• Afsendelse 1-2 hverdage
  • Fri fragt til butik v. køb for 99,-
  • Byt i 260 butikker
  • 30 dages fuld returret
  • Mere end 1000 brands
Menu
Vi guider

5 tips til sunde tarme

Vores tarmsystem og de cirka 50 billioner bakterier, der bor i tarmene, og det er vigtigt at give dem de bedste betingelser for at fungere så godt som muligt. Vi har samlet de bedste tips til at holde dine tarme i topform.

Sunde tarme er måske ikke det mest sexede at tale om, men når dit tarmsystem ikke fungerer optimalt, går det ud over hele din krop. Forstoppelse eller oppustet mave er bare ét udtryk for, at tarmene skal have lidt opmærksomhed. Vi guider her til seks gode tips til, hvordan du kan holde dine tarme i topform.

1. Masser af gode fibre!

Du kan også hjælpe din tarm på vej ved at spise fibre som kosttilskud. Vi får også fibre gennem kosten, fx grøntsager og fuldkornsprodukter.

HUSK Psyllium Mavebalance er  et kosttilskud med varmebehandlede psyllium frøskaller, som indeholder 85% kostfibre, der bidrager til at holde din mave igang. Fibrene absorberer væske, så det får en geleagtig konsistens, når det indtages.

Du kan også prøve kokosfibermel, som er helt fintmalet kokos, som har samme tekstur som hvedemel og kan bruges i madlavning. Det er fattigt på kulhydrater, men har et højt indhold af proteiner og kostfibre.
Kartoffelfiber er også en måde at få gode kostfibre på. Det kan du fx bruge til bagning, panering eller i frikadeller.
​​​

2. Drik nok vand

Når du spiser fiberholdig kost og har et aktivt liv, har du brug for at drikke cirka halvanden liter vand i døgnet. Det er vigtigt at drikke vand, da det er godt for din krop i det hele taget.

En god måde at huske at få drukket vand på er at investere i en lækker vandflaske, som du også kan have med dig på farten. Denne Nupo vandflaske er lavet i rustfrit stål, som kan holde dit vand koldt i op til 24 timer - og så er den også bare super flot i designet. Hav den fx stående ved din arbejdscomputer, så du husker at få drukket vand i løbet af dagen.  

3. Spis fuldkorn

Rugbrød, havregryn, fuldkornspasta og fuldkornsknækbrød er også fiberrige og med til at holde tarmene funktionsdygtige. Anbefalingen lyder på mindst 75 gram fuldkorn dagligt.

Hav eventuelt et fuldkornsknækbrød med som snack, når du er på farten, så du altid har det lige ved hånden.

En anden god måde at få sine kostfibre på er ved at komme det i sit bagværk - her kan du fx bruge speltmel, som har et højt indhold af gode kostfibre.

Hjemmetræning med Matas & Peter Bendtsen

Vi guider

Hjemmetræning med Matas & Peter Bendtsen

I dag giver vi ordet til personlig træner og Cand. Scient. i Idræt & Sundhed, Peter Bendtsen, der tager os gennem 5 nemme, men effektive, træningsøvelser, der kan laves inden for hjemmets fire vægge. Hjemmetræning er nemlig et fænomen, der er kommet for at blive, og her på Stories redaktionen er vi begejstrede for, at vi nu har et benhårdt, men overskueligt, træningsprogram, der kan laves efter arbejde eller i frokostpausen.

Læs også

4. Dyrk motion

Dine tarme bliver stimuleret, når du dyrker motion, og du kommer nemmere af med kroppens affaldsstoffer. Dyrk gerne motion dagligt i mindst en halv time, og sørg også for at bevæge dig i dagens løb. Stillesiddende arbejde er hårdt for tarmsystemet.


For nemt at få lidt motion ind i hverdagen, kan du investere i udstyr til hjemmetræning. Prøv fx træningselastikker fra Aserve, som indeholder fire elastikker i fire forskellige styrker - perfekt til træning af hele kroppen.

5. Skru ned for sukkeret

Sukker kan påvirke sammensætningen af bakterier i en dårlig retning, og det kan derfor være gavnligt at skrue ned for sukkerknappen. Bliver du slikken, kan et stykke mørk chokolade eller en håndfuld nødder måske stille din sliksult.

Relaterede artikler

Emily Salomon: Basiskosttilskud og super smoothie

Vi guider

Emily Salomon: Basiskosttilskud og super smoothie

Af Emily Salomon

Mens min lægefar påstod at “Man fik, hvad man skulle bruge, gennem kosten”, så var der altså alligevel altid en vitaminpille på morgenbordet i mit barndomshjem. For trods alt lige at være på den sikre side. Og fordi han måske også var ret opmærksom på, at den med kosten, kun er sand i de tilfælde, hvor man lever af en helt ideel diæt af uforarbejdet, varieret mad.

Læs mere
Redaktionen fortæller: De kosttilskud spiser vi

Vi guider

Redaktionen fortæller: De kosttilskud spiser vi

Af Amalie Schiller

Det kan være svært at finde rundt i junglen af kosttilskud. I dagens skriv har jeg bedt mine skønne kollegaer om at dele ud af deres erfaringer med de kosttilskud, de dagligt tager som et supplement til en sund og varieret kost. Måske kan du finde inspiration?

Læs mere
Redaktionens helsefavoritter

Vi guider

Redaktionens helsefavoritter

Af Nicoline Kongedam

Går du op i sund mad og livsstil? Her får du et indblik i hvilke helseprodukter, der hitter her på redaktionen.

Læs mere
Alt du skal vide om mælkesyrebakterier

Vi guider

Alt du skal vide om mælkesyrebakterier

Af Matas

Måske er du blevet lært, at bakterier primært er kilder til sygdom – men det er langtfra rigtigt. Faktisk findes der tusindvis af gavnlige bakterietyper, som allerede lever i vores tarmkanal, og de er med til at sikre tarmens normale funktion. I denne artikel stiller vi skarpt på én af disse bakterietyper; nemlig mælkesyrebakterier.

Læs mere