• Hjemmelevering
  • Afsendelse 1-2 hverdage
  • Byt i 270 butikker
  • Mere end 1000 brands
  • Byt i 30 dage
Menu
Vi guider

7 tips til sunde tarme

Vores tarmsystem og de cirka 50 billioner bakterier, der bor i tarmene, har for relativt nylig vist sig også at have betydning for vores immunforsvar og helbred. Sunde tarme har for eksempel en positiv indflydelse på vores hjerne, vægt, energi og humør. Her får du tips til at få dine tarme i topform.

Sunde tarme er måske ikke det mest sexede at tale om, men når dit tarmsystem ikke fungerer optimalt, går det ud over hele din krop. Forstoppelse eller oppustet mave er bare ét udtryk for, at tarmene skal have lidt opmærksomhed. 

1. Spis grøntsager

Dit tarmsystem har godt af grove og fiberrige grøntsager som gulerødder, kål, rodfrugter, løg og bønner. Fibrene mætter, sætter gang i tarmene og giver bedre vækstbetingelser for de sunde bakterier, der bor i tarmene. På den måde bliver maven mere modstandsdygtig over for sygdomme. Du bør spise mindst 300 gram grøntsager om dagen, gerne de grove. En stor gulerod vejer cirka 100 gram.


Vidste du, at…
søvnunderskud, overspisning og stress også påvirker dit tarmsystem negativt?


Vi tester 7 myter om kokosolie i hår- og hudpleje

Vi guider

Vi tester 7 myter om kokosolie i hår- og hudpleje

Kokosolie er blevet hyldet i skønhedsverdenen som et multiprodukt til både hudpleje, hårpleje og alt derimellem. Men hvad kan du egentlig bruge kokosolie til – og virker det? Her får du den store guide om kokosolie.

Læs også

2. Spis fuldkorn

Rugbrød, havregryn, fuldkornspasta og fuldkornsknækbrød er også fiberrige og med til at holde tarmene funktionsdygtige. Anbefalingen lyder på mindst 75 gram fuldkorn dagligt.Fuldkorn har også en kræfthæmmende virkning ifølge Kræftens Bekæmpelse. Det skyldes blandt andet, at fuldkornsprodukter hjælper os med til at holde en normalvægt.

​​​​​​​


Tip! En skål havregryn (2 dl) og en skive fuldkornsrugbrød svarer til de anbefalede minimum 75 gram fuldkorn dagligt.

3. Tag et tilskud med fibre

Du kan også hjælpe din tarm på vej med et fiberholdigt kosttilskud med psylliumfrøskaller.


Det interessante ved dem er, at de hjælper både mod forstoppelse og diarre.

14 hudplejebrands med økologiske ingredienser

Vi guider

14 hudplejebrands med økologiske ingredienser

Er du på jagt efter hudplejeprodukter, der sætter fokus på bæredygtighed og økologiske ingredienser? Well, så er du kommet det rette sted hen! I dagens indslag har jeg gjort det ekstra nemt for dig at træffe et grønnere valg, når du vælger hudplejeprodukter. Fællesnævner for de 14 forskellige brands, jeg introducerer dig til, er, at de enten er certificerede, med økologiske og naturlige ingredienser, veganske eller bæredygtige. Nogle er måske en blanding af det hele? Lad os se på det!

Læs også

4. Spis mælkesyrebakterier

Mælkesyrebakterier (probiotika) er med til at forbedre balancen i bakteriefloraen. Bakterierne er blandt andet med til at stimulere vores immunforsvar, opbygge slimhinden i tarmen og øge vores optag af vitaminer og mineraler. Syrnede mælkeprodukter som tykmælk, yoghurt, A38, skyr, Cultura og kærnemælk indeholder mælkesyrebakterier.


Du kan også tage de gavnlige mælkesyrebakterier som tilskud. Probiotisk kosttilskud fås som kapsler, tabletter eller som pulver.


Vil du hellere tygge dig til mælkesyrebakterierne, er det også en mulighed. Én tablet (dagsdosis) indeholder mindst en milliard levende mælkesyrebakterier – og vitaminer, der er med til at opretholde immunsystemets normale funktion.


Se alle mælkesyrebakterier

5. Dyrk motion

Dine tarme bliver stimuleret, når du dyrker motion, og du kommer nemmere af med kroppens affaldsstoffer. Dyrk gerne motion dagligt i mindst en halv time, og sørg også for at bevæge dig i dagens løb. Stillesiddende arbejde er hårdt for tarmsystemet.

​​​​​​​

Tip! Lav 10 sprællemænd efter hvert måltid. Det øger peristaltikken.

Ingefær – kender du naturens superhelt?

Spot Trenden

Ingefær – kender du naturens superhelt?

Ingefær er ikke roden til alt godt, men det kan godt føles sådan. Bliv klogere på en af naturens superhelte.

Læs også

6. Skru ned for sukkeret

Sukker kan påvirke sammensætningen af bakterier i en dårlig retning, og det kan derfor være gavnligt at skrue ned for sukkerknappen. Bliver du slikken, kan et stykke mørk chokolade eller en håndfuld nødder måske stille din sliksult. Begge dele gavner dine tarme modsat slik, kager, sodavand, saft og så videre.


7. Drik vand

Når du spiser fiberholdig kost og har et aktivt liv, har du brug for at drikke cirka halvanden liter vand i døgnet. Væsken vil gøre dit fordøjelsessystem glad, og resten af din krop vil også takke dig.


Kilder: foedevarestyrelsen.dk, sundhed.dk, sst.dk, cancer.dk og altomkost.dk

Relaterede artikler

Emily Salomon: Basiskosttilskud og super smoothie

Vi guider

Emily Salomon: Basiskosttilskud og super smoothie

Af Emily Salomon

Mens min lægefar påstod at “Man fik, hvad man skulle bruge, gennem kosten”, så var der altså alligevel altid en vitaminpille på morgenbordet i mit barndomshjem. For trods alt lige at være på den sikre side. Og fordi han måske også var ret opmærksom på, at den med kosten, kun er sand i de tilfælde, hvor man lever af en helt ideel diæt af uforarbejdet, varieret mad.

Læs Mere
Redaktionen fortæller: De kosttilskud spiser vi

Vi guider

Redaktionen fortæller: De kosttilskud spiser vi

Af Amalie Schiller

Det kan være svært at finde rundt i junglen af kosttilskud. I dagens skriv har jeg bedt mine skønne kollegaer om at dele ud af deres erfaringer med de kosttilskud, de dagligt tager som et supplement til en sund og varieret kost. Måske kan du finde inspiration?

Læs Mere
Redaktionens helsefavoritter

Vi guider

Redaktionens helsefavoritter

Af Nicoline Kongedam

Går du op i sund mad og livsstil? Her får du et indblik i hvilke helseprodukter, der hitter her på redaktionen.

Læs Mere
Havtorn – Derfor elsker vi nordens citron

Spot Trenden

Havtorn – Derfor elsker vi nordens citron

Af Trine Brøndsted

Havtorn, det lille gule bær, som har været kendt i årtusinder, er blevet genopdaget både i hudpleje som kosttilskud og i det nye nordiske køkken. Læs med og bliv klogere.

Læs Mere