• Hjemmelevering
  • Afsendelse 1-2 hverdage
  • Byt i 270 butikker
  • Mere end 1000 brands
  • Byt i 30 dage
Vi guider

6 tips til lysterapi i vintermørket

Når vintermørket sænker sig, kan du opleve, at dagene bliver mere triste, og energien daler. Her er lysterapi din ven – både det naturlige lys fra solens stråler (hvis de ellers kunne trænge gennem det insisterende skydække) og det lys, du kan få ved at slappe af foran en lysterapilampe. I dagens indlæg giver vi tips til lysterapi i mørket, og vi fremhæver nogle af vores bestsellere inden for kategorien lysterapilamper.

7 minutters sollys. Den mest solfattige december i 60 år, siges det. Det er, hvad vi har fået (indtil videre) i december måned. Meget beskedent, må man sige, men måske meget forventeligt. Det er vel 2020? Heldigvis findes der et alternativ til solens lysglimt; nemlig en lysterapilampe, og i dette "skriv" har vi samlet nogle af vores bestsellere, så du kan have et energi- og lys-boost lige ved hånden, når det er tiltrængt. Læs desuden vores tips, og bliv klogere på, hvad du bør overveje, når du gerne vil lukke mere lys ind i hverdagen.

Sådan får du lysterapi ind i hverdagen:​​​​​​​

1

Udnyt sollyset, når det endelig er der

Vi kan hurtigt blive enige om, at det er begrænset, hvor meget vi ser til solens skønne stråler på denne årstid. Faktisk har december måned i år (2020) været ekstremt solfattig. Men hvis du er så heldig, at solen titter frem, så er det på med vinterskoene og den varme jakke. Dette råd virker måske åbenlyst, men ikke desto mindre kan en tur i sollys gøre underværker. Hvis du møder på arbejde, før solen er stået op, eller hvis du kommer hjem, efter den er gået ned, så tag en kollega med på en rask gåtur i frokostpausen. Lidt har også ret, og det er de små ting, der tæller. Husk det.


Der findes heldigvis også mange andre råd, som ikke involverer solens stråler. For som sagt er vejrguderne ikke er synderligt gavmilde i disse tider.


2

Lysterapi nydes bedst uden solbriller

Det kan være fristende at tage solbriller på, når man skal på tur, og solen (endelig) skinner. Enten fordi du gerne vil skærme øjnene mod de skarpe stråler, eller fordi du har et lækkert par, du er enormt glad for, og som du gerne vil vise frem. Men hvis du vil have glæde af lyset, er det en fordel, hvis du lader solbrillerne blive hjemme. Det er nemlig igennem øjnene, vi optager lyset. Tag derfor på tur uden solbrillerne, og værdsæt lyset for en stund. Det er ikke til at vide, hvornår du næste gang øjner den skarpe sol.  


3

Brug en lysterapilampe

Kunstigt dagslys kan være en hjælp til at lette de mørke dage, og en af fordelene ved en lysterapilampe er, at den ikke har det skadelige UV-lys. De lamper, der fungerer bedst, har en lysstyrke på 10.000 lux. Lysterapi kan bruges mod symptomer på vinterdepression såsom nedsat stemningsleje, mangel på energi og et øget behov for at sove. Med en lysterapimape ved hånden er du sikret en nem genvej til flere lysglimt i hverdagen.



Husk! Hvis du er påvirket af træthed og mangel på energi, er det vigtigt, at du kontakter din læge for at finde årsagen.​​​​​​​

4

Lysterapi fungerer bedst om morgenen

Lyset hjælper dig med at komme godt i gang og giver energi til resten af dagen. Vi anbefaler, at du ikke bruger din lysterapilampe om aftenen, da du risikerer at ødelægge din døgnrytme og tælle ualmindeligt mange får uden at kunne sove. Start i stedet dagen ud med at sidde foran din lysterapilampe, og nyd, hvordan den virker opkvikkende og gi'r dig et godt udganspunkt for dagen.


5

Spis morgenmad eller læs en bog foran lampen

Med en lysterapilampe kan du sagtens sætte dig med din morgenmad eller læse et kapitel i den spændende bog, du er i gang med. Bare husk at kigge op et par gange i minuttet. Det er, hvad vi kalder for multitasking, og vi er vilde med, at det kan være så nemt at få mere lys ind i hverdagen. Vi kvinder kan vel godt lide at multitaske, right?


6

Skab god belysning indenfor

Både derhjemme og på jobbet er det en god idé at trække gardinerne fra i løbet af dagen og lade lyset få adgang til rummet. På den måde kan du få flere lysglimt ind i hverdagen, uanset hvor du befinder dig henne. Vi ved, det kan være fristende at lade mørket overtage rummet i de kolde vintermåneder, da det bidrager til mere hygge. Men husk på, at det er vigtigt, at du får lys ind i hverdagen, når dagene er kolde og mørke.


Disse luftrensende planter bør du have derhjemme

Spot Trenden

Disse luftrensende planter bør du have derhjemme

Grønne planter i hjemmet er ikke bare dejlige at kigge på – de renser også luften for affaldsstoffer, støvpartikler og CO2. Nogle planter er særligt gode til netop at rense luften. Få en guide til dem her.

Læs også

Bestseller lysterapilamper:​​​​​​​

1. Matas Medicare Lysterapilampe

Du kigger på én af vores bestsellere i kategorien 'lysterapi', og denne sag kan meget vel blive et lysglimt i en hverdag, hvor de tunge skyer vinder over solen, som vi ellers hungrer efter på denne tid af året.


Lampen fra Matas Medicare er den perfekte makker til dit natbord eller skrivebord, så du har den lige ved hånden, når et lys-boost er tiltrængt.  


Her på Stories redaktionen er vi flere, der sværger til netop denne model, fordi den er fiks og virkningsfuld. En anden bonus er, at den er budgetvenlig, og derfor skal man ikke grave dybt i lommerne, hvis man vil have et lysglimt i de mørke vintermåneder.

(22)
Matas Medicare Medicare Lysterapilampe 1 stk
499,95
Optjen 50 point

2. Beurer TL90 Lysterapilampe

Det kan ikke komme bag på nogen, at denne lysterapilampe har fundet vej til bestseller listen.


Der er nemlig tale om en prisvindende, certificeret og medicinsk lysterapilampe, der uundgåeligt bliver din nye bedste ven, når det akutte behov for ekstra lys i hverdagen opstår.


...Og lad os bare være ærlige: så lidt som vi ser solen i disse tider, er det særdeles tiltrængt med alle de lyspunkter, vi kan opstøve.

Beurer TL90 Lysterapilampe TL90
1.449,00
Optjen 145 point

3. Philips BrightEyes Soluna

Bliv vækket af et behageligt lys om morgenen, som var solen lige stået op uden for dit vindue, og få den bedste start på dagen. Denne BrightEyes Soluna lampe fra Phillips simulerer en naturlig solopgang. Du indstiller bare den lille lampe til, hvornår du vil vækkes, og så tænder den i god tid og øger gradvist lyset i soveværelset - nøjagtigt som en solopgang. Det er smart, ikke?


Lampen fungerer også som lysterapi, så du får et super multiprodukt, som bliver din redning i vinterhalvåret. Det kan godt være, at denne model ikke er den mest budgetvenlige, men til gengæld er det en lampe, som du vil sætte pris på i tider, hvor morgenerne er mørke og triste... Og hvem sukker ikke efter følelsen af at vågne op i en bungalow i et eksotisk land?

MEDLEMSTREATS
Philips BrightEyes Soluna HF3653/01
Medlemspris 1.199,00
Ikke medlem 1.499,00
Optjen 120 point

4. Beurer TL41 Lysterapilampe

Man kan vist roligt sige, at Beurer er det brand, der er mest iøjnefaldende i denne artikel. Her kommer nemlig endnu et lysglimt fra netop Beurer. TL41 lysterapilampen lyser med 10.000 lux på 20 cm. afstand, og man kan faktisk sammenligne lyset med en kraftig forårssol.


Du kan sætte terapilampen på bordet, eller du kan hænge den op - valget er dit. Uanset hvad er du hvert fald garanteret flere lyspunkter i din hverdag, hvis du investerer i denne model, der oven i købet har LED lys, hvilket gør den energieffekt.


TL41 er det perfekte match til dig, der gerne vil have en virkningsfuld lampe til lysterapi, men som gerne vil holde budgettet til en tusindelas.


Beurer Lysterapilampe med LED Lys TL 41
599,95
Førpris 999,95
Optjen 60 point

5. Beurer Døgnrytmeregulerende Lysterapilampe

Den er god nok; Beurer rammer top-5 hele tre gange, så mon ikke, det er værd at klikke en Beurer lysterapilampe hjem? TL45 modellen er ikke bare en lampe til lysterapi. Der er tale om en døgnrytmeregulerende lysterapilampe, der har tre forskellige farvetemperaturer, som understøtter en naturlig døgnrytme i vinterhalvåret.


De tre indstillinger bruges henholdsvis morgen, middag og aften, og lampen er særligt ideel til de tider, hvor solens stråler er gemt væk bag et tykt og insisterende skydække. Den simulerer nemlig en solskinsdag og sender således op til flere lysglimt ind i en ellers mørk og - måske - trist hverdag.



Relaterede produkter

Beurer DreamLight SL 10
399,95
Optjen 40 point
Beurer TL70 Lysterapilampe TL70
1.299,00
Optjen 130 point
Beurer TL100 Lysterapilampe TL100
1.549,00
Optjen 155 point
Philips Wake-Up Light HF3672/01
2.199,00
Optjen 220 point

Relaterede artikler

Det bør du gøre for din hud om vinteren

Vi guider

Det bør du gøre for din hud om vinteren

Af Trine Brøndsted

Tør næse, røde plamager i ansigtet og manglende glød er noget, de fleste kan nikke genkendende til i den kolde vintertid. Fortvivl ej, vi har fundet de produkter, du ikke kan undvære i de kolde måneder – i tre prisklasser.

Læs Mere
Bliv klogere på D-vitamin

Vi guider

Bliv klogere på D-vitamin

Af Matas

D vitamin, D3 eller solvitaminet, som mange kalder det, er et vitamin med mange navne og endnu flere funktioner i kroppen. Der er i dag meget viden omkring dette vitamins vigtighed for at kroppen kan fungere optimalt. Læs med her for at blive klogere på D vitamin.

Læs Mere
Løber næsen, og kradser det i halsen?

Vi guider

Løber næsen, og kradser det i halsen?

Af Malene Paulsen

Vi er på den tid af året, hvor flere og flere render ind i forkølelse eller snue. Heldigvis findes der midler imod disse symptomer, og du kan heldigvis selv gøre noget for at forbedre de symptomer, man kan opleve i forbindelse med forkølelse. Forkølelse er en virus og kan komme af mange forskellige grunde.

Læs Mere
Til kamp mod vintertræthed

Vi guider

Til kamp mod vintertræthed

Af Rikke Højris Bæk

Mindre (sol)lys, tillukkede huse, store temperaturudsving, mere sofa og tungere mad kendetegner for mange efteråret og vinteren. Men, det behøver ikke være så svært at komme godt igennem den kommende sæson.

Læs Mere
  • Hjemmelevering
  • Afsendelse 1-2 hverdage
  • Byt i 270 butikker
  • Mere end 1000 brands
  • Byt i 30 dage