• Afsendelse 1-2 hverdage
  • Fri fragt til butik v. køb for 99,-
  • Byt i 270 butikker
  • Byt frem til 28/2-2022
  • Mere end 1000 brands
Menu
Vi guider

Søvneksperten guider: De 4 søvnstadier

Lad os tale om søvn! I denne artikel guider vores søvnekspert dig igennem de fire søvnfaser og fortæller mere om, hvad der sker i hvert stadie, og hvorfor det har så stor betydning for os at få vores søvn.

Jeg har taget en snak med Søren Vinther Fjærestad, som er uddannet psykolog med speciale i mindfulness-baseret behandling af søvn, om nogle af de grundlæggende ting ved søvn og ikke mindst vigtigheden af dem. Læs med og bliv klogere på din søvn.

De fire søvnstadier  

Søvn opdeles i 4 overordnede stadier: Døs, let søvn, dyb søvn og REM søvn. De 4 faser sker i en cyklus, der varer ca. 90 minutter.  


“Grunden til, at vi opdeler søvnen i de her forskellige faser er, fordi man, hvis man skanner hjernen, kan se, at der er forskellige hjerneaktiviteter på forskellige tidspunkter” fortæller Søren.  

Fase 1: Døs

Den første fase kalder vi for døs. Du kender måske der med at sidde i sofaen og se en god film, hvor du begynder at døse hen. Du sover altså ikke helt endnu, men du er heller ikke rigtig vågen – og denne tilstand er den første af søvnfaserne.  


Hjernebølgerne minder her meget om dem, som vi har i vågen tilstand. De er meget stabile, men man begynder dog at kunne se, at der kommer lidt flere udsving.

Fase 2: Let søvn  

Det næste stadie er en let søvn. Her begynder vores hjerneaktivitet at være mere ustabil, og der kommer både større og mindre udsving i hjernebølgerne.  


Vi går altså fra, at den del af hjernen, der styrer vores opmærksomhed, er fokuseret til, at opmærksomheden er mere ude at vores kontrol og faktisk driver sig selv.  

Fase 3: Dyb søvn

I den dybe søvn har vi faktisk ikke kontrol over vores hjerne. De eksekutive funktioner er slået fra, og hjernen er på en måde gået ind i et stadie, hvor den har fri leg.


Dette ses også på hjernebølgerne, hvor udsvingene bliver stadigt større.  

Fase 4: REM søvn

Sidst, men bestemt ikke mindst, så er der stadie 4, som er REM-søvnen. REM står for Rapid Eye Movement og har fået sit navn, fordi man kan se, at øjnene bevæger sig inde bag øjenlåget.


Overordnet set kan vi måle en høj aktivitet i hjernebølgerne i dette stadie med mange forskellige udsving.


“Forskere har fundet ud af, at den er ret kritisk for os i og med, at der sker nogle ting i hjernen under dette stadie, som vi har rigtig meget brug for – og faktisk finder man stadig ud af flere og flere ting, som vi har gavn af i REM-søvnen” fortæller Søren og uddyber:  


“Én af de ting, som vi kan se, er, at det koster mere energi at få denne type hjerneaktivitet, end det gør i den dybe søvn. Og hver gang vores krop bruger energi, så ved vi rent evolutionært, at der er en god grund til det.”

Søvneksperten guider: De 4 søvnstadier

Vi guider

Søvneksperten guider: De 4 søvnstadier

Lad os tale om søvn! I denne artikel guider vores søvnekspert dig igennem de fire søvnfaser og fortæller mere om, hvad der sker i hvert stadie, og hvorfor det har så stor betydning for os at få vores søvn.

Læs også

Hvorfor er søvn vigtigt?  

Det kommer nok ikke som nogen overraskelse, at søvn er vigtigt for os både i forhold til vores psykologiske og fysiologiske velvære. Det er særligt sidste stadie, REM-søvnen, som udfører nogle funktioner, der er essentielle for os.  


Søren forklarer, at vores søvn først og fremmest er med til at sikre, at det, vi har oplevet og lært i løbet af dagen, bliver bearbejdet.  


Helt konkret er der blevet lavet nogle forsøg med laboratoriemus i en labyrint. Her har man lært dem at løbe i et bestemt mønster og målt på, hvilke hjerneceller der bliver aktiveret, når de udfører opgaven.


Forskerne fandt ud af, at når musene herefter sov, så blev de samme celler aktiveret, mens man kunne måle på, at hjernebølgerne gik fra at være hakkende til at blive mere flydende.


“Med andre ord var søvnen med til at hjælpe musene med at indlære mønstret og de motoriske bevægelser, som opgaven krævede, så når de næste gang blev sat over for en lignende opgave, var de bedre rustet til at kunne udføre den. Og det er det samme, der er gældende for os mennesker” siger han.  

Hjernens rengøringsproces

I løbet af en dag er der en masse affaldsstoffer, som ophober sig i hjernen i kraft af alle de processer, der finder sted her. Sker der en ophobning af disse affaldsstoffer på længere sigt, så er det forbundet med en række hjernesygdomme såsom Alzheimers.  


“Inden for de seneste 10 år har forskere fundet ud af, at vores søvn er med til at rense den her hjernevæske for de ophobede affaldsstoffer; at der simpelthen sker en rengøring af hjernen, mens vi sover, hvilket er med til at forebygge, at vi udvikler disse sygdomme” fortæller Søren.  


Han mener, at man skal tænke søvnen som en oprydningsproces; at når du har gået en hel dag i din lejlighed eller hus og gjort det, du skulle – ja, så skal der på et tidspunkt ryddes op. Og når det er gjort, så er du klar til en ny dag.  


Så når vi får den her vigtige REM-søvn, så er det ikke bare med til at lagre alt den fysiske og psykiske læring, vi har haft i løbet af dagen, men er også med til at “rengøre” hjernen, så den er klar til en ny dag med problemløsning.  

Vi sover - uanset hvad

Søvn er faktisk så vigtigt for os, at man kan se, at hvis vi frarøver os selv vores søvn, så begynder vi at hallucinere.


“Og det sker simpelthen, fordi vi har så meget brug for søvn, at vores hjerne nok skal finde en måde at få de her søvnlignende tilstande på uanset hvad” fortæller Søren.  


Dertil pointerer Søren, at mangel på søvn – og særligt mangel på den vigtige REM-søvn – er en vigtig faktor, når det kommer til at udvikle depression.


"Så det der med, at man siger, at man kan sove, når man bliver gammel – det holder ikke helt?” spørger jeg Søren.


“Ja, det skal man nok passe på med at tænke, for så kan det være, at det ikke bliver så sjovt at være gammel, hvis man både har alzheimers og depression” fastslår han.

Relaterede artikler

Søvneksperten guider: 10 myter om søvn

Vi guider

Søvneksperten guider: 10 myter om søvn

Af Anja Mille Blum

Skal du have 8 timers søvn hver nat? Kan du indhente tabt søvn? Og skal din søvn være sammenhængende? Læs med, når Søren Vinther Fjærestad be- eller afkræfter 10 myter om søvn.

Læs mere
Søvneksperten guider: Her er mine bedste tips

Vi guider

Søvneksperten guider: Her er mine bedste tips

Af Anja Mille Blum

Du kender det sikkert: Det der med at ligge vågen hele natten, og det eneste, der kører rundt i dit hoved, er, hvor mange timer der nu er, til dit vækkeur ringer. Men faktisk er der nogle ting, du selv kan gøre, for at sikre en god nattesøvn - og dem fortæller vores søvnekspert mere om i denne artikel.

Læs mere
Sov godt: 7 måder du kan gøre din søvn skønnere

Spot Trenden

Sov godt: 7 måder du kan gøre din søvn skønnere

Af Isabel Marschall Thostrup

Lytter man til de internationale trendforskere, drømmer vi om mere ro, nærvær og tid. Vi dyrker yoga og mindfullness, mediterer og drikker urtete. Og så vil vi altså gerne sove mere og bedre. Her er 7 måder, du kan gøre skønhedssøvnen bedre.

Læs mere
Søvn er mere end drømme og snorken!

Vi guider

Søvn er mere end drømme og snorken!

Af Matas

Den gode søvn er lige så vigtig som mad og vand. Den har betydning for alle funktioner i din krop, din hjerne og for hvordan du har det rent mentalt.

Læs mere