• Hjemmelevering
  • Afsendelse 1-2 hverdage
  • Byt i 270 butikker
  • Mere end 1000 brands
  • Byttes t.o.m. 31. januar 2021
Vi guider

Bliv klogere på magnesium

Hvad er magnesium? Hvorfor har vi brug for det? Og hvad hjælper det kroppen med? Læs med her, hvis du vil blive klogere på mineralet magnesium. Vi skal bruge store mængder magnesium i kosten eller som tilskud for at kunne fungere og have det rigtig godt, men får vi alt for meget, giver det en sjov mave. Alligevel har forskere endnu ikke nogen gode metoder til at måle, hvor meget magnesium vi har i kroppen og om vi får nok.

Magnesium er nemlig stramt reguleret i og af din krop. Der findes et lager af magnesium i knoglerne, som resten af kroppen trækker på ved behov. Dette sikrer, at der altid, under normale tilstande, er den samme mængde magnesium i blodet. Derfor kan man ikke bare tage en blodprøve og på den måde måle kroppens magnesiumniveau. Af samme årsag debatterer forksere, hvor meget vi egentlig har brug for. Men brug for det, det har vi.

Hvad er Magnesium?

Magnesium er et mineral, som har utroligt mange funktioner i kroppen. Mineraler er grundstoffer, og optages i planter og andet via jorden. Magnesium beskrives mange steder som et livsvigtigt mineral, men nu er det sådan, at de fleste mineraler og vitaminer er livsvigtige. Nogen spiller dog en større rolle for vores basale sundhed og velvære end andre – og her hører magnesium klart til.

Hvad bruger kroppen magnesium til?

Magnesium er vigtigt for dannelsen af mange enzymer, der blandt andet styrer vores energiomsætning, dannelsen af proteiner, samt celledelingsprocesser i kroppen. Enzymer er små stoffer, der fungerer som katalysatorer, hvilket kort betyder, at de sætter processer i gang og får dem til at forløbe hurtigere end de ville kunne uden enzymers tilstedeværelse.

Magnesium er ligeledes meget vigtig for at andre mineraler – eks. calcium (kalk) – placeres de ”rigtige” steder i kroppen og ikke ophobes negativt i f.eks. blodkar og bindevæv, eller andre steder, hvor det kan medføre negative reaktioner.

Magnesium har betydning for hele nervesystemet, knoglerne, musklerne og kan bidrage til at mindske træthed og en fornemmelse af udmattelse. Magnesium bliver derfor ofte af nogen omtalt som ”balsam for sjælen…”

Magnesium bidrager således til:
​​​​​​​
•    At mindske træthed og udmattelse
•    Elektrolytbalancen
•    Et normalt energistofskifte
•    Nervesystemets normale funktion
•    En normal muskelfunktion
•    At vedligeholde normale knogler
•    At vedligeholde normale tænder

Miniguide til Magnesium: Mineral med mange fordele

Spot Trenden

Miniguide til Magnesium: Mineral med mange fordele

Magnesium bidrager til, at kroppens energistofskifte fungerer, som det skal, at vi kan bruge vores muskler på normal vis. Her får du indblik i de mange processer og funktioner i kroppen, som magnesium er involveret i.

Læs også

Hvordan skal jeg indtage magnesium?

Der er forskel på hvor godt magnesiumkilderne optages i kroppen og mange fødevarer kan påvirke optagelsen af magnesium. Fytat, som findes i bønner og korn, samt oxalat som bl.a. findes i større mængder i spinat og rabarber binder sig begge to med magnesium i fordøjelseskanalen og hæmmer dermed en optagelse og udnyttelse i kroppen.

For det mest optimale indtag og bidrag til magnesiumniveauet i kroppen gælder det derfor at man skal fordele sit indtag over hele dagen. Tager du et tilskud af magnesium, udover det magnesium din kost bidrager med, så kan en god kilde være magnesium citrat eller magnesium bundet til aminosyrer. Det bedste tidspunkt på dagen at supplere med dette kosttilskud er kort før sengetid.

Hvilke fødevarer har et højt indhold af magnesium?

En nem måde at huske på fødevarer, der er gode kilder til magnesium, er at tænke på fiberholdige fødevarer. Fødevarer der er rig på fiber, er generelt også rig på magnesium.

Fødevarer med højt indhold af magnesium omfatter bælgfrugter, fuldkorn, grøntsager (især broccoli, squash og grønne bladgrøntsager), frø, kerner og nødder. Andre kilder til magnesium inkluderer mejeriprodukter, kød, chokolade og vand med et højt mineralindhold.

10 fødevarer rig på magnesium (pr. 100 g.):
​​​​​​​

– Mandler: 265 mg.
– Havregryn: 200 mg.
– Kikærter: 158 mg.
– Bulgur: 116 mg.
– Mørk chokolade: 121 mg.
– Tofu: 111 mg.
– Figner: 92 mg.
– Jomfruhummer: 68 mg
– Spinat 26 mg.
– Broccoli: 20 mg.

Relaterede produkter

Relaterede artikler

Ingefær – kender du naturens superhelt?

Spot Trenden

Ingefær – kender du naturens superhelt?

Af Trine Brøndsted

Ingefær er ikke roden til alt godt, men det kan godt føles sådan. Bliv klogere på en af naturens superhelte.

Læs Mere
Alt du skal vide om mælkesyrebakterier

Spot Trenden

Alt du skal vide om mælkesyrebakterier

Mælkesyrebakterier, som også bliver kaldt probiotika, lyder måske ikke umiddelbart som noget, du skal ønske dig flere af. Men de er en del af en varieret kost, og så er din tarm er fulde af dem.

Læs Mere
Til kamp mod vintertræthed

Vi guider

Til kamp mod vintertræthed

Af Rikke Højris Bæk

Mindre (sol)lys, tillukkede huse, store temperaturudsving, mere sofa og tungere mad kendetegner for mange efteråret og vinteren. Men, det behøver ikke være så svært at komme godt igennem den kommende sæson.

Læs Mere
Detox: Kom igennem vinteren med en omgang detox

Vi guider

Detox: Kom igennem vinteren med en omgang detox

Af Trine Brøndsted

Vinteren er godt i gang, og kulden gør os ofte en smule mere inaktive, mens lysten til sødt og fedt måske også bliver lidt større end sædvanligt i denne mørke tid. Giv din krop og hud et godt boost med en detox!

Læs Mere
  • Hjemmelevering
  • Afsendelse 1-2 hverdage
  • Byt i 270 butikker
  • Mere end 1000 brands
  • Byttes t.o.m. 31. januar 2021