• Afsendelse 1-2 hverdage
  • Fri fragt til butik v. køb for 99,-
  • Byt i 260 butikker
  • 30 dages fuld returret
  • Mere end 1000 brands
Menu

Vitaminer

Vitaminer og mineraler er nødvendige for at holde kroppen i gang. Hvis din mad er sund og varieret, og hvis du ugentligt spiser grøntsager i alle regnbuens farver, vil din krop i udgangspunktet være dækket ind. Der kan dog være perioder hvor det fornuftigt at tilføje vitaminer og mineraler til din kost.

Helse & Sundhed Kosttilskud
Mest populære

Pris

Bedømmelser

Produkter pr. side: 36 60 120 180
Side: 1/11
Vælg filtre

Mærker

På abonnement

Pris

Indhold

Bedømmelser

Aktuelt

381 produkter
381 produkter
Sortér efter: Mest populære
Forrige
Gå til side
1
ud af 11
Næste
Produkter pr. side: 36 60 120 180

Vitaminer og minerale

Vores fysiske og psykiske velbefindende er afhængigt af, at der er balance i kroppen. En del vitaminer kommer fra vores kost og er organiske. Nogle er fedtopløselige, A,D E og K. Disse ophober sig i vores organer og lagres, så kroppen har noget at trække på i trænge tider.

Mineraler er grundstoffer, der findes i vores jord og i vores drikkevand. Multivitaminpiller vil typisk både indeholde vitaminer og mineraler og er et godt supplement til anbefalingerne – hvis nu din kost ikke dækker dem helt.

Vitaminer og minerale

Vores fysiske og psykiske velbefindende er afhængigt af, at der er balance i kroppen. En del vitaminer kommer fra vores kost og er organiske. Nogle er fedtopløselige, A,D E og K. Disse ophober sig i vores organer og lagres, så kroppen har noget at trække på i trænge tider

Mineraler er grundstoffer, der findes i vores jord og i vores drikkevand. Multivitaminpiller vil typisk både indeholde vitaminer og mineraler og er et godt supplement til anbefalingerne – hvis nu din kost ikke dækker dem helt.

Forskel på vandopløselige og fedtopløselige vitaminer

Forskellen på vandopløselige og fedtopløselige vitaminer er, at fedtopløselige vitaminer opløses af fedt og lagres i kroppens fedtdepoter. De vandopløselige vitaminer lagres ikke i kroppen. Derfor skal man have tilført disse vitaminer dagligt, for at kroppen har adgang til dem. overskydende vandopløselige vitaminer gemmes ikke, men udskilles gennem urinen.

Hvordan virker vitaminer?

Vi har et stort udvalg af vitaminer, der alle har forskellige virkninger. Vi gennemgår her virkningen af de forskellige vitaminer og mineraler:

A-vitamin (Retinol): Er vigtig for synet, huden og immunforsvaret.

B1 vitamin/thiamin: Er med til at omdanne energi (både i kulhydrat- og energiomsætningen) i kroppen.

B2 vitamin/riboflavin: Hjælper kroppen med at producere energi.

B3-vitamin/niacin: Hjælper blandt andet med at omdanne energi i kroppen og er dermed vigtig for, at kroppens energistofskifte fungerer.

B5-vitamin/pantotensyre: Bidrager til forskellige stofskifteprocesser i kroppen, ligesom vitaminet også er med til at sikre en normal præstationsevne.

B6-vitamin: Er medvirkende til kroppens omsætning af aminosyrer, kulhydrater og fedtstoffer, og det har desuden en vigtig rolle for vores immunforsvar.

B8-vitamin/biotin: Er nødvendig for kroppens energiomsætning. Biotin er desuden med til at vedligeholde hårvæksten, hvorfor det ofte er en ingrediens i kosttilskud til hår og hud.

B9-vitamin/folsyre: Er en betegnelse for en gruppe stoffer, herunder folsyre, der findes i vitaminpiller og kosttilskud. B9-vitaminet er i forbindelse med graviditet vigtigt, da det blandt andet nedsætter risikoen for at føde et barn, der har neuralrørsdefekt.

B12-vitamin/kolbalamin: Har mange funktioner i kroppen, og det er med til at opretholde en normal funktion af bl.a. menneskets DNA og nervesystemet.

C-vitamin/askorbinsyre: Essentiel for kroppens immunforsvar, dannelse af bindevæv, aminosyrer og dannelsen af hormonerne noradrenalin og adrenalin.

D-vitamin: Er nødvendig for knogler, tænder og immunforsvar. Dannes når huden udsættes for solens UVB stråler, og kan derfor ikke dannes af kroppen selv ved mangel.

E-vitamin: En kraftig antioxidant der beskytter vores celler mod oxidativt stress.

K-vitamin: Et vigtig vitamin i processen for størkning af blodet. Mangel på vitaminer kan fører til øget blødningstendens.

Hvordan virker vitaminer?

Vi har et stort udvalg af vitaminer, der alle har forskellige virkninger. Vi gennemgår her virkningen af de forskellige vitaminer og mineraler:

A-vitamin (Retinol): Er vigtig for synet, huden og immunforsvaret.

B1 vitamin/thiamin: Er med til at omdanne energi (både i kulhydrat- og energiomsætningen) i kroppen.

B2 vitamin/riboflavin: Hjælper kroppen med at producere energi.

B3-vitamin/niacin: Hjælper blandt andet med at omdanne energi i kroppen og er dermed vigtig for, at kroppens energistofskifte fungerer.

B5-vitamin/pantotensyre: Bidrager til forskellige stofskifteprocesser i kroppen, ligesom vitaminet også er med til at sikre en normal præstationsevne.

B6-vitamin: Er medvirkende til kroppens omsætning af aminosyrer, kulhydrater og fedtstoffer, og det har desuden en vigtig rolle for vores immunforsvar.

B8-vitamin/biotin: Er nødvendig for kroppens energiomsætning. Biotin er desuden med til at vedligeholde hårvæksten, hvorfor det ofte er en ingrediens i kosttilskud til hår og hud.

B9-vitamin/folsyre: Er en betegnelse for en gruppe stoffer, herunder folsyre, der findes i vitaminpiller og kosttilskud. B9-vitaminet er i forbindelse med graviditet vigtigt, da det blandt andet nedsætter risikoen for at føde et barn, der har neuralrørsdefekt.

B12-vitamin/kolbalamin: Har mange funktioner i kroppen, og det er med til at opretholde en normal funktion af bl.a. menneskets DNA og nervesystemet.

C-vitamin/askorbinsyre: Essentiel for kroppens immunforsvar, dannelse af bindevæv, aminosyrer og dannelsen af hormonerne noradrenalin og adrenalin.

D-vitamin: Er nødvendig for knogler, tænder og immunforsvar. Dannes når huden udsættes for solens UVB stråler, og kan derfor ikke dannes af kroppen selv ved mangel.

E-vitamin: En kraftig antioxidant der beskytter vores celler mod oxidativt stress.

K-vitamin: Et vigtig vitamin i processen for størkning af blodet. Mangel på vitaminer kan fører til øget blødningstendens.

Vitaminmangel

Hvis man følger en sund og varieret kost med både grøntsager, kød, mejeriprodukter og kornprodukter, er du typisk dækket ind af de mængder din krop behøver. Det er dog blandet hvilket vitaminer der kommer fra hvilke kilder.

Nogle vitaminer er vandopløselige hvorved overskydende der ikke optages udskilles med urinen, f.eks. B-vitaminer. Det fedtopløselige vitaminer lagres i depoter til perioder hvor der kan være mangler, herunder D-vitamin,  vi danner under solens stråler i sommeren, til kroppen over vinteren.

Desværre kan der være flere situationer hvor kroppen ikke får nok af visse vitaminer. Her er en liste over de grupper med specifikke tilskuds anbefalinger hos Sundhed- og Fødevarestyrelsen:


  • Gravide
  • Personer der opholder sig indenfor i sommerhalvåret, mørkere hudtone eller går tildækket
  • Veganer, vegetar eller anden restriktiv kostbetinget livstil
  • Baby fra 2 uger til barn på 4 år
  • Ældre fra 70 årArvelige sygdomme, f.eks. knogleskørhed.
  • Medicin - Snak altid med dine læge når du får medicin og tager kosttilskud


Der er flere anbefalinger indenfor hver gruppe. Hvis du hører under en af disse eller er i tvivl, så kan du læse mere her

Vitaminmangel

Hvis man følger en sund og varieret kost med både grøntsager, kød, mejeriprodukter og kornprodukter, er du typisk dækket ind af de mængder din krop behøver. Det er dog blandet hvilket vitaminer der kommer fra hvilke kilder.

Nogle vitaminer er vandopløselige hvorved overskydende der ikke optages udskilles med urinen, f.eks. B-vitaminer. Det fedtopløselige vitaminer lagres i depoter til perioder hvor der kan være mangler, herunder D-vitamin,  vi danner under solens stråler i sommeren, til kroppen over vinteren.

Desværre kan der være flere situationer hvor kroppen ikke får nok af visse vitaminer. Her er en liste over de grupper med specifikke tilskuds anbefalinger hos Sundhed- og Fødevarestyrelsen:

  • Gravide
  • Personer der opholder sig indenfor i sommerhalvåret, mørkere hudtone eller går tildækket
  • Veganer, vegetar eller anden restriktiv kostbetinget livstil
  • Baby fra 2 uger til barn på 4 år
  • Ældre fra 70 årArvelige sygdomme, f.eks. knogleskørhed.
  • Medicin - Snak altid med dine læge når du får medicin og tager kosttilskud

Der er flere anbefalinger indenfor hver gruppe. Hvis du hører under en af disse eller er i tvivl, så kan du læse mere her

Hvem har brug for vitaminer?

Alle fra 4 år og op anbefales at tage et kosttilskud med 1-10 μg vitamin D fra oktober-april. personer med mærk hud, tildækket beklædning samt gravide anbefales 10 μg dagligt. ældre over 70 anbefales et dagligt tilskud på 20 μg D vitamin dagligt.

Det er få grupper, der officielt anbefales at tage tilskud af andre vitaminer eller mineraler. Det gælder mest personer der spiser meget lidt eller ensidigt. Dette kan eksempelvis være ældre og personer uden stor appetit.

Derudover anbefales gravide og spædbørn også at tage visse tilskud.

Vitaminer til gravide

Som gravid kan du have gavn af at spise et vitamintilskud, der er lavet til gravide. Der er justeringer i forhold til den anbefalede dosis af A-vitamin, folinsyre og andre næringsstoffer. Derudover er essentielle fedtsyrer vigtige at indtage under graviditeten – især i det første trimester, da det bidrager til udvikling af barnets syn og hjerte. Når barnet er gammelt nok, er det en god idé at supplere morgenmaden med en vitaminpille. Børnevitaminer gives typisk fra 3-årsalderen.​​​​​​​

Vitaminer til børn og babyer

Spæd- og småbørn under 4 år anbefales et D-vitamintilskud på 10 µg dagligt hele året fra 2 uger og indtil 4 års alderen.

Vitaminer til ældre

Der findes også multivitaminpiller særligt målrettet de ældre. Der er her især tale om en øget mængde af mineraler og vitaminer til knogler og tænder. De ældre kan have udfordringer med at spise nok og varieret nok. Derfor kan det for dem være gavnligt at indtage en multivitaminpille, der bidrager med næring.

Vitaminer til hår og negle

De fleste af os kan til tider have udfordringer med vores hud, hår eller negle. Udfordringerne kan blandt andre være negle, der knækker, eller hår, der fælder. I de perioder kan det være gavnligt at supplere din kost med B-vitaminer, selen og zink.

Sundere Sammen

Fordi så mange personer tager dagligt tilskud af vitaminer og omega 3 fedtsyrer, har vi på Matas.dk og i vores Matas butikker, sikret et bredt sortiment af både almen, vegansk, vegetarisk og gelatinefri varianter.

Stephanie B.
Stephanie B.
Farmakonom
Min ekspertise er:
Hudpleje
Helse
Eksperten guider: Vigtige vitaminer til kvinder

Matas LIVE

Eksperten guider: Vigtige vitaminer til kvinder

Af Matas

Hverdagen er så småt ved at indfinde sig ovenpå sommerferiens udskejelser, og det betyder selvfølgelig, at det er tid til at kickstarte de sunde vaner igen! Se med i denne live, hvor materialist Randi Kinnerup guider os gennem den bedste kosttilskuds-rutine til kvinder og grundigt gennemgår de vitaminer og mineraler, der er vigtige for dig som kvinde. Det er vigtigt at værne om sundheden – og heldigvis er det nemmere, end du tror.

Læs mere
Sådan virker vitaminerne i din hudpleje

Vi guider

Sådan virker vitaminerne i din hudpleje

Af Trine Brøndsted

Det er ikke kun inde i kroppen, at vitaminer hjælper. De har også en gavnlig effekt, hvis du smører dem på huden. Vi guider dig igennem de vitaminer, som booster din hudpleje

Læs mere
Bliv klogere på D-vitamin

Vi guider

Bliv klogere på D-vitamin

Af Matas

D vitamin, D3 eller solvitaminet, som mange kalder det, er et vitamin med mange navne og endnu flere funktioner i kroppen. Der er i dag meget viden omkring dette vitamins vigtighed for, at kroppen kan fungere optimalt. Læs med her, og bliv klogere på D vitamin.

Læs mere