• Afsendelse 1-2 hverdage
  • Fri fragt til butik v. køb for 99,-
  • Byt i 260 butikker
  • 30 dages fuld returret
  • Mere end 1000 brands
Menu
Vi guider

Her er alt, der er værd at vide om inkontinens

Inkontinens kan forekomme både hos mænd og kvinder, og det kan være rigtig frustrerende at leve med. Men der er heldigvis ting, du kan gøre i sin hverdag, så du kan komme problemet til livs. Vi guider her til, hvad inkontinens er, og hvad du selv kan gøre.

Inkontinens er et udbredt problem hos både mænd og kvinder, og risikoen for at få problemer med ufrivillig vandladning stiger med alderen. I denne artikel svarer vi på de mest stillede spørgsmål om inkontinens. 

Hvad er inkontinens?


Urininkontinens – eller bare inkontinens – indebærer, at man oplever ufrivillig vandladning i løbet af sin dag. Det kan ramme både mænd og kvinder, og hyppigheden stiger ofte med alderen. Det kan opleves i sværere og lettere grad og kan være tricket af forskellige ting. Når man taler inkontinens, så er der forskellige former for det, som er de mest almindelige:

Stress-inkontinens rammer overvejende kvinder, og det viser sig ved, at man har svært ved at holde på urinen, når man nyser, løber, danser eller fx hopper på trampolin. Kvinder, som har født, oplever ofte denne form for inkontinens. Den kan behandles ved knibeøvelser eller øvelser med en bækkenbundstræner. I sjældne tilfælde skal det opereres. Hos mænd opstår stress-inkontinens ofte som følge af en prostata-operation.

Trang-inkontinens bliver også kaldet urge- eller urgency-inkontinens, og er defineret ved, at man pludselig kan opleve at have brug for at lade vandet, og at denne trang er svær at kontrollere. Ofte når man ikke på toilettet, før man er nødt til at lade vandet.

Man kan også opleve at have en kombination af trang- og stress-inkontinens.

For mænd gælder der også overløbs-inkontinens, som skyldes en forsnævring i afløbet ved enten forstørrede prostata eller ved kræft i prostata. Refleks-inkontinens ses ved sygdomme i hjernen og nervesystemet og indebærer, at man ikke har kontrol over, hvornår man lader vandet. Urinen kommer bare, når man oplever, at trykket i blæren stiger.

Hvad skyldes inkontinens?


Der kan være forskellige årsager til, at man kan opleve at have ufrivillig vandladning. Det kan komme af sig selv, og andre gange kan det være i forbindelse med sygdom. Som tidligere nævnt kan det for kvinder også skyldes svagt bækkenbund efter en fødsel.

Oplever du inkontinens i den ene eller anden form, så er det vigtigt, at du kontakter din læge, så du kan være helt sikker på, hvad årsagen er. I nogle tilfælde kan det skyldes en infektion i blæren. Det kan også skyldes dårlige vaner, at man ikke får gået nok på toilettet og drikker for meget væske. Overvægt er også en årsag, der i nogle tilfælde kan medvirke til inkontinens.

Er din inkontinens ledsaget af blod i urinen, smerter eller hyppige urinvejsinfektioner, så skal du søge læge.

Hvad kan jeg selv gøre mod inkontinens?


Som nævnt kan overvægt være en af årsagerne til, at man kan opleve at have inkontinens. Derfor kan det være en god idé, hvis du er overvægtig, at du prøver at reducere din vægt så godt som muligt.

Sørg for at gå på toilettet hver 3.-4. time, da regelmæssige toilettider kan hjælpe på både stress- og trang-inkontinens.

Drikker du rigtig meget væske i løbet af din dag, kan en løsning være at skære ned i væskeindtaget. Det kan hjælpe, da et for stort væskeindtag kan forværre symptomerne.

Sørg for at træne din bækkenbund. Enten ved hjælp af daglige knibeøvelser eller en bækkenbundstræner.

Hvis du ryger, og oplever inkontinens når du hoster, så skru ned for cigaretterne eller (bedst af alt) drop dem helt. Tobaksrøg er nemlig med til at gøre, at du hoster endnu mere, hvilket kan forværre din inkontinens.

Kilder:
Netdoktor.dk
Sundhed.dk

Artiklens anbefalinger er ikke baseret på lægelig anvisning eller lægeligt ansvar.

Relaterede artikler

Hvad sker der, når man stopper med at ryge?

Vi guider

Hvad sker der, når man stopper med at ryge?

Af Matas

Det kan være rigtig svært at stoppe med at ryge, især hvis cigaretten har været en god ven gennem mange år. Men som de fleste ved, så er et rygestop det bedste, du kan gøre for din krop. Vi dykker ned i her, hvilke faser kroppen kommer igennem, når du har skoddet den sidste cigaret.

Læs mere
Bliv klogere på D-vitamin

Vi guider

Bliv klogere på D-vitamin

Af Matas

D vitamin, D3 eller solvitaminet, som mange kalder det, er et vitamin med mange navne og endnu flere funktioner i kroppen. Der er i dag meget viden omkring dette vitamins vigtighed for, at kroppen kan fungere optimalt. Læs med her, og bliv klogere på D vitamin.

Læs mere
Kvinde, kend dine kosttilskud

Vi guider

Kvinde, kend dine kosttilskud

Af Nya Vecht

Hvis du er en kvinde i din bedste alder, ved du sikkert også, at der er nogle tilskud, som er gode for dig over 40 år.

Læs mere
Boost dit immunforsvar: Hvad virker rent faktisk?

Matas LIVE

Boost dit immunforsvar: Hvad virker rent faktisk?

Af Matas

Immunforsvaret er komplekst og enormt vigtigt for vores sundhed. Der florerer mange myter derude om, hvad man kan gøre for at booste det og hvilken effekt det kan have. I dag dykker vi ned i, hvad der rent faktisk har indflydelse på immunsystemet - og hvordan du kan vedligeholde dit eget.

Læs mere