• Hjemmelevering
  • Afsendelse 1-4 hverdage
  • Byt i 270 butikker
  • Mere end 1000 brands
  • Byttes t.o.m. 31. januar 2021
Vi guider

Bliv klogere på B-vitamin

I denne artikel sætter vi skarpt på B-vitamin. Eller rettere, 8 forskellige typer af B-vitaminer. Måske du allerede kender til Folsyre, Biotin eller B12? Men vidste du, at alle disse B-vitaminer rent faktisk er indbyrdes afhængige af hinanden, når det kommer til deres funktion i kroppen?

Denne særlige gruppe af B-vitaminer blev til at starte med betragtet som ét vitamin, men man fandt ud af, at det var en gruppe af vitaminer med indbyrdes afhængighed. B-vitaminer skal altså beskrives og betragtes som et ’kompleks’. B-vitamingruppen tæller 8 vitaminer, men hvert enkelt B-vitamin har sine funktioner i forskellige processer kroppen*.

Hver sin funktion og indbyrdes afhængighed

​​​​​​​Hvis du indtager større doser af et B vitamin, kan det være en ideat du supplerer med et helt kompleks af alle B vitaminerne. Grunden til dette er, at større doser af et enkelt B vitamin nemlig kan betyde et funktionelt tab af flere af de andre B vitaminer, da kroppen vil prioritere at optage så meget som muligt af det vitamin som du indtager i en større dosis.


"Vidste du…?
Da man for mange år siden opdagede nogle meget vigtige og virkningsfulde mikronutrienter, så gav man dem navnet – vitaminer. For de blev alle anset for at være vitale og for livet (vita = liv) og tilhørende en specifik stofgruppe, aminerne. Det sidste fandt man senere ud af ikke var rigtigt, men bibeholdt navnet vitaminer
."

Et lille lager at et enkelt B-vitamin

B-vitaminer er vandopløselige vitaminer, og et overskud af nogle af B-vitaminerne vil kunne ses på urinens farve, der kan blive kraftig gul senere samme eller næste dag. Når vitaminer er vandopløselige betyder det hurtig udskillelse, og derfor har kroppen svært ved at danne et lager af disse vitaminer, dog lige på nær B12 vitamin, hvor kroppen har et lille lager.

Kan jeg spise mig til B-vitamin?

Ja det kan man. De bedste kilder til at få B-vitaminer, hvis de ikke indtages som kosttilskud, er magert kød, æg, fisk, korn, grønne grønsager og bønner.      

Miniguide til Magnesium: Mineral med mange fordele

Spot Trenden

Miniguide til Magnesium: Mineral med mange fordele

Magnesium bidrager til, at kroppens energistofskifte fungerer, som det skal, at vi kan bruge vores muskler på normal vis. Her får du indblik i de mange processer og funktioner i kroppen, som magnesium er involveret i.

Læs også


"Vidste du…?
Vandopløselige vitaminer er mere udsatte for at blive påvirket i forbindelse med mad-tilberedning, da høj varme ødelægger vitaminerne. Derfor får du lettest og sikrest vandopløselige vitaminer fra friske grøntsager og frugter, der ikke er blevet tilberedt ved en høj varme."

Hvad bruger kroppen B-vitamin til?

Til trods for at de 8 forskellige B-vitaminer deler samme overordnede vitamin navn, så har de som sagt hver deres funktion i kroppen. Herunder går vi igennem de 8 B-vitaminer og hvad de bidrager til.

B1 (thiamin)

B1, også kaldet Thiamin, bidrager blandt andet til et normalt energistofskifte, da det det har en funktion i omsætningen af kulhydrater og protein. Desuden bidrager vitaminet til nervesystemets normale funktion og en normal hjertefunktion.

Man finder Thiamin i frø, mange grøntsager, alle rissorter og i korn

B2 vitamin (Riboflavin)

B2-vitaminet, også kaldet Riboflavin, har en betydning for at vedligeholde et normalt syn og normale slimhinder. Men vitaminet har også en meget central rolle, når det gælder aktivering af enzymer, der bidrager til at beskytte cellerne mod oxidativt stress.

Riboflavin findes i mejeriprodukter, grønne grøntsager, indmad, forskellige svampe og mandler

B3 (Niacin)

B3-vitamin kaldes også for Niacin. Der findes to typer B3-vitamin, nikotinamid og nikotinsyre. Niacin dannes også ud fra nikotin i tobaksplanten, deraf navnet, men har intet med tobak at gøre. B3 dannes fra aminosyren tryptofan.

Niacin bidrager til et normalt energistofskifte og nervesystemets normale funktion. Derudover bidrager Niacin til at vedligeholde en normal hud og normale slimhinder, samt mindske træthed og udmattelse.

B5 (Pantothensyre)

B5, også kaldet Pantothensyre, findes overalt, og måske deraf navnet, da pantos betyder ”overalt” på græsk. Vitaminet kan dannes i en optimalt fungerende tarm, men optages ellers fra føden i mavesæk og tyndtarm. Den største koncentration af Pantothensyre findes i lever, nyrer og hjerte. Vitaminet ødelægges lige som de andre B-vitaminer ved længerevarende opvarmning og dybfrysning.

B5 bidrager til en normal dannelse og omsætning af steroidhormoner (eks. kønshormoner), D-vitamin, og visse signalstoffer i forbindelse med nervesystemet. Derudover bidrager Pantothensyre til en normal mental ydeevne og et normalt fungerende energistofskifte.

B6 (Pyridoxin)

B6, også kaldet Pyridoxin, kan ligesom Pantothensyre og Biotin(se nedenfor) dannes af en sund tarmflora. Vitaminet ødelægges ved opvarmning og langvarig konservering, dybfrysning og lys. B6-vitamin bidrager til en normal omsætning af protein og glycogen, og bidragerdesuden til et normalt energistofskifte. Derudover bidrager B6-vitamin til at regulere hormonaktiviteten.  

Pyridoxin findes i skaldyr, kød, indmad, mejeriprodukter, korn og mange grøntsager.

Biotin

B7, også kaldet Biotin, dannes i en velfungerende tarm, men den menneskelige udvikling eller andre årsager har medført, at vi ikke kan danne vitaminet i optimal mængde, og derfor skal vi have vitaminet tilført via kosten.

Biotin er et af de få vitaminer der bidrager til at vedligeholde normal hud, slimhinder og hår. Normalt fungerende hud er den tilstand vores hud har når den er i sit es og beskytter kroppen mod udefrakommende påvirkninger (fx kulde og varme)**. Biotin har desuden en anden rolle, da den også bidrager til vores normale psykologiske funktion og et normalt fungerende nervesystem.


Biotin findes i indmad, korn, nødder, grønne grøntsager og æg.

B9 (Folsyre)

B9 er også kendt som Folsyre eller folat. Folsyremangel er en af de mest udbredte former for vitaminmangel i verden. Folsyre indgår i mange processer og funktioner i den menneskelige krop, blandt andet en normal bloddannelse, en normal psykologisk funktion, det bidrager til immunsystemets normale funktion, samt at mindske træthed og udmattelse. Sidst men ikke mindst, spiller folsyre en vigtig rolle i celledelingsprocessen.

Alle kvinder der planlægger en graviditet og er gravide kender til folsyre, da det anbefales at starte minimum 3 måneder før planlagt graviditet, samt i hele 1. trimester,

Folsyre findes i kød, fisk, fjerkræ, mejeriprodukter, mange grøntsager, fuldkorn, alle rissorter og æg.

B12 (Cobalamin)

B12, også kaldet også kaldet cobalamin, bidrager til en normal energiomsætning, nervesystemets normale funktion, en normal psykologisk funktion, normal dannelse af røde blodlegemer, immunsystemets normale funktion, samt til at mindske træthed og udmattelse. B12-vitamin spiller endvidere en rolle i celledelingsprocessen.

Veganere anbefales at tage et tilskud af B12-vitamin, da vitaminet primært findes i animalske fødevarer, som kød, æg, mælk og ost.


Kilder:
*videnskab.dk
**sundhed.dk

Relaterede produkter

Relaterede artikler

Bliv klogere på C-vitamin

Vi guider

Bliv klogere på C-vitamin

Af Matas

Hvad er C-vitamin og hvad bruger kroppen det til – og har jeg egentlig brug for det? Måske er du allerede stødt på vitamin C, enten som tilskud til din kost eller i din hudplejerutine? Men har du nogensinde tænkt over hvad dette vitamin gør for din krop? Læs med her, hvis du har lyst til at blive klogere på C-vitamin.

Læs Mere
Bliv klogere på D-vitamin

Vi guider

Bliv klogere på D-vitamin

Af Matas

D vitamin, D3 eller solvitaminet, som mange kalder det, er et vitamin med mange navne og endnu flere funktioner i kroppen. Der er i dag meget viden omkring dette vitamins vigtighed for at kroppen kan fungere optimalt. Læs med her for at blive klogere på D vitamin.

Læs Mere
Bliv klogere på magnesium

Vi guider

Bliv klogere på magnesium

Af Matas

Hvad er magnesium? Hvorfor har vi brug for det? Og hvad hjælper det kroppen med? Læs med her, hvis du vil blive klogere på mineralet magnesium. Vi skal bruge store mængder magnesium i kosten eller som tilskud for at kunne fungere og have det rigtig godt, men får vi alt for meget, giver det en sjov mave. Alligevel har forskere endnu ikke nogen gode metoder til at måle, hvor meget magnesium vi har i kroppen og om vi får nok.

Læs Mere
Kvinde, kend dine kosttilskud

Vi guider

Kvinde, kend dine kosttilskud

Af Nya Vecht

Hvis du er en kvinde i din bedste alder, ved du sikkert også, at der er nogle tilskud, som er gode for dig over 40 år.

Læs Mere
  • Hjemmelevering
  • Afsendelse 1-4 hverdage
  • Byt i 270 butikker
  • Mere end 1000 brands
  • Byttes t.o.m. 31. januar 2021