• Afsendelse 1-2 hverdage
  • Fri fragt til butik v. køb for 99,-
  • Byt i 260 butikker
  • 30 dages fuld returret
  • Mere end 1000 brands
Menu

Rygestop

Beslutningen om et rygestop er for mange rygere en kæmpe omvæltning. Det er de færreste som klarer et rygestop uden problemer og holder rygestoppet uden tilbagefald – og det er helt okay! At nå i mål med dit rygestop skal gøres i et tempo, hvor du kan have hjernen med, da dette øger dine chancer for succes.

Medicin & Pleje
Mest populære

Pris

Bedømmelser

Produkter pr. side: 36 60 120 180
Side: 1/2
Vælg filtre

Mærker

Pris

Bedømmelser

Aktuelt

52 produkter
52 produkter
Sortér efter: Mest populære
Forrige
Gå til side
1
ud af 2
Næste
Produkter pr. side: 36 60 120 180
Stephanie B.
Stephanie B.
Farmakonom
Min ekspertise er:
Hudpleje
Helse

Forbered dig til succes

At nå i mål med dit rygestop skal gøres i et tempo, hvor du kan have hjernen med, da dette kan øge dine chancer for succes. Når du har taget beslutningen om at stoppe med at ryge, er det vigtigt at du forbereder dig. Du kan med fordel lave en plan for, hvordan du vil håndtere situationer, hvor lysten melder sig.

Hvad vil du gøre, når du får lyst til at ryge? - Gå en tur? Spise et stykke frugt? Lakridser? Eller noget fjerde?

Forbered også dig selv på, hvordan du vil håndtere situationer, hvor rygning førhen naturligt har hørt til. Det kan være en rygepause på arbejdspladsen, til fest eller på en café inde i byen. Et godt tip er at undgå situationer, hvor du føler dig fristet, indtil du bedre kan kontrollere din rygetrang. Det er også okay at dele med din omgangskreds at du prøver og blive røgfri.​​​​​​​

Rygestop

Fysisk afhængighed

Sundhedsstyrelsen sammenligner nikotin afhængighed med kronisk sygdom. Da nikotin skaber afhængighed i hjernen, er der risiko for tilbagefald. Derfor kan du opleve udfordringer både i at stoppe med at ryge og det at vedligeholde dit rygestop. At du føler det er svært at stoppe, er derfor helt naturligt!

Du kan hos Matas købe håndkøbslægemidler til rygestop. Der findes inhalator, plaster, sugetabletter, tyggegummi og mundspray, som indeholder nikotin, men de er fri for tjære og de giftige stoffer som cigaretter indeholder. Ved at bruge et håndkøbslægemiddel med nikotin kan du tilpasse din afvænning så du gradvist afvænner din rygetrang.

Forbered dig til succes

At nå i mål med dit rygestop skal gøres i et tempo, hvor du kan have hjernen med, da dette kan øge dine chancer for succes. Når du har taget beslutningen om at stoppe med at ryge, er det vigtigt at du forbereder dig. Du kan med fordel lave en plan for, hvordan du vil håndtere situationer, hvor lysten melder sig.

Hvad vil du gøre, når du får lyst til at ryge? - Gå en tur? Spise et stykke frugt? Lakridser? Eller noget fjerde?

Forbered også dig selv på, hvordan du vil håndtere situationer, hvor rygning førhen naturligt har hørt til. Det kan være en rygepause på arbejdspladsen, til fest eller på en café inde i byen. Et godt tip er at undgå situationer, hvor du føler dig fristet, indtil du bedre kan kontrollere din rygetrang. Det er også okay at dele med din omgangskreds at du prøver og blive røgfri.

Fysisk afhængighed

Sundhedsstyrelsen sammenligner nikotin afhængighed med kronisk sygdom. Da nikotin skaber afhængighed i hjernen, er der risiko for tilbagefald. Derfor kan du opleve udfordringer både i at stoppe med at ryge og det at vedligeholde dit rygestop. At du føler det er svært at stoppe, er derfor helt naturligt!

Du kan hos Matas købe håndkøbslægemidler til rygestop. Der findes inhalator, plaster, sugetabletter, tyggegummi og mundspray, som indeholder nikotin, men de er fri for tjære og de giftige stoffer som cigaretter indeholder. Ved at bruge et håndkøbslægemiddel med nikotin kan du tilpasse din afvænning så du gradvist afvænner din rygetrang.

Rygestop

Mental afhængighed

Når du stopper med at ryge, er det vigtigt, at du mentalt er med på rejsen. For at øge dine chancer for succes, kan det være en fordel at snakke med dine nærmeste om dit rygestop, så de kan støtte dig. Derudover findes der forskellige apps, som kan fortælle dig om dine sundhedsmæssige fremskridt, din økonomiske besparelse, samt antallet af cigaretter du har undgået.

At have overblik over dine fremskridt kan styrke din selvtillid i processen. Vi har også samlet nogle sundhedsfordele for dig og din krop her nedenfor.

Kold tyrker eller nedtrapning?

Hvilken metode der fungerer bedst, er en individuel sag. Derudover er der også fordele og ulemper ved begge metoder.

Tager du en kold tyrker, kan du opleve større abstinenser ved dit rygestop. De er ikke farlige, men kan være svære at håndtere samt påvirke dit humør. Dog vil de fleste opleve, at generne aftager og mindskes allerede efter tredjedagen. En kold tyrker kræver stor viljestyrke, da det kan være svært at stoppe en vane så brat, men hvis du har ønsket om et øjeblikkeligt rygestop, er det bestemt ikke umuligt. ​​​​​​​

Rygestop

Nedtrapning kan være en fordel for dig, som er vant til at ryge på daglig basis. Her får din krop lov til langsomt at vænne sig til en minimeret mængde nikotin. Du vil over en forudbestemt tidsperiode trappe dit daglige forbrug ned for til sidst at blive helt røgfri. Nedtrapning kan være nedskæring af antallet af cigaretter du ryger eller ved brug af hjælpemidler, f.eks. et rygestops produkt.

Du skal vælge den metode, du føler kan give dig størst mulighed for succes.

Receptpligtige rygestop tabletter

Der findes også et lægemiddel på recept til rygestop. Du kan snakke med din læge om denne nedtrapnings metode.

Rygestop

Mental afhængighed

Når du stopper med at ryge, er det vigtigt, at du mentalt er med på rejsen. For at øge dine chancer for succes, kan det være en fordel at snakke med dine nærmeste om dit rygestop, så de kan støtte dig. Derudover findes der forskellige apps, som kan fortælle dig om dine sundhedsmæssige fremskridt, din økonomiske besparelse, samt antallet af cigaretter du har undgået.

At have overblik over dine fremskridt kan styrke din selvtillid i processen. Vi har også samlet nogle sundhedsfordele for dig og din krop her nedenfor.

Kold tyrker eller nedtrapning?

Hvilken metode der fungerer bedst, er en individuel sag. Derudover er der også fordele og ulemper ved begge metoder.

Tager du en kold tyrker, kan du opleve større abstinenser ved dit rygestop. De er ikke farlige, men kan være svære at håndtere samt påvirke dit humør. Dog vil de fleste opleve, at generne aftager og mindskes allerede efter tredjedagen. En kold tyrker kræver stor viljestyrke, da det kan være svært at stoppe en vane så brat, men hvis du har ønsket om et øjeblikkeligt rygestop, er det bestemt ikke umuligt.

Nedtrapning kan være en fordel for dig, som er vant til at ryge på daglig basis. Her får din krop lov til langsomt at vænne sig til en minimeret mængde nikotin. Du vil over en forudbestemt tidsperiode trappe dit daglige forbrug ned for til sidst at blive helt røgfri. Nedtrapning kan være nedskæring af antallet af cigaretter du ryger eller ved brug af hjælpemidler, f.eks. et rygestops produkt.

Du skal vælge den metode, du føler kan give dig størst mulighed for succes.

Receptpligtige rygestop tabletter

Der findes også et lægemiddel på recept til rygestop. Du kan snakke med din læge om denne nedtrapnings metode.

Mærk forskellen allerede efter få minutter

Det er en skrøne at du ikke får noget ud af et rygestop, hvis du har røget i mange år. Det er aldrig for sent og stoppe med at ryge. Tværtimod, uanset hvor længe du har røget, så vil et rygestop gavne din sundhed og forlænge din levetid.

Med tiden vil du for alvor se de helbredsmæssige fordele, som rygestoppet fører med sig. De helt store helbredsmæssige fordele vil du først se den dag, du lægger cigaretterne helt på hylden.

Din krop går igennem en række stadier i forbindelse med dit endelige rygestop og kroppens egen heling:

  • 20 minutter efter din sidste cigaret begynder dit blodtryk og din puls at falde til normalt niveau

  • Efter 24 timer begynder dine lunger og rense sig selv. Dette kan give hoste, men det er i dette tilfælde et godt tegn. Risikoen for blodpropper er også mindsket

  • Efter 48 timer vil der ikke længere være nikotin i din krop

  • Efter 72 timer forbedres din iltoptagelse og din vejrtrækning markant

  • 2-12 uger efter din sidste cigaret vil dit kredsløb gradvist forbedres, og din lungefunktion øges. Lungerne kan nu bedre bekæmpe infektioner

  • Efter 3-12 måneder forbedres din frugtbarhed, hosten mindskes, lettere vejrtrækning og du får en bedre natte søvn


  • På 1-års dagen kan du fejre, at du har halveret risikoen for blodprop

  • Efter 5 år er risikoen for nogen kræft former halveret. Dette gælder mundhule, bugspytkirtel og livmoderhals

  • Efter 10-15 år er risikoen for blodpropper/hjerneblødning som hos en person, der aldrig har røget. Risikoen for kræft i luftvejene er også næsten den samme, som havde du aldrig røget

Når rygetrangen kommer snigende

Abstinenser finder sted, fordi dit nervesystem er afhængig af nikotin. Når dette stof ikke længere bliver tilført, vil kroppen føle, at den mangler noget for at kunne fungere optimalt, og den vil derfor begynde at hungre efter det.

De mest almindelige abstinenser er trang til at ryge, irritation, vrede, koncentrationsbesvær, nedtrykthed og hovedpine.

Disse abstinenser vil ofte blive minimeret efter 2-4 uger, så det er vigtigt, at du er standhaftig i denne tidsperiode! Det er nu, du skal gøre gavn af dine muligheder for at skifte fokus og tænke på noget andet. Ofte vil en fysisk aktivitet have god effekt, da det fjerner dit fokus fra rygetrangen både fysisk og psykisk.

Mulige bivirkninger

Udover abstinenser oplever nogle også andre bivirkninger ved at stoppe med at ryge. Dette kan være bivirkninger såsom hoste, irritabilitet, øget appetit, humørforstyrrelser, svimmelhed, søvnløshed, forstoppelse og koncentrationsbesvær.

En vane skal ofte skiftes ud med en anden, og her kan det være nemt at udskifte cigaretten med f.eks. mad. Det kan være i de pauser eller situationer hvor du plejede at ryge, og du føler der "mangler" noget.

Du vil måske opleve, at din rygetrang minimeres, hvis du dykker ned i slikskålen, eller småspiser i løbet af dagen. Oplever du, at det har en positiv effekt for din rygetrang at spise, så kan vi anbefale at udskifte sukkeret med sunde alternativer som f.eks. grøntsager. De kan også nemt forberedes, så de kan tages med på farten.

Du kan få rådgivning til benyttelse af vores rygestop produkter i din nærmeste Matas butik eller her på Matas.dk. Blandt andet skal nikotintyggegummi tygges korrekt for at opnå den ønskede effekt og nikotinplastre må ikke klippes over. Du skal være opmærksom på, at nikotinpræparater kan skabe en afhængighed på samme måde som en normal cigaret. Det er derfor vigtig at vælge det produkt der matcher din tidligere mængde af daglige cigaretter, samt planlægge udtrapning så snart du starter rygestoppet.

Nikotin til dit rygestop: Sådan gør du

Din sundhed

Nikotin til dit rygestop: Sådan gør du

Af Matas

Har du besluttet dig for at stoppe med at ryge? Så kan du glæde dig til en krop i langt bedre form. Til gengæld står du over for nogle hårde uger eller måneder, hvor din nikotintrang vil føles svær at holde i skak. Det er her, nikotinplaster eller nikotintyggegummi kommer ind i billedet. Læs mere om, hvad du skal være opmærksom på med nikotinerstatningsprodukter her.

Læs mere
Klar, parat, rygestop – start!

Vi guider

Klar, parat, rygestop – start!

Af Matas

Artiklen er skrevet i samarbejde med Nicotinell og indeholder reklame for lægemidler. Mens nogle nyder, at denne årstid opfordrer til hyggelige stunder i hjemmet, er der andre, som forvilder sig ud i kulden for at tænde en cigaret. Er du én af dem, der graver dybt i lommerne - uanset vejrforhold? Måske kan den cigaret, som du røg i formiddags, blive din sidste. I samarbejde med Nicotinell opfordrer vi nemlig til at kvitte smøgerne, så du kan strege "rygestop" af din bucket-list.

Læs mere
Hvad sker der, når man stopper med at ryge?

Din sundhed

Hvad sker der, når man stopper med at ryge?

Af Matas

Det kan være rigtig svært at stoppe med at ryge, især hvis cigaretten har været en god ven gennem mange år. Men som de fleste ved, så er et rygestop det bedste, du kan gøre for din krop. Vi dykker ned i her, hvilke faser kroppen kommer igennem, når du har skoddet den sidste cigaret.

Læs mere