• Hjemmelevering
  • Afsendelse 1-4 hverdage
  • Byt i 270 butikker
  • Mere end 1000 brands
  • Byttes t.o.m. 31. januar 2021
Vi guider

Calcium eller kalk – får du nok af mineralet?

Calcium eller kalk (to navne for det samme mineral) er et af de mest almindelige mineraler i kroppen – det er det mineral som kroppen indeholder mest af. Sammen med magnesium og fosfor udgør calcium det faste element i knoglerne. Sammen er de 3 mineraler med til at give knoglerne deres normale dannelse og vækst. Kroppen kan ikke selv danne calcium, men mineralet er nødvendigt for vores knogler, hvilket betyder at vi skal have det tilført. Så calcium er faktisk et essentielt mineral.

Men hvis calcium er så vigtigt for kroppen, hvor meget calcium skal du så sørge for at få dagligt?

Hvor meget Calcium skal der være i din kost?

Det varierer i forhold til din alder. Du skal have klart mest i årene som teenager, da kroppen vokser ekstra meget i denne periode. Sent i livet er det ligeledes vigtigt at få nok calcium, da det er sværere for kroppen at optage calcium i den fase af livet.

Gravide og ammende har desuden et øget behov for calcium, da de også skal afgive noget til den lille ny.

Kroppen er konstant opmærksom på om den mangler calcium. Når de andre kropsfunktioner og blodet mangler kalk, så bliver det hentet i knoglerne. Så derfor går det ud over dine knogler, hvis du ikke er dækket godt ind.


Indtag det som er anbefalet i forhold til din alder. Hvis du er i tvivl, så forhør dig hos din egen praktiserende læge.  

Hvem har brug for tilskud af Calcium?

Calcium hjælper til at begrænse tabet af knoglemineral hos kvinder i den postmenopausale alder. Lav knoglemineraltæthed er en risikofaktor i forhold til knoglebrud som følge af osteoporose. Den gavnlige effekt opnås ved et dagligt indtag på mindst 1200 mg calcium fra alle kilder.

Børn til og med 9 år med allergi over for mælk anbefales et dagligt calciumtilskud på 500 mg. Fra 10 år anbefales børn at tage et dagligt calciumtilskud på 750 mg*.

Derudover anbefaler Fødevarestyrelsen at ældre over 70 år, plejehjemsbeboere eller personer med øget risiko for osteoporose at tage et tilskud af D-vitamin på 20µg kombineret med et dagligt calciumtilskud på 800-1000 mg

Bliv klogere på D-vitamin

Vi guider

Bliv klogere på D-vitamin

D vitamin, D3 eller solvitaminet, som mange kalder det, er et vitamin med mange navne og endnu flere funktioner i kroppen. Der er i dag meget viden omkring dette vitamins vigtighed for at kroppen kan fungere optimalt. Læs med her for at blive klogere på D vitamin.

Læs også

Har du calcium mangel?

De symptomer man oftest oplever er en prikken i fingre og hænder. Dine muskler kan også godt have tendens til at krampe en smule – ligesom det også ses ved mangel på magnesium. Det skal dog siges at du godt kan være i calcium underskud selvom du ikke oplever disse symptomer. Rådgiv dig altid hos din læge, hvis du er i tvivl om du mangler calcium.


"Vidste du…?
D-vitamin hjælper kroppen med at omsætte calcium. Det er D- vitamin, der sørger for at calcium kommer ud til den del af kroppen, der har brug for mineralet. Det er derfor du kan støde på kalktilskud, der også er tilsat D- vitamin."

Kan man indtage for meget calcium?

Du kan godt få for meget calcium, så forhør dig hos din læge, hvis du overvejer om du har brug for et tilskud. Hvis du får nok D-vitamin, så hjælper dette også med at regulere calciumindholdet i blodet. Men, husk også her at forhøre dig hos din læge om hvor meget D-vitamin du skal have. Det er at foretrække at have et indblik i hvad du mangler, før du kaster dig over de mange vitaminer og mineraler på hylderne, og her kan din læge guide dig i mikrogram og behov.

5 virkninger – med evidens (der er en del flere….)

  1. Calcium er nødvendigt for vedligeholdelse af normale knogler. Den virkning er givet på forhånd i og med at calcium er hovedbestanddelen i knoglerne, så calcium har en helt central rolle at spille her. Indtager du ikke nok calcium lider dine knogler simpelthen under det. Styrketræning er en meget vigtig medspiller i forhold til at vedligeholde knoglemassen og –styrken. Når du styrketræner, så provokerer du knoglerne til at gøre sig stærkere, så de kan modstå din træning.​​​​​​​

  2. Calcium bidrager til et normalt energistofskifte. Stofskiftet er en betegnelse for nogle kemiske processer i kroppen, som blandt andet omsætter mad og drikke til stoffer, som alle hjælper kroppen med at fungere optimalt. Stofskiftet er forskelligt fra person til person, da mange faktorer har indflydelse på det, såsom ens gener, muskelmasse og aktivitetsniveau. Her kan calcium kan også have en rolle i at opretholde dette på et normalt niveau.
  3. Calcium er nødvendigt for vedligeholdelse af normale tænder. Ligesom calcium er en vigtig byggesten i knoglerne, så er det ligeledes et meget vigtigt mineral for tænderne. Vedligeholdelse af sunde og stærke tænder kræver at calcium-balancen er i orden,
  4. Calcium bidrager til en normal muskelfunktion. Calcium og magnesium et rigtig godt makkerpar, og særligt når det kommer til muskelfunktionen Calcium er vigtigt for musklernes aktive arbejde, og magnesium er med at regulere dette ved at sikre at musklerne slapper af efter endt arbejde.
  5. Calcium bidrager til en normal størkning af blodet. Calcium gør kroppen i stand til at størkne blodet Hvis der er for lidt calcium i blodet, så størkner det ikke på samme måde, når det møder luften. Derfor kan det tage meget længere tid at hele sine sår.

Kan jeg spise mig til calcium?

De fleste ved at en god kilde til calcium er mejeriprodukter, hvor især mælk bliver opfattet som den bedste kilde. Skummetmælk indeholder 124 mg/100 g og ost 45 indeholder 686 mg pr. 100 g. Men findes der alternativer til mælkeprodukterne, hvis du er vegetar? Se top-10 nedenfor.

10 alternativer til mælkeprodukter, som indeholder calcium

Mængden af calcium er angivet pr. 100 gram af den givende fødevare.

  1. Birkes: 1450 mg.
  2. Sardin i olie: 420 mg.
  3. Mandel: 256 mg.
  4. Hørfrø: 201 mg.
  5. Havregryn: 53 mg.
  6. Mælkebøtteblade: 150 mg.
  7. Hasselnød: 136 mg
  8. Spinat: 129 mg.
  9. Kikærter: 124 mg.


Kilder:

*www.altomkost.dk

Bliv klogere på magnesium

Vi guider

Bliv klogere på magnesium

Hvad er magnesium? Hvorfor har vi brug for det? Og hvad hjælper det kroppen med? Læs med her, hvis du vil blive klogere på mineralet magnesium. Vi skal bruge store mængder magnesium i kosten eller som tilskud for at kunne fungere og have det rigtig godt, men får vi alt for meget, giver det en sjov mave. Alligevel har forskere endnu ikke nogen gode metoder til at måle, hvor meget magnesium vi har i kroppen og om vi får nok.

Læs også

Relaterede produkter

Relaterede artikler

Overgangsalder - vi guider til faserne

Vi guider

Overgangsalder - vi guider til faserne

Af Matas

Hvad dækker begrebet overgangsalder over? Mange og særligt kvinder vil med det samme udbryde, at det er det tidspunkt i livet, hvor menstruationerne ophører, den nye voksealder indtræder (udad og nedad….) og tøjvalg er styret af antallet af hede- og svedeture. Der er noget om det, men det er heldigvis langt mere end det.

Læs Mere
Gravid - hvilke kosttilskud og vitaminer?

Vi guider

Gravid - hvilke kosttilskud og vitaminer?

Af Lene Skou Jensen

For at sikre at både du og barnet får de vigtigste vitaminer og mineraler, anbefaler Sundhedsstyrelsen, at du supplerer din daglige kost med kosttilskud. De fleste vitaminer er ugiftige og udskilles uden problemer. Dog er fx for meget A-vitamin farligt for barnet. Tag derfor ikke større doser, end der er anbefalet. Se alle anbefalinger her.

Læs Mere
Kvinde, kend dine kosttilskud

Vi guider

Kvinde, kend dine kosttilskud

Af Nya Vecht

Hvis du er en kvinde i din bedste alder, ved du sikkert også, at der er nogle tilskud, som er gode for dig over 40 år.

Læs Mere
Bliv klogere på C-vitamin

Vi guider

Bliv klogere på C-vitamin

Af Matas

Hvad er C-vitamin og hvad bruger kroppen det til – og har jeg egentlig brug for det? Måske er du allerede stødt på vitamin C, enten som tilskud til din kost eller i din hudplejerutine? Men har du nogensinde tænkt over hvad dette vitamin gør for din krop? Læs med her, hvis du har lyst til at blive klogere på C-vitamin.

Læs Mere
  • Hjemmelevering
  • Afsendelse 1-4 hverdage
  • Byt i 270 butikker
  • Mere end 1000 brands
  • Byttes t.o.m. 31. januar 2021