• Afsendelse 1-3 hverdage
  • Mere end 1000 brands
  • Byt i 260 butikker
  • Fri fragt til butik v. køb for 99,-
  • Returret frem til d. 31/1-2023
Menu

Kalk

Helse & Sundhed Kosttilskud Mineraler
Mest populære

Pris

Produkter pr. side: 36 60 120 180
Side: 1/2
Vælg filtre

Mærker

På abonnement

Pris

Indhold

52 produkter
52 produkter
Sorter efter: Mest populære
Bestil receptmedicin på webapoteket.dk
BESTIL HER
VI GUIDER
Calcium eller kalk – får du nok af mineralet?
LÆS MERE
Forrige
Gå til side
1
ud af 2
Næste
Produkter pr. side: 36 60 120 180

Hvad er calcium?

Calcium er et mineral, som du i forvejen har i kroppen. 99% af kroppens calcium findes i knoglerne. Calcium udgør sammen med magnesium og fosfor den faste substans i knoglerne. Det er derfor disse tre mineraler, som giver knoglevævets dets styrke. Calcium er altså en vigtig byggesten i knoglerne, men det har også en stor betydning for muskelsammentrækning, impuls-ledning i nerverne, størkning af blodet og blodtryk. Calcium fungerer også som 'budbringer' inde i kroppens celler.

Calcium i kosten

Du kan få calcium gennem din mad. De største kilder til calcium er mejeriprodukter som mælk, syrnede mælkeprodukter og ost. Du finder dog også calcium i nogle grøntsager, eksempelvis broccoli og grønkål, og i små, fede fisk – eksempelvis sardiner og laks. Hvis du ikke føler, at du får nok calcium gennem din kost, kan du altid få calcium som et kosttilskud.

Calcium med vitaminer

Hvis du tager calcium, er det en god idé at tage D-vitamin med, da D-vitamin hjælper med optagelsen af kalken og at den kommer videre ud i blodet. Derfor er der også flere kalktabletter, som er med D-vitamin, herunder Matas Striber Kalk + 10 µg D-vitamin + 100 mg magnesium.

Veganere og Calcium

Det er vigtigt for veganere at tage et dagligt calciumtilskud, da man som veganer oftest ikke selv kan dække behovet for calcium gennem fødevarer. Det anbefalede daglige calciumindtag ligger på 800 mg dagligt. Det er derfor vigtigt, at du kigger din kost efter i sømmene.

Hvornår skal jeg tage calcium?

Hvis du ikke spiser mejeriprodukter, bør du tage et tilskud af calcium og D-vitamin. Ældre med osteoporose eller ældre, som bare ikke spiser nok calcium bør dagligt tage et kosttilskud på 800-1000 mg calcium sammen med 10-20 mikrogram D-vitamin. Her kan Matas Striber Kalk + 20 µg D-vitamin dække det fulde behov. Det kan være forskelligt fra produkt til produkt, om du skal tage én eller to tabletter om dagen, så læs altid indlægssedlen inden brug.

Mathilde
Materialist
Mathilde blev i 2018 uddannet Materialist i Matas i Farsø. Hendes helt store passion ligger i helsekost og hudpleje, hvor hun igennem de sidste 4,5 år har samlet en stor personlig viden omkring produkterne. Hun er altid opdateret på de sidste nye anbefalinger og ingredienser. Mathilde går meget op i den personlige rådgivning og er altid klar på et give et godt råd.
Min ekspertise er:
Hudpleje