• Afsendelse 1-3 hverdage
  • Mere end 1000 brands
  • Byt i 260 butikker
  • Fri fragt til butik v. køb for 99,-
  • Returret frem til d. 31/1-2023
Menu
Vi guider

Gravid - hvilke kosttilskud og vitaminer?

For at sikre at både du og barnet får de vigtigste vitaminer og mineraler, anbefaler Sundhedsstyrelsen, at du supplerer din daglige kost med kosttilskud. De fleste vitaminer er ugiftige og udskilles uden problemer. Dog er fx for meget A-vitamin farligt for barnet. Tag derfor ikke større doser, end der er anbefalet. Se alle anbefalinger her.

Mamma univers

Når du er gravid, er det vigtigt at spise sundt og varieret, både for at du selv trives og for at give barnet de bedste vækstbetingelser. Det ved vi egentlig godt! Noget andet er at huske på det i en travl hverdag og at få dækket alle de behov, som din gravide krop og dit barn har. Derfor kan du her finde en oversigt over anbefalingerne af vitaminer og kosttilskud.

Folinsyre

400 mikrogram folinsyre dagligt fra du overvejer at blive gravid, og frem til du er fulde 12 uger gravid.


Folinsyre nedsætter risikoen for, at barnet bliver født med misdannelse af rygmarven (neuralrørsdefekt).  

Jern

40 – 50 mg jern fra 10. graviditetsuge. Hvis du har meget kvalme, så vent endnu et par uger, indtil kvalmen tager af. Hvis man lider meget af kvalme, kan man evt. vente med at starte jerntilskud til senest graviditetsuge 18.


Undgå at tage jern sammen med kaffe, te eller mælk, da det hæmmer optagelsen. Omvendt, så fremmer C-vitaminer optagelsen af jern. Tag derfor jerntilskuddet til et mellemmåltid fx en appelsin eller et glas juice.  

Hvordan træner jeg som gravid?

Vi guider

Hvordan træner jeg som gravid?

Kroppen forandrer sig drastisk i løbet graviditeten – det er helt normalt og ganske naturligt, når din krop er i gang med at bære og skabe et lille nyt menneske. Måske medfører denne nye anderledes krop, at du ikke helt ved, hvordan du skal motionere?

Læs også

D-vitamin

10 mikrogram D-vitamin dagligt gennem hele graviditeten. D-vitamin dannes i huden, når vi er i solen, men det kan det være svært at opretholde det nødvendige niveau.


D-vitamin fremmer optagelsen af kalk og er vigtig for både dine og barnets knogler.


Hvis du går meget tildækket, kan det være nødvendigt at tage en større dosis D-vitamin. Tal med din læge.  

Calcium

Calcium er også nødvendig for dine og barnets knogler. Hvis du drikker en halv liter mælk eller spiser fx yoghurt og ost dagligt, så får du nok calcium.


Hvis du ikke spiser nogen former for mælkeprodukter, så suppler med 500 mg calcium dagligt. D-vitamin fremmer optagelsen af calcium. Derfor er der ofte tilsat D-vitamin til kalktabletterne. Så vær obs på, at du ikke kommer til at tage for meget D-vitamin.  

Multivitamin-mineraltabletter

Vitaminer og mineraler kan købes hver for sig, men der findes multivitamin-mineraltabletter der er rettet specielt mod gravide, som både dækker det generelle behov, men også det særlige behov for folinsyre og D-vitamin.


Hvis du køber dette, skal du kun supplere med jern og evt. calcium.


Tag vitaminpillen til et hovedmåltid.  

Fiskeolie

En del gravide ønsker at supplere med fiskeolie. Sundhedsstyrelsen har ikke nogen anbefaling om dette.


Hvis du vælger at spise fiskeolie, så er det vigtigt, at du stopper med det fire uger før terminen, da fiskeolie kan virke blodfortyndende.


Spis ikke levertran, da indholdet af bl.a. A-vitamin er for højt. For meget A-vitamin kan skade barnet. I almindelige fiskeoliekapsler er A-vitaminet fjernet, så du udelukkende får den rene fiskeolie med omega 3-fedtsyrer.

Gode vaner & sund kost

Vitaminer og mineraler er godt at supplere med. Men de er kun et supplement. I forhold til vores kost handler meget om gode vaner. Er der fx ikke købt og sat hvidt toastbrød på morgenbordet, men havregryn - jamen så er det dét, der bliver spist. Er kassen med kiks altid fyldt op, men glemmer du basisting som rugbrød, æbler og gulerødder? Tænk derfor over dine indkøbsvaner - måske er det nu de skal revideres?  


Besøg Sundhedsstyrelsens egen hjemmeside her

Relaterede artikler

Emily Salomon: Min hjælp til førstegangsmødre

Matas LIVE

Emily Salomon: Min hjælp til førstegangsmødre

Af Matas

Der er mange ting at huske på, når du er gravid. Vigtige kosttilskud, gode vaner og forberedelser. Har man husket det hele, og kan man finde ud af det hele? At blive mor er en stor omvæltning i livet, og denne live er til dig, der gerne vil have et par gode tips med på vejen fra influencer Emily Salomon, der selv er gravid for anden gang. Hun er klar til at vise sine yndlingsprodukter, besvare alle dine spørgsmål, og så gennemgår vi basislageret, der er godt at have på plads, når baby kommer.

Læs Mere
Hvilken makeup kan du bruge som gravid?

Vi guider

Hvilken makeup kan du bruge som gravid?

Af Christel Elvang

Som gravid eller nybagt mor er der mange ting at forholde sig til. Kemi i makeup er en af dem. Hvis du bruger makeup og gerne vil fortsætte med det, findes der heldigvis masser af gode og sikre produkter, du trygt kan bruge som gravid eller hvis du ammer. Vi guider dig her.

Læs Mere
Jordemoderens tips mod hævede fødder og hænder

Vi guider

Jordemoderens tips mod hævede fødder og hænder

Af Lene Skou Jensen

En dag strammer fingerringen på en måde, som den normalt ikke gør. Og når du kigger ned på dine ømme fødder, kan du se, at de er tykkere, end de plejer. Med andre ord er du ved at samle væske i kroppen. Det kaldes også ødemer og er en helt normal graviditetsgene - hvilket selvfølgelig ikke ændrer på, at det kan være rigtig irriterende.

Læs Mere
Hvordan træner jeg som gravid?

Vi guider

Hvordan træner jeg som gravid?

Af Pia Genet Rasmussen

Kroppen forandrer sig drastisk i løbet graviditeten – det er helt normalt og ganske naturligt, når din krop er i gang med at bære og skabe et lille nyt menneske. Måske medfører denne nye anderledes krop, at du ikke helt ved, hvordan du skal motionere?

Læs Mere