• Afsendelse 1-2 hverdage
  • Fri fragt til butik v. køb for 99,-
  • Byt i 260 butikker
  • 30 dages fuld returret
  • Mere end 1000 brands
Menu
Vi guider

K2-vitamin: Her er alt, du skal vide

Du har muligvis hørt om både K1 og K2-Vitamin. Men hvad er K-vitaminets funktion og hvilken kost kan man spise, for at sikre sig det optimale indtag? Vi svarer de mest stillede spørgsmål lige her.

I denne artikel kan du blive klogere på, hvad K-vitaminet er for en størrelse. Læs med, så svarer vi de mest stillede spørgsmål. 

Hvad er K-vitamin?


K-Vitamin er et vitamin, hvis funktion hjælper til, at blodet kan størkne. Deraf navnet – K står nemlig for koagulation (størkning af blodet). Så mangler man K-vitamin, så kan man have det symptom, at man har større tendens til at bløde og have sår, der ikke vil hele. K-vitaminet blev opdaget af Henrik Dam, som var dansk professor og Nobelprismodtager.

Der findes to former for K-vitamin. I denne artikel dykker vi primært ned i vitaminet K2, men lad os lige få de to former på plads først:

K1-vitamin (Fyllikinon) er et fedtopløsligt vitamin, som optages i tyktarmen. Det findes i grønne planter.
K2-vitamin (menakinon) dannes af bakterier i tarmen.
K3-vitamin (menadione) er et syntetisk fremstillet vitamin.

Hvad er K2-vitamin godt for?


Som nævnt bidrager K-vitamin til normal størkning af blodet, men også til normale knogler. For at K2-vitaminet kan dannes i kroppen, skal man gerne have en sund og velfungerende tarmflora.

K-vitamin er nødvendigt for at aktivere proteinet osteocalcin, som tilfører kalk til knoglerne. Sammen med D-vitamin, kalk og magnesium, er K-vitaminet med til at bidrage til normale knogler.

Det er også et vigtigt vitamin for dannelse af andre proteiner som fx osteokalin, som er med til at muliggøre kalkaflejringen i knoglevævet.  

Kan man have K2-vitaminmangel?


På vores breddegrader er det meget sjældent, at man ser, mennesker mangler K-vitamin. Det skyldes, at vi i Danmark generelt er gode til at spise sundt og varieret. Men kroppen kan godt have svært ved at optage K-vitaminet, og det skyldes som regel problemer med tarmfloraen. Her er det, man kan opleve at have lettere ved at få blødninger, blå mærker og næseblod, da kroppen har sværere ved at få blodet til at størkne. Det er det mest tydelige symptom på K-vitaminmangel.

K-vitamin i kosten


Det K-vitamin, der findes i kosten, er K1-vitamin. Det finder du i fødevare som grøntsager, især bladgrønsager, men også avocado, kål, spinat og broccoli. Det findes også i kornprodukter, kød, æg og frugt.

Gennem kosten omdanner kroppen K1-vitaminet til K2-vitamin. På den måde kan du altså ved at spise sundt og varieret, opnå en stor del af det daglige K-vitamin behov.

Hvor meget K-vitamin skal man have?
Den anbefalede daglige dosis af K-vitamin er 1 mikrogram pr. kilo legemsvægt pr. dag for måde mænd og kvinder*. For langt de fleste får man det K-vitamin, man skal bruge, gennem de fødevarer, vi spiser. Overvejer du at tage et kosttilskud med K-vitamin, så forhør dig altid hos egen læge først.

K-vitamin nedsætter virkningen af blodfortyndende medicin.


​​​​​​​

Kilder:
Netdoktor.dk

Artiklens anbefalinger er ikke baseret på lægelig anvisning eller lægeligt ansvar.

Kosttilskud med K2-Vitamin:

Relaterede artikler

Bliv klogere på magnesium

Vi guider

Bliv klogere på magnesium

Af Matas

Hvad er magnesium? Hvorfor har vi brug for det? Og hvad hjælper det kroppen med? Læs med her, så svarer vi på de mest stillede spørgsmål om magnesium.

Læs mere
Bliv klogere på D-vitamin

Vi guider

Bliv klogere på D-vitamin

Af Matas

D vitamin, D3 eller solvitaminet, som mange kalder det, er et vitamin med mange navne og endnu flere funktioner i kroppen. Der er i dag meget viden omkring dette vitamins vigtighed for, at kroppen kan fungere optimalt. Læs med her, og bliv klogere på D vitamin.

Læs mere
Kvinde, kend dine kosttilskud

Vi guider

Kvinde, kend dine kosttilskud

Af Nya Vecht

Hvis du er en kvinde i din bedste alder, ved du sikkert også, at der er nogle tilskud, som er gode for dig over 40 år.

Læs mere
Boost dit immunforsvar: Hvad virker rent faktisk?

Matas LIVE

Boost dit immunforsvar: Hvad virker rent faktisk?

Af Matas

Immunforsvaret er komplekst og enormt vigtigt for vores sundhed. Der florerer mange myter derude om, hvad man kan gøre for at booste det og hvilken effekt det kan have. I dag dykker vi ned i, hvad der rent faktisk har indflydelse på immunsystemet - og hvordan du kan vedligeholde dit eget.

Læs mere