• Afsendelse 1-2 hverdage
  • Fri fragt til butik v. køb for 99,-
  • Byt i 260 butikker
  • 30 dages fuld returret
  • Mere end 1000 brands
Menu
Vi guider

Alt du skal vide om mælkesyrebakterier

Måske er du blevet lært, at bakterier primært er kilder til sygdom – men det er langtfra rigtigt. Faktisk findes der tusindvis af gavnlige bakterietyper, som allerede lever i vores tarmkanal, og de er med til at sikre tarmens normale funktion. I denne artikel stiller vi skarpt på én af disse bakterietyper; nemlig mælkesyrebakterier.

Måske er du blevet lært, at bakterier primært er kilder til sygdom – men det er langtfra rigtigt. Faktisk findes der tusindvis af gavnlige bakterietyper, som allerede lever i vores tarmkanal, og de er med til at sikre tarmens normale funktion.
I denne artikel stiller vi skarpt på én af disse bakterietyper; nemlig mælkesyrebakterier
.

Hvad er mælkesyrebakterier?

For at forstå mælkesyrebakterier, skal vi først forstå tarmen. For i vores tarme lever mere end 1000 forskellige bakteriearter, som tilsammen sørger for, at vores tarmflora fungerer normalt. Man kan tænke på tarmen som et selvstændigt lille økosystem: Sammensætningen af bakterier skal være i balance, for at vores tarm fungerer optimalt.


Som sagt lever der altså rigtig mange forskellige bakterietyper i vores tarmkanal, også mange, som du sikkert ikke kender navnet på. De bakterier, som vi har flest af, hedder Prevotella og Bacteroides, men de nok mest kendte bakterier i tarmen, er alligevel mælkesyrebakterier. Du har måske hørt om Lactobacillus eller bifidobakterier? De er begge to typer af mælkesyrebakterier.
Mælkesyrebakterier er altså levende små organismer, som allerede lever i vores tarme.


Mælkesyrebakterier kan – som navnet så fint antyder – findes i bl.a. mælkeprodukter, og særligt de syrnede udgaver som eksempelvis yoghurt, tykmælk, skyr, kærnemælk og lignende er rige på dem. Nogle af mælkesyrebakterierne i syrnede mælkeprodukter er i stand til at komme levende hele vejen ned i din tarm.


Du kan også få mælkesyrebakterier i form af kosttilskud, probiotika, som altså indeholder millioner af de levende mikroorganismer.

Din sundhed bor i tarmene

Vi guider

Din sundhed bor i tarmene

En velfungerende fordøjelse er afgørende for dit velbefindende. Den sikrer, at du optager livsvigtige næringsstoffer og vitaminer fra maden og er medvirkende til, at dine kropslige processer og funktioner fungerer, som de skal.

Læs også


Vidste du, at...
‘probiotika’ er græsk og kan oversættes til ‘for livet’? På samme måde kommer antibiotika også fra græsk og betyder 'mod livet'.

Til dig, der spiser plantebaseret

Navnet mælkesyrebakterier har i virkeligheden ikke noget med mælk at gøre, men refererer til, at bakterierne producerer mælkesyre, når de omsætter laktose, altså mælkesukker, til mælkesyre. Denne proces kaldes fermentering, som du måske også har hørt om i forbindelse med, at mælk omdannes til kærnemælk.


Madretter som sauerkraut og kimchi er også resultatet af en sådan fermenteringsproces. Mælkesyrebakterier eller probiotika, som nok er et lidt mere retvisende navn, findes altså ikke kun i mælkeprodukter, men i de fleste syrnede og fermenterede madvarer. Det vil altså sige, at du også kan spise rigeligt med mælkesyrebakterier på en plantebaseret kost, hvis du sørger for at indtage fermenterede mad- og drikkevarer.

5 tips til sunde tarme

Vi guider

5 tips til sunde tarme

Vores tarmsystem og de cirka 50 billioner bakterier, der bor i tarmene, og det er vigtigt at give dem de bedste betingelser for at fungere så godt som muligt. Vi har samlet de bedste tips til at holde dine tarme i topform.

Læs også

De forskellige typer probiotika

De mest normale probiotiske tarmbakterier, altså mælkesyrebakterier, er blandt andet bifido og lactobaciller, som også er nævnt lidt højere oppe i artiklen. Disse bakterier bruges typisk i yoghurt, ligesom du også kan møde bifido og lactobaciller i rigtig mange kosttilskud med mælkesyrebakterier.

Mælkesyrebakterier og antibiotika

Har du været på en antibiotikakur, f.eks. i forbindelse med en halsbetændelse, så husk, at mælkesyrebakterier, som andre bakterier, er følsomme over for antibiotika. Mælkesyrebakterier bør derfor indtages mindst 3 timer efter indtagelse af antibiotika.


Kilder:
Netdoktor.dk
Sundhed.dk
Videnskab.dk

Relaterede artikler

5 tips til sunde tarme

Vi guider

5 tips til sunde tarme

Af Trine Brøndsted

Vores tarmsystem og de cirka 50 billioner bakterier, der bor i tarmene, og det er vigtigt at give dem de bedste betingelser for at fungere så godt som muligt. Vi har samlet de bedste tips til at holde dine tarme i topform.

Læs mere
Bliv klogere på C-vitamin

Vi guider

Bliv klogere på C-vitamin

Af Matas

Hvad er C-vitamin, hvad bruger kroppen det til – og har vi brug for det? Måske er du allerede stødt på vitamin C, enten som tilskud til din kost eller i din hudplejerutine. Men har du nogensinde tænkt over, hvad dette vitamin gør for din krop, og hvad det gør for din hud, hvis du bruger det i din hudpleje? Læs med her, og bliv klogere på C-vitamin.

Læs mere
Bliv klogere på magnesium

Vi guider

Bliv klogere på magnesium

Af Matas

Hvad er magnesium? Hvorfor har vi brug for det? Og hvad hjælper det kroppen med? Læs med her, så svarer vi på de mest stillede spørgsmål om magnesium.

Læs mere
Her er alt, der er værd at vide om inkontinens

Vi guider

Her er alt, der er værd at vide om inkontinens

Af Matas

Inkontinens kan forekomme både hos mænd og kvinder, og det kan være rigtig frustrerende at leve med. Men der er heldigvis ting, du kan gøre i sin hverdag, så du kan komme problemet til livs. Vi guider her til, hvad inkontinens er, og hvad du selv kan gøre.

Læs mere
Alt du skal vide om din forkølelse

Vi guider

Alt du skal vide om din forkølelse

Af Matas

Snue, hoste og stoppet næse. En helt klassisk forkølelse kan være svær at slippe udenom, når sæsonen skifter, eller hvis en i familien først er blevet smittet. Men hvad er en forkølelse egentlig, hvilke symptomer følger med – og hvad kan man selv gøre for at lindre dem? Her kan du læse alt, du har brug for at vide om din forkølelse.

Læs mere