• Hjemmelevering
  • Afsendelse 1-2 hverdage
  • Byt i 270 butikker
  • Mere end 1000 brands
  • Byttes t.o.m. 31. januar 2021
Vi guider

Bliv klogere på C-vitamin

Hvad er C-vitamin og hvad bruger kroppen det til – og har jeg egentlig brug for det? Måske er du allerede stødt på vitamin C, enten som tilskud til din kost eller i din hudplejerutine? Men har du nogensinde tænkt over hvad dette vitamin gør for din krop? Læs med her, hvis du har lyst til at blive klogere på C-vitamin.

Del artiklen med dine venner
Af Matas
Matas
2. oktober 2020

Vi mennesker kan ikke selv danne vitamin C, så derfor skal vi have det tilført via kosten eller i form af kosttilskud. Da der ikke er et lager af vitamin C i vores kroppe, er det vigtigt at kroppen får det tilført regelmæssigt og helst dagligt. Det er anbefalet at indtage minimum 80 mg dagligt.

Hvad er C-vitamin?

Vitamin C (også kaldet ascorbinsyre) er et vandopløseligt vitamin, hvilket betyder, at det er nemt for kroppen at optage, men, til forskel fra fedtopløselige vitaminer, lagres det ikke i kroppen til at dække et senere behov. Det findes helt naturligt i mange forskellige fødevarer, det kan indtages som kosttilskud, men du kan også opleve at nogle fødevarer er tilsat C vitamin. ​​​​​​​

Hvad bruger kroppen C-vitamin til?

Det gælder for vitamin C som for alle andre vitaminer og mineraler, at deres virkning og funktion i kroppen sjældent sker alene, men at de indgår i og bidrager til, at mange processer kan ske optimalt.

Afhængig af mængden, bidrager C-vitamin til:
​​​​​​​

•    Et normalt energistofskifte

•    Et normalt fungerende nervesystem

•    At vedligeholde immunsystemets normale funktion

•    At mindske træthed og udmattelse

•    At understøtte dannelsen af kollagen, der har betydning for normal fungerende hud

•    Dannelsen af kollagen til normalt fungerende brusk

•    At øge optagelsen af jern i kroppen

•    At understøtte den normale funktion af knogler, tandkød, hud og tænder

Af listen fremgår det tydeligt, at vitamin C har mange større og mindre funktioner i den menneskelige krop. De som er medtaget, er dem, der er dokumenterede. Derudover er der mange andre virkninger som kædes sammen med vitamin C, men der mangler fortsat en del undersøgelser, som kan af- eller bekræfte dette.

C-vitamin: De bedste produkter til strålende hud

Vi guider

C-vitamin: De bedste produkter til strålende hud

Glow! Det er præcis hvad huden får, når du bruger c-vitamin i din hudplejerutine. Men C-vitamin kan faktisk gøre andet end at give glød til huden; det kan give en mere ensartet hudtone, beskytte huden fra forurening og også være med til at give fugt. Få overblikket over de forskellige mærkers styrker, så du kan finde de produkter, der passer bedst til netop dig.

Læs også

Hvem har brug for vitamin C?

Vi har alle brug for vitamin C. Kigger du hurtigt på listen herover, over de funktioner og processer som vitamin C indgår i, så er det meget få områder, hvor vitaminet ikke bidrager.

Hvor findes vitamin C?

Grøntsager og frugter er de kategorier af fødevarer, der har det højeste indhold af vitamin C. Kartofler, citrusfrugter og røde peberfrugter, for at nævne et par stykker, bidrager med store mængder af vitaminet.

Får du spist nok grønt?

Vi guider

Får du spist nok grønt?

Her er 3 lette opskrifter, som gør dine livretter sundere

Læs også

Hvordan kan jeg spise mig til vitamin C?

Du kan finde lister med angivelse af mængderne af de forskellige vitaminer og mineraler i rå fødevarer. Før du kaster dig i krig med at finde ud af, hvor meget vitamin C din grønne morgen smoothie, eller aftensmadens broccolisuppe indeholder, bør du være opmærksom på, at tilberedning af mad og opbevaring ofte har en betydning for indholdet af mineraler og vitaminer. Eksempelvis er vitamin C følsom overfor lys og varme, så en del af vitamin C indholdet vil reduceres, når grøntsagerne koges eller på anden måde tilberedes ved høj varme.

Generelt har varme, luftens ilt og lys har negativ indflydelse på særligt vitaminindholdet i fødevarer og mindre for mineraler. Så husk endelig også at inkludere frisk frugt og grønt i din dagligdag, for at sikre, at du også får vitamin C ind via din kost.

Bør jeg være bange for at mangle vitamin C?

C-vitaminmangel er en tilstand, der forekommer meget få steder i verden, da adgangen til frugt og grønt generelt er stor. Er du ryger, eller muligvis passiv ryger, har du brug for mere vitamin C end personer, der ikke er udsat direkte eller indirekte for cigaretrøg.

Relaterede produkter

Relaterede artikler

Løber næsen, og kradser det i halsen?

Vi guider

Løber næsen, og kradser det i halsen?

Af Malene Paulsen

Temperaturen falder, og dagene bliver kortere, jo længere vi kommer hen i efteråret og mod vinteren. Denne tid på året er også en tid, hvor vi oplever, at flere og flere render ind i forkølelse eller snue. Heldigvis findes der midler imod disse symptomer, og du kan heldigvis selv gøre noget for at forbedre de symptomer, man kan opleve i forbindelse med forkølelse. Forkølelse er en virus og kan komme af mange forskellige grunde.

Læs Mere
Gurkemeje – gul og gavnlig

Spot Trenden

Gurkemeje – gul og gavnlig

I Indien har man anvendt gurkemeje siden de tidligste tider, og i dag har knolden vundet indpas både på krydderihylden og sammen med kosttilskuddene. For selv om gurkemeje som krydderi mest er kendt for at kunne farve ris gule, så er der mere i den gule knold.

Læs Mere
Giv energien og humøret et boost

Vi guider

Giv energien og humøret et boost

Af Matas

De fleste kender til at være trætte og ikke have det store overskud til nye eller igangværende projekter. Det kan der være mange årsager til, men heldigvis kan du ved selv små livsstilsændringer gøre noget ved problemet. Og bonussen ligger lige for i form af mere overskud og et gladere dig.

Læs Mere
Redaktionens helsefavoritter

Vi guider

Redaktionens helsefavoritter

Af Nicoline Kongedam

Går du op i sund mad og livsstil? Her får du et indblik i hvilke helseprodukter, der hitter her på redaktionen.

Læs Mere
  • Hjemmelevering
  • Afsendelse 1-2 hverdage
  • Byt i 270 butikker
  • Mere end 1000 brands
  • Byttes t.o.m. 31. januar 2021