• Hjemmelevering
  • Afsendelse 1-2 hverdage
  • Byt i 270 butikker
  • Mere end 1000 brands
  • Byttes t.o.m. 31. januar 2021
Vi guider

7 tips til sunde tarme

Vores tarmsystem og de cirka 50 billioner bakterier, der bor i tarmene, har for relativt nylig vist sig også at have betydning for vores immunforsvar og helbred. Sunde tarme har for eksempel en positiv indflydelse på vores hjerne, vægt, energi og humør. Her får du tips til at få dine tarme i topform.

Sunde tarme er måske ikke det mest sexede at tale om, men når dit tarmsystem ikke fungerer optimalt, går det ud over hele din krop. Forstoppelse eller oppustet mave er bare ét udtryk for, at tarmene skal have lidt opmærksomhed. 

1. Spis grøntsager

Dit tarmsystem har godt af grove og fiberrige grøntsager som gulerødder, kål, rodfrugter, løg og bønner. Fibrene mætter, sætter gang i tarmene og giver bedre vækstbetingelser for de sunde bakterier, der bor i tarmene. På den måde bliver maven mere modstandsdygtig over for sygdomme. Du bør spise mindst 300 gram grøntsager om dagen, gerne de grove. En stor gulerod vejer cirka 100 gram.


Vidste du, at…
søvnunderskud, overspisning og stress også påvirker dit tarmsystem negativt?


Vi tester 8 myter om kokosolie i hår- og hudpleje

Vi guider

Vi tester 8 myter om kokosolie i hår- og hudpleje

Kokosolie er blevet hyldet i skønhedsverdenen som et multiprodukt til både hudpleje, hårpleje og alt derimellem. Men hvad kan du egentlig bruge kokosolie til – og virker det? Her får du den store guide om kokosolie.

Læs også

2. Spis fuldkorn

Rugbrød, havregryn, fuldkornspasta og fuldkornsknækbrød er også fiberrige og med til at holde tarmene funktionsdygtige. Anbefalingen lyder på mindst 75 gram fuldkorn dagligt.Fuldkorn har også en kræfthæmmende virkning ifølge Kræftens Bekæmpelse. Det skyldes blandt andet, at fuldkornsprodukter hjælper os med til at holde en normalvægt.

​​​​​​​


Tip! En skål havregryn (2 dl) og en skive fuldkornsrugbrød svarer til de anbefalede minimum 75 gram fuldkorn dagligt.

3. Tag et tilskud med fibre

Du kan også hjælpe din tarm på vej med et fiberholdigt kosttilskud med psylliumfrøskaller, der fås i kapsel- og pulverform.


Det interessante ved dem er, at de hjælper både mod forstoppelse og diarre.

Økologisk og grøn hudpleje med god samvittighed

Vi guider

Økologisk og grøn hudpleje med god samvittighed

Vi har gjort det nemt for dig at træffe et grønnere valg, når du vælger produkter inden for skønhed, helse og velvære. Her kan du se nogle af de skønne naturlige hudplejeprodukter, der udmærker sig, enten fordi de er certificerede, ekstra rene, økologiske, naturlige, veganske eller bæredygtige.

Læs også

4. Spis mælkesyrebakterier

Mælkesyrebakterier (probiotika) er med til at forbedre balancen i bakteriefloraen. Bakterierne er blandt andet med til at stimulere vores immunforsvar, opbygge slimhinden i tarmen og øge vores optag af vitaminer og mineraler. Syrnede mælkeprodukter som tykmælk, yoghurt, A38, skyr, Cultura og kærnemælk indeholder mælkesyrebakterier.


Du kan også tage de gavnlige mælkesyrebakterier som tilskud. Probiotisk kosttilskud fås som kapsler, tabletter eller som pulver.


Vil du hellere tygge dig til mælkesyrebakterierne, er det også en mulighed. Én tablet (dagsdosis) indeholder mindst en milliard levende mælkesyrebakterier – og vitaminer, der er med til at opretholde immunsystemets normale funktion.


Se alle mælkesyrebakterier

5. Dyrk motion

Dine tarme bliver stimuleret, når du dyrker motion, og du kommer nemmere af med kroppens affaldsstoffer. Dyrk gerne motion dagligt i mindst en halv time, og sørg også for at bevæge dig i dagens løb. Stillesiddende arbejde er hårdt for tarmsystemet.

​​​​​​​

Tip! Lav 10 sprællemænd efter hvert måltid. Det øger peristaltikken.

Ingefær – kender du naturens superhelt?

Spot Trenden

Ingefær – kender du naturens superhelt?

Ingefær er ikke roden til alt godt, men det kan godt føles sådan. Bliv klogere på en af naturens superhelte.

Læs også

6. Skru ned for sukkeret

Sukker kan påvirke sammensætningen af bakterier i en dårlig retning, og det kan derfor være gavnligt at skrue ned for sukkerknappen. Bliver du slikken, kan et stykke mørk chokolade eller en håndfuld nødder måske stille din sliksult. Begge dele gavner dine tarme modsat slik, kager, sodavand, saft og så videre.


7. Drik vand

Når du spiser fiberholdig kost og har et aktivt liv, har du brug for at drikke cirka halvanden liter vand i døgnet. Væsken vil gøre dit fordøjelsessystem glad, og resten af din krop vil også takke dig.


Kilder: foedevarestyrelsen.dk, sundhed.dk, sst.dk, cancer.dk og altomkost.dk

Relaterede artikler

Hvilken Micellar Water skal du vælge?

Vi guider

Hvilken Micellar Water skal du vælge?

Af Isabel Marschall Thostrup

Bag om kultproduktet; micellar waters. Ethvert brand med respekt for sig selv har efterhånden udviklet en micellar water. Her får du en guide til 5 forskellige slags, så du kan finde præcis den, der passer til dig.

Læs Mere
Tid til hjemmespa

Vi guider

Tid til hjemmespa

Af Alberte Sejling

Lige nu er der tid til masser af indendørs hygge, hvor du med fordel kan tage dig tid til selvforkælelse og lave din egen hjemmespa. Vi har samlet nogle af vores favorit welnessprodukter, som vil gøre din spaoplevelse endnu mere luksuriøs.

Læs Mere
Redaktionens helsefavoritter

Vi guider

Redaktionens helsefavoritter

Af Nicoline Kongedam

Går du op i sund mad og livsstil? Her får du et indblik i hvilke helseprodukter, der hitter her på redaktionen.

Læs Mere
Havtorn – Derfor elsker vi nordens citron

Spot Trenden

Havtorn – Derfor elsker vi nordens citron

Af Trine Brøndsted

Havtorn, det lille gule bær, som har været kendt i årtusinder, er blevet genopdaget både i hudpleje som kosttilskud og i det nye nordiske køkken. Læs med og bliv klogere.

Læs Mere
  • Hjemmelevering
  • Afsendelse 1-2 hverdage
  • Byt i 270 butikker
  • Mere end 1000 brands
  • Byttes t.o.m. 31. januar 2021