• Hjemmelevering
  • Afsendelse 1-4 hverdage
  • Byt i 270 butikker
  • Mere end 1000 brands
  • Byttes t.o.m. 31. januar 2021
Vi guider

Omega-3 – de vigtige fedtsyrer

Ved du hvorfor nogle Omega-3 kaldes essentielle fedtsyrer? Og ved du hvad omega-3 bidrager til og hvordan du kan spise dig til omega-3? I denne artikel guider vi dig til omega-3, men vi kommer fordi lidt om andre fedtsyrer og hvordan de har indvirkning på de populære omega-3 fedtsyrer.

Der findes to slags flerumættede fedtsyrer: omega-6 (n-6) og omega-3 (n-3), som er vigtige at nævne. Nogle af disse kaldes ligeledes for essentielle fedtsyrer, og da kroppen ikke selv kan danne disse fedtsyrer er vi afhængige af, at få dem tilført via kosten eller kosttilskud. Lad os starte med at se nærmere på omega-3.

Hvad bruger kroppen Omega-3 til?

Nogle Omega-3 fedtsyrer har en række gunstige effekter og er derfor hensigtsmæssige at få tilført via kosten. Fede fisk og nogle planteolier (bla. raps-, soja- og valnøddeolie) er gode kilder hertil.
Men der er forskel på om omega-3 fedtsyrerne kommer fra fede fisk eller om det er fra vegetabilske (plante-) kilder. Det er længden af selve fedtsyren, og dermed også hvilke funktioner den kan udfylde.


Vegetabilsk omega-3 hedder ALA, og de omega-3 som findes i fede fisk og fiskeolie-produkter hedder EPA og DHA. Kroppen kan kun i små mængder omdanne ALA til EPA og DHA, der er meget vigtige for mange af kroppens funktioner. Det er altså derfor vigtigt ikke kun at indtage omega-3 fra vegetabilske kilder.


  • EPA og DHA bidrager til en normal hjertefunktion(ved et dagligt indtag på 250 mg EPA og DHA)
  • EPA og DHA bidrager til at vedligeholde et normalt triglyceridniveau i blodet (ved et dagligt indtag på 2 g DHA, i kombination med EPA)
  • EPA og DHA bidrager til at vedligeholde et normalt blodtryk (ved et dagligt indtag på 3 g EPA og DHA)
  • (Et dagligt indtag på 5 g EPA og DHA kombineret bør ikke overskrides)


Ved et dagligt indtag på 250 mg DHA opnås disse gavnlige effekter:

  • DHA bidrager til at vedligeholde et normalt syn
  • DHA bidrager til at vedligeholde en normal hjernefunktion
Bliv klogere på C-vitamin

Vi guider

Bliv klogere på C-vitamin

Hvad er C-vitamin og hvad bruger kroppen det til – og har jeg egentlig brug for det? Måske er du allerede stødt på vitamin C, enten som tilskud til din kost eller i din hudplejerutine? Men har du nogensinde tænkt over hvad dette vitamin gør for din krop? Læs med her, hvis du har lyst til at blive klogere på C-vitamin.

Læs også

Lidt mere om omega-3 fedtsyrerne

3 vigtige omega-3-fedtsyrer er alfa-linolensyre (ALA), eicosapentaensyre (EPA) og docosahexaensyre (DHA).


De vigtigste kilder til ALA i vores kost er vegetabilske olier, især raps- og sojabønneolier; hørfrøolie er rigere på ALA end sojabønne- og rapsolier, men spises ikke ofte. ALA kan konverteres, normalt i små mængder, til EPA og DHA i kroppen, men det kræver tilstedeværelse af kønshormonet østrogen hos kvinder og testosteron hos mænd, så med en stigende alder og et faldende niveau af cirkulerende kønshormoner er det svært at få omdannet ALA til EPA og DHA.


Derfor anbefales det at indtage fede fisk regelmæssigt, og hvis man ikke spiser fisk, at indtage et kosttilskud udviklet fra specifikke alger med et højt indhold af DHA og mindre EPA*.

Kan jeg spise mig til omega-3?

EPA og DHA findes ifed fisk (f.eks. laks, tun og ørred) og skaldyr (f.eks. krabber, muslinger og østers).

Her kan du på udvalgte fødevarer, se hvor meget der skal indtages for at få 1 gram omega 3:

•    500 gr. torsk
•    50 gr. laks
•    25 gr. sild
•    5 ml. levertran

Bliv klogere på D-vitamin

Vi guider

Bliv klogere på D-vitamin

D vitamin, D3 eller solvitaminet, som mange kalder det, er et vitamin med mange navne og endnu flere funktioner i kroppen. Der er i dag meget viden omkring dette vitamins vigtighed for at kroppen kan fungere optimalt. Læs med her for at blive klogere på D vitamin.

Læs også

Omega-6 vs. Omega-3

Omega-6, er den mest udbredte i kosten, og den type fedtsyrer som de fleste mennesker får i mere end rigelige mængder via deres kost. De findes bl.a. i vegetabilske olier og kornprodukter.  

Det har dog vist sig, at det er vigtigt at være ekstra bevidst om den mængde, man indtager af omega-6 og omega-3. De fleste, der er bosat i vesten, har et fedtindtag, der resulterer i en større andel af omega-6 end omega-3 i kroppen. Det er ikke hensigtsmæssigt for kroppen, da for meget omega-6 kan medføre at de gavnlige effekter som vi ønsker at opnå fra omega-3 ikke kan ske. Omdannelsen i kroppen til gavnlige stoffer for kroppen sker via det samme enzym-system, og store mængder af omega-6 betyder at de vinder pladserne i enzymsystemet.


Obs.
Det er vigtigt at informere sin læge om indtag af kosttilskud eks. omega-3 holdige produkter, da de kan virke blodfortyndende.


Kilde:
*www.altomkost.dk

Gravid - hvilke kosttilskud og vitaminer?

Vi guider

Gravid - hvilke kosttilskud og vitaminer?

For at sikre at både du og barnet får de vigtigste vitaminer og mineraler, anbefaler Sundhedsstyrelsen, at du supplerer din daglige kost med kosttilskud. De fleste vitaminer er ugiftige og udskilles uden problemer. Dog er fx for meget A-vitamin farligt for barnet. Tag derfor ikke større doser, end der er anbefalet. Se alle anbefalinger her.

Læs også

Relaterede produkter

Nordic Naturals Omega-3
399,95
DU OPTJENER 40 Point

Relaterede artikler

Fiskeolie? Ja, tak! Tre gode bud fra FUTURA

Nyhed

Fiskeolie? Ja, tak! Tre gode bud fra FUTURA

Fisk er en god kilde til omega-3 og bør indgå som en fast del i din kost. Men for nogle kan det være svært at få tilstrækkeligt af de gode omega-3 fedtsyrer gennem kosten, og for dem kan det være en god idé at supplere kosten med et tilskud af fiskeolie. FUTURA kommer her med 3 gode bud på fiskeoliekapsler, der kan gøre det lidt lettere at få den mængde omega-3, din krop har brug for.

Læs Mere
Hvor stammer gelatinen i dine kosttilskud fra?

Vi guider

Hvor stammer gelatinen i dine kosttilskud fra?

Af Cecilia Demant

Læs Mere
Redaktionen fortæller: De tilskud spiser vi

Vi guider

Redaktionen fortæller: De tilskud spiser vi

Af Nicoline Kongedam

Udvalget af vitaminer og forskellige kosttilskud er enormt, og det kan være lidt af en jungle at navigere rundt i. Vi har spurgt redaktionen, hvilke kosttilskud de tager hver dag og hvorfor.

Læs Mere
Puori x Green Kitchen Stories: Vegansk kosttilskud

Nyhed

Puori x Green Kitchen Stories: Vegansk kosttilskud

Af Anja Mille Blum

Her på redaktionen er vi ellevilde over det nye samarbejde mellem Puori og Green Kitchen Stories! Her er der nemlig virkelig tale om et collab, der bare giver mening. David og Luise fra Green Kitchen Stories har en årelang viden inden for vegetarisk livsstil og kombineret med Puoris vision om at skabe højkvalitets kosttilskud, ja, så er jeg altså solgt. Så læs med, når vi gør dig klogere på samarbejdet og de tre nye, veganske produkter.

Læs Mere
  • Hjemmelevering
  • Afsendelse 1-4 hverdage
  • Byt i 270 butikker
  • Mere end 1000 brands
  • Byttes t.o.m. 31. januar 2021