• Hjemmelevering
  • Afsendelse 1-2 hverdage
  • Byt i 270 butikker
  • Mere end 1000 brands
  • Byt frem til 31/1-2022
Menu
Vi guider

Bliv klogere på D-vitamin

D vitamin, D3 eller solvitaminet, som mange kalder det, er et vitamin med mange navne og endnu flere funktioner i kroppen. Der er i dag meget viden omkring dette vitamins vigtighed for at kroppen kan fungere optimalt. Læs med her for at blive klogere på D vitamin.

I modsætning til de vandopløselige vitaminer, hvor indtagelse af overskud af vitaminerne udskilles i urinen, så ophobes de fedtopløselige vitaminer i kroppen. I og med at D-vitamin således deponeres i kroppen, så kan der opstå en overdoserings-situation, hvilket kan lede til udvikling af bivirkninger. Pauser i indtagelse af D-vitamin tilskud er derfor godt, når det har stået på igennem nogle måneder. Overskydende D-vitamin fjernes kun langsomt fra systemet. D-vitaminmængden i kroppen halveres på ca. 3-5 uger.

Hvad er D-vitamin?

D-vitamin er et fedtopløseliget vitamin, der hovedsageligt dannes i huden og kan tilføjes kroppen ved hjælp af specifikke fødevarer.


D-vitamin indgår i mange processer i kroppen og skal tilføres kroppen regelmæssigt, men ikke nødvendigvis dagligt. Det er et vigtigt vitamin, men dobbelt så meget, er ikke altid dobbelt så godt. Man bør ikke blot dosere sig selv med store doser D-vitamin og igennem længere tid. ​​​​​​​

Hvordan dannes D-vitamin?

Vitamin D dannes hovedsageligt i huden ud fra kolesterol (fedtstof), hvor solens UVB-stråler medfører dannelse af det biologisk ikke-aktive vitamin D. Solen skal stå højt på himlen, og huden skal være nøgen for, at vi kan danne tilstrækkelig meget af det naturlige D-vitamin. Mangel findes derfor især i de nordlige lande og er sjælden i de sydlige. Herefter omdannes den ikke-aktive D-vitamin til aktivt D-vitamin i leveren og den endelige aktivering i nyrerne.


  • Solen er den vigtigste kilde, da dannelsen sker naturligt i kroppen. 15-30 minutter i sollys i ydertimerne per dag er tilstrækkeligt i sommerhalvåret. Før du lægger dig ud på solsengen med god samvittighed, så husk at solbadning giver ikke mere D-vitamin, da der kun kan dannes en vis mængde i huden af gangen. Husk de gode solråd med skygge, solhat og solcreme.

  • Fede fisk, æg, mælkeprodukter (inkl. ost) og kød giver tilskud af D-vitamin
    ​​​​​​​
  • Kosttilskud med indhold af D-vitamin


Da D-vitamin er et fedtopløseligt vitamin, betyder det at det optages i kroppen ved hjælp af fedt. Det er derfor fint at tage sit kosttilskud i forbindelse med et aftensmåltid, hvor indholdet af fedt i dit måltid kan hjælpe til optagelsen af D-vitamintilskuddet.

Helserådgiveren guider til Skønhed Indefra

Matas LIVE

Helserådgiveren guider til Skønhed Indefra

Vi gør meget ud af at pleje vores hud, hår og krop udefra, men overser tit, at vi faktisk kan gøre rigtig meget for øget sundhed og velvære indefra også. Marianne er helserådgiver og ekspert i kosttilskud; i dag guider hun dig til at finde de produkter, som kan hjælpe dig med skønheden indefra.

Læs også

Hvad bruger kroppen D-vitamin til?

D-vitamin bidrager til:

•    Et normalt niveau af kalk i blodet
•    Immunsystemets normale funktion
•    En normal optagelse af kalk og fosfat
•    At vedligeholde en normal muskelfunktion
•    Udøver en vigtig funktion i forbindelse med celledelingsprocesser
•    At vedligeholde normale knogler og tænder

Miniguide til Magnesium: Mineral med mange fordele

Spot Trenden

Miniguide til Magnesium: Mineral med mange fordele

Magnesium bidrager til, at kroppens energistofskifte fungerer, som det skal, at vi kan bruge vores muskler på normal vis. Her får du indblik i de mange processer og funktioner i kroppen, som magnesium er involveret i.

Læs også

D-vitamin til spæd- og småbørn

D vitamin har en positiv indvirkning og indflydelse på mange funktioner i den menneskelige krop, lige fra livets start.

Dannelsen af knogler starter allerede i fosterstadiet, hvor fosteret får tilført alt det skal bruge fra moderen. Hovedparten af knoglevæksten sker i spædbarns – og småbørns alderen, og igen kommer der en knoglespurt i puberteten.

Et vist niveau af D vitamin er nødvendig for optimal tilførsel af kalk og fosfat til knoglerne. Spædbørn får tilført D vitamin via modermælk, men mange kvinder kan have et D vitamin i kroppen, der er lavere end anbefalet. Derfor anbefales det at spædbørn får tilført D vitamin som kosttilskud – fra 2 uger og til 4 år anbefaler Sundhedsstyrelsen at børn får 10 mikrogram (400IE) dagligt.

I december 2020 kom der en ny anbefaling til børn mellem 2 og 4 år – de skal nemlig fortsætte med dette tilskud af  10 mikrogram D-vitamin, efter de 2 år, der tidligere var grænsen. Hvis dit barn fra de er 3 år får en børne-multivitamin skal du ikke give D-vitamin tilskud. Dette skyldes at der er D-vitamin i børne-multivitamin

Gravid - hvilke kosttilskud og vitaminer?

Vi guider

Gravid - hvilke kosttilskud og vitaminer?

For at sikre at både du og barnet får de vigtigste vitaminer og mineraler, anbefaler Sundhedsstyrelsen, at du supplerer din daglige kost med kosttilskud. De fleste vitaminer er ugiftige og udskilles uden problemer. Dog er fx for meget A-vitamin farligt for barnet. Tag derfor ikke større doser, end der er anbefalet. Se alle anbefalinger her.

Læs også

D-vitamin anbefalinger til særligt udsatte grupper

Det anbefales følgende grupper at indtage et dagligt tilskud af D vitamin på 10 mikrogram:


  • Personer, der er mørke i huden, og personer, der går tilslørede og derfor ikke får sollys på huden
  • Personer, som ikke kommer udendørs til daglig, eller som undgår sollys
  • Gravide


Det anbefales følgende grupper at indtage et dagligt tilskud af D vitamin på 20 mikrogram:


•    Ældre over 70 år, plejehjemsbeboere eller personer med øget risiko for knoglebrud ved fald anbefales tilskud af D-vitamin på 20µg kombineret med et dagligt calciumtilskud på 800-1000 mg.

Vinterhalvårets nye anbefaling

Der kom en ny anbefaling i slutningen af december 2020 til alle voksne og børn over 4 år fra Fødevarestyrelsen om at vi skal tage et kosttilskud med D-vitamin i vinterhalvåret. Der anbefales at tage mellem 5-10 mikrogram som kosttilskud mellem oktober og til april.

Mangelsymptomer

Symptomer på D-vitaminmangel opstår efter længere tids mangel, og der vil ofte være tale om et broget billede. Har man været ved lægen og fået konstateret et for lavt niveau i blodet, så er det vigtigt, at lægen vejleder i hvor stort et tilskud af D-vitamin man skal tage og i hvor lang tid, samt om man skal til en kontrol måling.


Overordnet anbefaler vi, at du har en tæt dialog med din læge, hvis du er i tvivl om du mangler D-vitamin, og før du går på opdagelse i de mange forskellige D-vitamintilskud.

Kort tid efter vi udgav denne artikel blev Fødevarestyrelsens anbefalinger til tilskud af D-vitamin opdateret. Artiklen er nu opdateret med de gældende anbefalinger

Relaterede produkter

Relaterede artikler

Spænding – når hovedet og kroppen brokker sig

Vi guider

Spænding – når hovedet og kroppen brokker sig

Vores krop er ikke skabt til den livsstil, mange af os fører i dag. Vi bevæger os for lidt og mange gange også for ensformigt. Heldigvis er der flere effektive knapper, vi kan skrue på for at lindre og forebygge de spændinger, der kan give stivhed eller ømhed i kroppen og ondt på øverste etage.

Læs Mere
Motion gør dig glad

Vi guider

Motion gør dig glad

Af Matas

Din krop er ikke skabt til at sidde stille, og det kan gå hårdt ud over ryg, nakke og skuldre. Heldigvis kan du forebygge smerter med motion – og så er det samtidig godt for dit humør og din sundhed.

Læs Mere
Puori x Green Kitchen Stories: Vegansk kosttilskud

Nyhed

Puori x Green Kitchen Stories: Vegansk kosttilskud

Af Anja Mille Blum

Her på redaktionen er vi ellevilde over det nye samarbejde mellem Puori og Green Kitchen Stories! Her er der nemlig virkelig tale om et collab, der bare giver mening. David og Luise fra Green Kitchen Stories har en årelang viden inden for vegetarisk livsstil og kombineret med Puoris vision om at skabe højkvalitets kosttilskud, ja, så er jeg altså solgt. Så læs med, når vi gør dig klogere på samarbejdet og de tre nye, veganske produkter.

Læs Mere
6 tips til lysterapi i vintermørket

Vi guider

6 tips til lysterapi i vintermørket

Af Michelle Weis

Når vintermørket sænker sig, kan du opleve, at dagene bliver mere triste, og energien daler. Her er lysterapi din ven – både det naturlige lys fra solens stråler (hvis de ellers kunne trænge gennem det insisterende skydække) og det lys, du kan få ved at slappe af foran en lysterapilampe. I dagens indlæg giver vi tips til lysterapi i mørket, og vi fremhæver nogle af vores bestsellere inden for kategorien lysterapilamper.

Læs Mere