• Afsendelse 1-3 hverdage
  • Mere end 1000 brands
  • Byt i 260 butikker
  • Fri fragt til butik v. køb for 99,-
  • Returret frem til d. 31/1-2023
Menu
Vi guider

Hvordan træner jeg som gravid?

Kroppen forandrer sig drastisk i løbet graviditeten – det er helt normalt og ganske naturligt, når din krop er i gang med at bære og skabe et lille nyt menneske. Måske medfører denne nye anderledes krop, at du ikke helt ved, hvordan du skal motionere?

Mamma univers

Regelmæssig motion forebygger og lindrer mange graviditetsgener f.eks. ryg- og bækkensmerter, overvægt, hæmorider, vand i kroppen, graviditetsbetinget sukkersyge og svangerskabsforgiftning. Samtidig vil regelmæssig motion få din moderkage til at vokse og fungere bedre. Gravide der har været fysisk aktive har også færre fødselskomplikationer, og de føder både hurtigere og nemmere end kvinder, der har været inaktive under graviditeten. Og der er en ekstra gevinst ved at være aktiv under graviditeten, for når du bevæger dig, f.eks. danser, drejer rundt, skifter tempo mv, får dit ufødte barn en masse dejlige sanseoplevelser, som på sigt styrker barnets motorik.

Vent til efter 1. trimester med at øge din træningsintensitet

Har du været fysisk aktiv inden din graviditet, kan du fortsætte med at træne på samme niveau, som inden du blev gravid. Har du ikke været fysisk aktiv inden graviditeten, skal du vente med at øge den fysiske aktivitet til efter 1. trimester. Herefter kan du sagtens begynde på et moderat hårdt træningsprogram, selv om du tidligere har været helt inaktiv – det handler dog om hele tiden at lytte til kroppen og mærke efter, hvor meget du kan.  

Jordemoderens tips mod hævede fødder og hænder

Vi guider

Jordemoderens tips mod hævede fødder og hænder

En dag strammer fingerringen på en måde, som den normalt ikke gør. Og når du kigger ned på dine ømme fødder, kan du se, at de er tykkere, end de plejer. Med andre ord er du ved at samle væske i kroppen. Det kaldes også ødemer og er en helt normal graviditetsgene - hvilket selvfølgelig ikke ændrer på, at det kan være rigtig irriterende.

Læs også

Både konditions- og styrketræning er godt for gravide

Det er godt at få pulsen moderat op nogle gange om ugen - gerne så højt, at det er svært at føre en samtale, mens du træner. Det kan være hårdt og udfordrende, men det må ikke være forbundet med smerte og kropsligt ubehag - i disse tilfælde skal du stoppe eller sætte intensiteten ned.


Husk at...

  1. Det er helt normalt, at du får plukkeveer, når pulsen er oppe. Det mærkes ved, at maven bliver hård. Hvis plukkeveerne gør ondt, skal du stoppe træningen. Og hvis plukkeveerne fortsætter lang tid efter, at du er stoppet med at træne, skal du sætte intensiteten ned næste gang.
  2. Du skal kun lave højintensitet konditionstræning – der hvor pulsen presses til det maksimale - hvis du har været vant til at træne på den måde, inden du blev gravid.
  3. Du må styrketræne alle kroppens muskler i graviditeten. Men de lige mavemuskler (six-packen), må du IKKE styrketræne efter uge 20. Den inderste og de skrå mavemuskler må du til gengæld træne hele graviditeten. Og det er en rigtig god ide at gøre det, da specielt en stærk inderste mavemuskel afhjælper lænde- og bækkensmerter.


Det er også godt at lave styrketræning og stræk for dine bækkenbundsmuskler. Og åndedrætsmusklen må du ikke glemme, den skal være stærk og veltrænet til fødslen.

3 videoguides til bækkenbundstræning

Det er en rigtig god idé at træne dine bækkenbundsmuskler mens du er gravid og i tiden efter fødslen. De kan nemlig hjælpe dig med ikke at blive utæt mens du er gravid og særligt efter fødslen har din bækkenbund brug for at blive trænet op igen.

Sådan træner du din bækkenbund mens du er gravid og i tiden efter fødslen


Sådan laver du venepumpeøvelser til dit bækken



Sådan strækker du din bækkenbund



Hvilken makeup kan du bruge som gravid?

Vi guider

Hvilken makeup kan du bruge som gravid?

Som gravid eller nybagt mor er der mange ting at forholde sig til. Kemi i makeup er en af dem. Hvis du bruger makeup og gerne vil fortsætte med det, findes der heldigvis masser af gode og sikre produkter, du trygt kan bruge som gravid eller hvis du ammer. Vi guider dig her.

Læs også

Hvorfor får jeg det ikke gjort?

Regelmæssig motion handler i høj grad om motivation. Måske har du flere gange aftalt med dig selv: ”fra på mandag, går jeg i gang med at lave motion flere gange om ugen”, men lige pludselig er ugen forbi, og du har ikke motioneret.  Hvis du ikke får prioriteret den regelmæssige motion, handler det måske om, at dit hoved har besluttet, at du skal lave en bestemt form for motion, fordi du bør eller skal, men at du egentlig ikke har lyst til at lave det. Hvis du har det sådan, er det vigtigt, at du finder ud af, hvilken form for motion, du kan lide. Det vil nemlig gøre dig mere motiveret for at komme i gang og sandsynligheden for, at du rent faktisk kommer i gang med at motionere er meget større.


Du har mange forskellige muligheder

At cykle og svømme er altid en god måde at bruge kroppen på. Der findes også særlige træningshold for gravide, på disse hold er der ofte fokus på nydelsesfuld og legende træning, så det ikke bare bliver en sur pligt. En gåtur i rask tempo, yoga, løb, dans, træning i fitnesscenter eller hjemme på stuegulvet er også gode muligheder. Og husk altid på, at lidt er bedre end intet.

Måske skal du have indarbejdet nye vaner

En let måde at være mere fysisk aktiv på er at få indarbejdet nye vaner, som giver dig mere motion i dagligdagen. Du kan for eksempel tage trappen i stedet for elevatoren og tage cyklen på arbejde, eller når du skal på indkøb.


Du kan også danse, når du hører god musik, gå en tur med din veninde i stedet for at sidde stille på en café og så videre.

Relaterede produkter

Relaterede artikler

Hvor meget skal jeg egentlig tage på som gravid?

Vi guider

Hvor meget skal jeg egentlig tage på som gravid?

Af Lene Skou Jensen

"Nu skal du jo spise for to". "Hold da op, venter du tvillinger?". "Jeg tog kun fire kilo på under min graviditet". Du kan ikke undgå at få masser af dumsmarte bemærkninger under din graviditet, og nogle af dem kan faktisk godt ramme ret hårdt, selvom det slet ikke var intentionen. Men hvor meget skal du egentlig tage på? Det fortæller jordemoder Lene Skou Jensen dig.

Læs Mere
Gravid - hvilke kosttilskud og vitaminer?

Vi guider

Gravid - hvilke kosttilskud og vitaminer?

Af Lene Skou Jensen

For at sikre at både du og barnet får de vigtigste vitaminer og mineraler, anbefaler Sundhedsstyrelsen, at du supplerer din daglige kost med kosttilskud. De fleste vitaminer er ugiftige og udskilles uden problemer. Dog er fx for meget A-vitamin farligt for barnet. Tag derfor ikke større doser, end der er anbefalet. Se alle anbefalinger her.

Læs Mere
Mild og god hudpleje til gravide

Vi guider

Mild og god hudpleje til gravide

Af Emily Salomon

Der er pludselig to streger på testpinden og et lille hjerte, der banker i ens mave. Og med den spirende graviditet følger 117 spørgsmål, ting at forholde sig til og sætte sig ind i. Hvilke kosttilskud bør man tage hvornår, hvad er det nu, man helst ikke skal spise og hvordan er det nu lige det er med hudpleje og kosmetik? Her er en lille guide til sidstnævnte og en række anbefalinger af nogle gode, skånsomme, stribede skønhedsprodukter, du trygt kan bruge i din graviditet.

Læs Mere
Vær forsigtig med kemien, når du er gravid

Vi guider

Vær forsigtig med kemien, når du er gravid

Af Lene Skou Jensen

Vi vil rigtig gerne passe på vores børn – også mens de ligger inde i maven. Derfor lader vi være med at drikke alkohol og ryge cigaretter, og vi forsøger at spise sundt og huske vitaminpillerne. Men hvordan er det lige med kemikalier i fx cremer, kosmetik og alt det andet?

Læs Mere