• Hjemmelevering
  • Afsendelse 1-2 hverdage
  • Byt i 270 butikker
  • Mere end 1000 brands
  • Byt i 30 dage
Vi guider

7 tips til at skære ned på alkoholen

Hvis man holder sig inden for Sundhedsstyrelsens anbefaling for alkohol på max 7 genstande om ugen for kvinder og max 14 genstande om ugen for mænd har man lav risiko for at blive syg pga. alkohol – herunder at få kræft. Alligevel drikker over 800.000 voksne danskere over anbefalingen.

Kræften Bekæmpelse har derfor samlet syv tips og tricks, som måske kan hjælpe dig på vej, hvis du gerne vil skære lidt ned i genstandene. Men før du kan skære ned i genstandene, kan du med fordel danne dig et overblik over dine alkoholvaner. For når du kender dine vaner, er det nemlig nemmere at ændre dem. Prøv de næste par uger at føre dagbog over 1) hvor mange genstande du drikker, 2) hvilken type alkohol og 3) i hvilke situationer, som du drikker. Du kan fx bruge mobilen.

Figur. Hvad er en genstand?

Tip #1 - Sluk tørsten i vand

Et godt tip er at slukke tørsten i vand, så du ikke drikker alkohol, fordi du er tørstig. Sørg også altid for at drikke vand i løbet aftenen, så kan det være, at du kan skære lidt ned på genstandene.

Tip #2 - Vælg det alkoholfrie alternativ

Der er efterhånden mange gode alkoholfrie alternativer, som kan fungere som et godt alternativ til alkohol. Få inspiration til alkoholfrie drinks her eller prøv evt. en alkoholfri øl. Der er efterhånden et stort udvalg i supermarkederne.

Tip #3 - Vælg den mindste størrelse

Du kan reducere dit alkoholindtag ved at være bevidst om at vælge fx den lille fadøl frem for den store og ikke gå efter ”happy hour” tilbud.

Fem måder at få fuldkorn i madpakken

Vi guider

Fem måder at få fuldkorn i madpakken

Forskning fra Kræftens Bekæmpelse viser, at fuldkorn vigtige for vores sundhed. De officielle kostråd er, at vi bør spise 75 g fuldkorn om dagen som voksne og lidt mindre som børn. Madpakken er et godt sted at få fuldkorn – og der er flere måder at gøre det på. Det kan du læse om her.

Læs også

Tip #4 - Læg først øl og vin på køl samme dag, som de skal bruges

Når der er øl og vin på køl, er det fristende lige at snuppe en genstand til hverdagsmaden. Et tip er først at lægge øl/vin på køl samme dag, som de skal bruges. Så kan det være nemmere at skære ned på hverdagsforbruget.

Tip #5 - Saltholdige snacks gør dig tørstig

Chips og øl hører ofte sammen… Men saltholdige snacks gør også en tørstig, og man kan let komme til at drikke flere genstande. Så prøv at undgå at spise saltholdige snacks, når du drikker alkohol.

Tip #6: Planlæg ugens genstande

I starten af ugen kan du overveje, hvilke arrangementer ugen byder på og sætte en ’alkoholgrænse’ for hvert enkelt arrangement. Notér hvor mange genstande, du max ønsker at drikke per arrangement. Du kan også beslutte ikke at drikke i bestemte tidsrum, for eksempel undlade at drikke i hverdagene.

Tip #7 - Vælg alkohol med en lavere alkoholprocent.

Der findes både vin og øl med en lav alkoholprocent. Prøv dig frem og find dine favoritter, så kan du skære lidt ned på alkoholforbruget.

Held og lykke med at skære et par genstande fra. Hvis du nu alligevel drikker for meget i forhold til, hvad du har planlagt, skal du ikke give op. Start på en frisk næste dag. Det kan tage tid at ændre sine vaner.

Inspiration

Lyt til Kræftens Bekæmpelses podcast ’Sundhedsmissionen’ episode #4: ’Er alkohol skadeligt eller er der stadig plads til et godt glas rødvin?

Og få inspiration til alkoholfrie alternativer på.

Velvære på hjemmearbejdspladsen

Vi guider

Velvære på hjemmearbejdspladsen

Hjemmearbejdsplads, værnemidler og afstand, ændret arbejdsmiljø og trivsel samt manglende kontakt til kollegaerne og måske en krop, der er rastløs efter hverdagens rutiner og vanlige fysiske aktivitet – 2021 byder på fortsat behov for, at vi passer på hinanden, men i den grad også passe på os selv!

Læs også

Fakta om alkohol og kræft


  • Hvert år får mindst 1.800 danskere kræft som følge af alkohol. Det svarer til fem pct. af alle kræfttilfælde; otte pct. blandt mænd og tre pct. blandt kvinder.

  • Alkohol har siden 1988 været på WHO´s liste over stoffer, der med sikkerhed er kræftfremkaldende.

  • Alkohol øger risikoen for mindst syv kræftformer; kræft i mundhulen, svælget, struben, spiserøret, leveren, brystet, tyk- og endetarmen. Risikoen for kræft stiger med mængden af alkohol, man indtager, og undersøgelser viser, at selv et mindre forbrug kan øge risikoen for kræft.

  • Det spiller ingen rolle, om man drikker vin, øl eller spiritus – risikoen for kræft er den samme.

Relaterede artikler

Corona rykker ved kvindernes ’’mig-tid’’

Vi guider

Corona rykker ved kvindernes ’’mig-tid’’

Af Anna Bjerre

Corona giver mere tid derhjemme. For flere kvinder betyder det også mere tid til at dyrke egne interesser, mens andre oplever mindre tid til sig selv. Det er især kvinder med børn, der må trappe ned på mig-tiden under corona, viser en ny undersøgelse fra Matas. Hver anden kvinde ville dog ønske, at hun var bedre til at prioritere tid til sig selv, og ifølge psykolog Anna Bjerre skal vi blive bedre til at italesætte behovet for mig-tid.

Læs Mere
Hjemmetræning med Matas & Peter Bendtsen

Vi guider

Hjemmetræning med Matas & Peter Bendtsen

Af Peter Bendtsen

I dag giver vi ordet til personlig træner og Cand. Scient. i Idræt & Sundhed, Peter Bendtsen, der tager os gennem 5 nemme, men effektive, træningsøvelser, der kan laves inden for hjemmets fire vægge. Hjemmetræning er nemlig et fænomen, der er kommet for at blive, og her på Stories redaktionen er vi begejstrede for, at vi nu har et benhårdt, men overskueligt, træningsprogram, der kan laves efter arbejde eller i frokostpausen.

Læs Mere
Sov godt: 7 måder du kan gøre din søvn skønnere

Spot Trenden

Sov godt: 7 måder du kan gøre din søvn skønnere

Af Isabel Marschall Thostrup

Lytter man til de internationale trendforskere, drømmer vi om mere ro, nærvær og tid. Vi dyrker yoga og mindfullness, mediterer og drikker urtete. Og så vil vi altså gerne sove mere og bedre. Her er 7 måder, du kan gøre skønhedssøvnen bedre.

Læs Mere
Den tiltrængte guide til hjemmemassage

Vi guider

Den tiltrængte guide til hjemmemassage

Af Nanna Skousbøll

Har lange og mange dage på hjemmekontoret sat sig i kroppen som spændinger i ryg og nakke? Så kunne du sikkert trænge til en omgang massage, og den gode nyhed er, at du nemt kan klare det selv derhjemme – med hjælp fra din partner, en skøn massageolie eller et effektivt massageapparat.

Læs Mere
  • Hjemmelevering
  • Afsendelse 1-2 hverdage
  • Byt i 270 butikker
  • Mere end 1000 brands
  • Byt i 30 dage