• Hjemmelevering
  • Afsendelse 1-3 hverdage
  • Byt i 270 butikker
  • Mere end 1000 brands
  • Byt i 30 dage

Kalk

Kalk eller calcium er et mineral, som bidrager til at vedligeholde knogler og andre funktioner i kroppen. Du kan købe dit kalktilskud her på Matas.dk.

Helse & Sundhed Kosttilskud Mineraler
Mest populære
Produkter pr.side: 36 60 120 180
Side: 1 / 2
Vælg filtre

Mærker

På abonnement

Pris

42 produkter
42 produkter
Sortér efter: Mest populære
Calcium eller kalkCalcium eller kalk
To navne for det samme mineral. Får du nok af mineralet? Bliv klogere her.To navne for det samme mineral. Får du nok af mineralet? Bliv klogere her.
New Nordic Cal Mag Malate 120 kapsler
224,95
Optjen 23 point
Nani Nani Calcium 90 kaps.
179,95
Optjen 18 point
Futura Kalk Premium 300 stk.
189,95
Optjen 19 point
NDS NDS ForteX 90 tab
289,95
Optjen 29 point
KAL Bone Defense 90 kaps
199,95
Optjen 20 point
Forrige
Gå til side
1
ud af 2
Næste
Produkter pr.side: 36 60 120 180

Hvad er calcium?

Calcium er et mineral, som du i forvejen har i kroppen. 99% af kroppens calcium findes i tænderne og knoglerne. Calcium udgør sammen med magnesium og fosfor den faste substans i knoglerne. Det er derfor disse tre mineraler, som giver knoglevævets dets styrke. Calcium er altså en vigtig byggesten i knoglerne, men det har også en stor betydning for muskelsammentrækning, impuls-ledning i nerverne, størkning af blodet og blodtryk. Calcium fungerer også som 'budbringer' inde i kroppens celler.

Hvorfor tage calcium?

Du bør tage ekstra calcium, da det bremser afkalkningen af knoglerne, der for kvinders vedkommende sætter ind, når de rammer overgangsalderen. Særligt ældre og kvinder i overgangsalderen er i risikozonen for at få knogleskørhed på grund af calciummangel. Calcium har en positiv effekt i forhold til at forebygge knogleskørhed, og det kan nogle tilfælde medvirke til at reducere blodtrykket hos personer med forhøjet blodtryk.

Calcium i kosten

Du kan også få calcium gennem din mad. De største kilder til calcium er mejeriprodukter som mælk, syrnede mælkeprodukter og ost. Du finder dog også calcium i nogle grøntsager, eksempelvis broccoli og grønkål, og i små, fede fisk – eksempelvis sardiner og laks. Hvis du ikke føler, at du får nok calcium gennem din kost, kan du altid få calcium som et kosttilskud.

Calcium med vitaminer

Hvis du tager calcium, er det en god idé at tage D-vitamin med, da D-vitamin er det, som fører kalken videre ud i blodet. Derfor er der også flere kalktabletter, som er med D-vitamin, herunder Matas Striber Kalk + 10 µg D-vitamin + 100 mg magnesium.

Veganere og Calcium

Det er vigtigt for veganere at tage et dagligt calciumtilskud, da man som veganer oftest ikke selv kan dække behovet for calcium gennem fødevarer. Det anbefalede daglige calciumindtag ligger på 800 mg dagligt. Det er derfor vigtigt, at du kigger din kost efter i sømmene. Får du ikke nok kalcium, kan et glas piller eller tyggetabletter nemt fikse problemet – det er bare vigtigt, at du er opmærksom på det i første omgang.

Hvornår skal jeg tage calcium?

Hvis du ikke spiser mejeriprodukter, bør du tage et tilskud af calcium og D-vitamin. Ældre med osteoporose eller ældre, som bare ikke spiser nok calcium bør dagligt tage et kosttilskud på 800-1000 mg calcium sammen med 10-20 mikrogram D-vitamin. Her kan Matas Striber Kalk + 20 µg D-vitamin dække det fulde behov. Det kan være forskelligt fra produkt til produkt, om du skal tage én eller to tabletter om dagen, så læs altid indlægssedlen inden brug.

Rikke O.
Farmakonom
"Jeg har altid været en beautypige, forklædt i kittel. Skønhed starter indefra og derfor er det så vigtigt for mig, at kunne rådgive om skønhed og velvære - indeni og udenpå."
Rikke er uddannet som farmakonom i 2017 i Århus, men har arbejdet med meget andet end apoteksalg. Rikkes store interesse og passion er at være med til at fremme folkesundheden og give forståelig rådgivning i blandt andet kosttilskud og hudpleje.