Proteinpulver

Mest populære

Pris

Bedømmelser

Produkter pr. side: 36 60 120 180
Side: 1/4
Vælg filtre

Mærker

Pris

Smag

Indhold

Certificeringer

På abonnement

Bedømmelser

Aktuelt

153 produkter
153 produkter
Sorter efter: Mest populære
FIND DIN FAVORIT
Hvilken proteinpulver passer til dig?
TAG TESTEN
GAVEID√ąER
Julekalendere til dig og den du elsker
SHOP HER
Bodylab Whey 100 Neutral 400 g
139,95 kr.
Forrige
Gå til side
1
ud af 4
Næste
Produkter pr. side: 36 60 120 180
Louise
Materialist
Louise blev i 2018 uddannet materialist. Hendes interesse ligger i hudpleje og makeup, som hun ogs√• selv afpr√łver en del af, s√• hun kan give den bedste r√•dgivning. Louise vil rigtig gerne give en personlig og professionel r√•dgivning, s√• den enkelte kundes behov bliver opfyldt.
Min ekspertise er:
Make-up

Protein: en del af kroppens fundament

Protein er et vigtigt næringsstof, som giver energi til dine celler og er med til at vedligeholde og opbygge muskelmasse. Hvis vi kigger lidt mere kemisk på protein, indeholder det en række forskellige aminosyrer. Disse aminosyrer sidder sammen i en lang kæde, ofte med flere hundrede eller tusinde led. Det er denne kæde, som til sidst bliver til et protein.

N√•r du indtager protein, vil kroppen nedbryde det til aminosyrer. Denne nedbrydning finder sted i maves√¶kken, hvor et enzym vil nedbryde proteinet i mindre stykker. Disse sm√• stykker vil blive nedbrudt yderligere i tolvfingertarmen til korte aminosyrek√¶der. Aminosyrek√¶derne nedbrydes herefter yderligere til separate aminosyrer, hvorefter de optages i tyndtarmen. Fra tyndtarmen overf√łres aminosyrerne til blodbanen, som til sidst f√łrer dem hen til dine celler i kroppen.

Ved brug af proteinrige produkter vil du opleve, at din m√¶thedsfornemmelse forl√¶nges, mens dit blodsukkerniveau holdes mere stabilt. Du vil derfor ikke have samme trang til s√łde sager og sm√•, spontane mellemm√•ltider.‚Äč‚Äč‚Äč‚Äč‚Äč‚Äč‚Äč

Hvad er proteinpulver?

Proteinpulver er et kosttilskud, der typisk bruges af atleter og bodybuildere til at hj√¶lpe dem med at opfylde deres daglige proteinbehov. Proteinpulver kan fremstilles fra en r√¶kke forskellige kilder, herunder valle, kasein, soja og √¶ggehvider.. Proteinpulver kan bruges til at lave proteinshakes, hvilket kan v√¶re en praktisk m√•de at f√• de n√¶ringsstoffer, din krop har brug for, hvis du har behov for et h√łjt proteinindtag. Proteinpulver er typisk h√łjt i protein og lavt indhold af fedt og kulhydrater.

ÔĽŅProteinpulver kan bruges til at √łge proteinindtaget, hvilket kan hj√¶lpe med muskelv√¶kst og reparation. Proteinpulver kan blandes med vand eller m√¶lk for at lave en shake, eller det kan tils√¶ttes til mad s√•som havregryn eller pandekager, hvilket kan v√¶re en praktisk m√•de at f√• de n√¶ringsstoffer, din krop har brug for, hvis du har behov for et h√łjt proteinindtag.

Hvilke typer proteinpulver findes der?

Proteinpulver findes i en lang række forskellige udgaver. Oprindeligt blev proteinpulver udvundet af valleprotein fra mælk, men i de seneste år er der kommet flere og flere alternativer på markedet.

I dag findes der alt fra laktosefri og glutenfri proteinpulver til proteinpulver, som er udvundet af planter og andre f√łdevarer. Vegansk proteinpulver kan v√¶re lavet p√• bl.a. √¶rter, ris, soya og hamp, hvor nogle af de vegetariske produkter indeholder protein fra √¶g. Proteinpulver findes i mange smagsvarianter. Du kan finde den helt neutrale med vaniljesmag, chokoladesmag, jordb√¶r og i varianter uden sukker.

Der findes i √łvrigt mange andre former for proteintilskud, hvis du synes, pulveret er sv√¶rt at inkorporere i din kost, eller hvis du bare vil pr√łve noget nyt. I s√• fald kan du pr√łve en proteinbar, weight gainer, f√¶rdigblandet bagemix eller sm√łrep√•l√¶g, som blot er f√• af de mange muligheder, der er p√• markedet.

Sådan bruger du proteinpulver

M√¶ngden, du beh√łver, er meget individuel, da det afh√¶nger af, hvor aktiv du til dagligt er, din v√¶gt samt dit m√•l med tilskuddet af protein.

Som tommelfingerregel anbefales f√łlgende m√¶ngder:

0,5 gram rent protein pr. kilo kropsv√¶gt, hvis du √łnsker at vedligeholde din muskelmasse.

1,2-1,7 gram rent protein pr. kilo kropsv√¶gt, hvis du √łnsker at opbygge mere muskelmasse.

Mængden af protein kan med fordel justeres efter aktivitetsniveau, således at du indtager mere protein på de dage, du er mere fysisk aktiv.

Eksempel:
En person p√• 75 kilo √łnsker at vedligeholde muskelmasse:0,5 gram protein x 75 kilo = 37,5 gram rent protein om dagen.

En person p√• 65 kg √łnsker at opbygge muskelmasse:1,2 gram protein x 65 kilo = 78 gram rent protein om dagen.1,7 gram protein x 65 kilo = 110,5 gram rent protein om dagen.De dage, hvor du er fysisk aktiv, skal du spise v√¶sentligt mere protein, da kroppen har brug for det til at genopbygge muskelcellerne.

Din krop har især brug for et ekstra skud protein, når du har været fysisk aktiv. Det er derfor en god idé at tage dit proteinpulver efter træning eller anden fysisk aktivitet.

Når du spiser ekstra protein, vil din krop hurtigere genopbygge sig selv, og du vil derfor hurtigere kunne se en forskel fra dit udgangspunkt til dit endelige mål.

De typiske typer protein

Proteinpulver kommer i mange forskelige former, men de 3 mest typiske typer er:

Valleprotein

Valleprotein er et naturligt protein, der stammer fra mælk. Det er et komplet protein, hvilket betyder, at det indeholder essentielle aminosyrer, din krop har brug for til vækst og vedligeholdelse. Valleprotein er en fremragende kilde til forgrenede aminosyrer (BCAA), som er vigtige for muskelvækst og restitution.

Sojaprotein

Sojaprotein er en type protein, der er af lavet af sojab√łnner. Det er et komplet protein, hvilket betyder, at det indeholder essentielle aminosyrer, som kroppen har brug for. Sojaprotein er ogs√• lavt i m√¶ttet fedt og kolesterol.

Kaseinprotein

Kaseinprotein er en type protein, der findes i kom√¶lk. Det udg√łr omkring 80 procent af proteinerne i m√¶lk og er hovedproteinet i ost. Kasein er et langsomt ford√łjeligt protein, hvilket g√łr det ideelt til restitution efter tr√¶ning. N√•r kasein ford√łjes langsomt, kan det hj√¶lpe med at fremme muskelv√¶kst og forhindre muskelnedbrydning.

Protein i din mad

‚Äč‚Äč‚Äč‚Äč‚Äč‚Äč‚ÄčDin krop danner selv aminosyrer, men det er ikke alle slags aminosyrer, kroppen kan skabe selv. Nogle af dem er vi n√łdt til at spise os til. Samlet set findes der 20 forskellige aminosyrer, og 11 af dem producerer kroppen selv. Resten m√• vi f√• gennem kosten.

Der findes protein i mange madvarer, dog i en meget varierende m√¶ngde. F√łdevarer med h√łjt proteinindhold er bl.a. k√łd og k√łdprodukter, br√łd og kornprodukter og forskellige former for mejeriprodukter.

For nogle kan det v√¶re sv√¶rt at f√• nok protein med kosten ‚Äď s√¶rligt, hvis du pr√łver at opbygge muskelmasse. Det er her, proteintilskud har sin fordel. Pr√łv det og se, om det virker for dig.

Sådan får du det bedste ud af din træning

Vi guider

Sådan får du det bedste ud af din træning

Af Trine Brøndsted

Elsker du at træne, og er du inde i en god rutine, så optimér den med blot få tiltag.

Læs Mere
Vi guider: 9 fordele ved udendørs træning

Vi guider

Vi guider: 9 fordele ved udendørs træning

Af Matas

Sommerens lune vejr gør det optimalt at træne udenfor, hvor man kan få frisk luft og sol på kinderne. Måske du også har oplevet en stigende lyst til at komme udenfor på det seneste? Så får du her 9 gode fordele ved at motionere udendørs.

Læs Mere
Boost din træning med 4 simple tiltag

Vi guider

Boost din træning med 4 simple tiltag

Af Amalie Schiller

Træning er godt, træning er sundt, og for mange er træning også sjovt. Uanset om du foretrækker at træne dine muskler og din kondition nede i dit lokale fitnesscenter, derhjemme eller ude i naturen, er der nogle helt særlige tiltag, der kan oppe dit træningsgame og gøre træningen endnu sjovere. I indslaget her har jeg samlet 4 simple tiltag, du kan lade dig inspirere af.

Læs Mere
Brug for personlig rådgivning?
Brug for personlig rådgivning?

Få faglig rådgivning omkring sundhed og pleje. Chat eller tal med en farmakonom.