men vi kommer fordi lidt om andre fedtsyrer og hvordan de har indvirkning på de populære omega-3 fedtsyrer.

Læs Mere