• Hjemmelevering
  • Afsendelse 1-2 hverdage
  • Byt i 270 butikker
  • Mere end 1000 brands
  • Byt i 30 dage
Vi guider

Træning udendørs giver flere fordele

Denne tid på året føles fantastisk for mange af os. Det giver mere energi, når dagene bliver længere og lyset kraftigere og foråret venter lige om hjørnet. Måske du også har oplevet en stigende lyst til at komme udenfor? Her kan du læse om alle de fordele, der er ved at motionere udendørs.

Det seneste år har været mere end specielt for alle. Mange af os har været mere indenfor i eget hjem og mulighederne for at dyrke den motion som man plejer har været begrænset eller, i nogen tilfælde, ikke-eksisterende. Der er noget som tyder på, at det billede kan fortsætte lidt endnu.

Derfor er valget mellem at tage i træningscenter eller engagere sig i udendørstræning lige nu ret enkel. Det bliver udendørstræningen, der vinder, og det er der mange fordele ved.

Motion i naturen frigiver flere lykkehormoner

De sidste 10-15 år er der foretaget en del undersøgelser, der sammenligner udendørstræning med indendørstræning, i forhold til påvirkningen af både krop og psyke. De fleste forskere har ikke været i tvivl om at udendørs-træning er godt for sjælen, men det er nu bevist, at træning og motion i naturen frigiver flere lykkehormoner end, når man træner indendørs.


​​​​​​​Denne grund alene er nok ikke det, der kan få flere ud og motionere i regn og rusk. Men det er en ikke uvæsentlig viden, da det har bevirket at motion udendørs er blevet inddraget i behandlingen af flere psykiske tilstande. Både som bidrag til, eller som erstatning for, medicinsk behandling, og det har faktisk medført en reduktion af reel medicinsk behandling*.

​​​​​​​

* Dette må kun ske i samarbejde med din læge og aldrig uden lægens viden om dette.


"Når man opholder sig udenfor, så viser undersøgelser at man trækker vejret dybere, og dermed får iltet kroppen bedre, og de mangeartede dufte i naturen er med til at øge din vitalitet og ikke mindst energiniveauet."


Forbedret lungekapacitet og længere træningspas

Din lungekapacitet forbedres mere mærkbart, når du træner udendørs end når du træner indendørs, hvilket blandet andet hænger sammen med, at der skal ydes en større arbejdsindsats på grund af modstand fra vinden.

​​​​​​​

​​​​​​​Et ikke uinteressant resultat var endvidere, at det viste sig at de fleste, der trænede udendørs faktisk trænede i længere tid end de som trænede indenfor, og det holdt ved igennem undersøgelsesperioden, samt i opfølgningsperioderne.


Når man samler alt dette – det ekstra udbytte for dit mentale velvære, den lidt mere effektive træning og den gode friske luft – som har en påvirkning af dit generelle gode velbefindede, ja så kan man vist sige at:  Træner du udendørs, særligt i de kolde måneder af året, så vil du også styrke dit generelle immunforsvar, for man kan faktisk sige, at du motionerer dit immunsystem og immunforsvar samtidigt med at du motionerer din krop.


"Helt overordnet, så angiver de fleste at de mentalt har det bedre under og efter at have været aktiv i naturen eller bare ude i det fri. Så det er ren win-win at tage træningstøjet på og lukke hoveddøren bag sig, for at gå ud og motionere."


Herunder kan du læse en kort gennemgang af forskellige sundhedsmæssige fordele ved at træne udendørs:

1

Det sænker blodtrykket og reducerer stress

Undersøgelser har vist, at fysisk aktivitet udendørs sænker en persons blodtryk og puls. Som et resultat kan træning udendørs føles mindre anstrengende end lignende træning indendørs, hvilket formentlig bidrager til at der bruges lidt flere minutter ved udendørstræning.alvie hæmmer øget svedsekretion ved overgangsalder.


2

Hjælper med søvnløshed

Når du træner udendørs, får du frisk luft, som hjælper med at lindre søvnløshed. Regelmæssig træning og frisk luft hjælper dig med at falde i søvn og forbedre kvaliteten af ​​din søvn! Flere lykkehormoner frigives, når du træner udendørs, hvilket samtidig betyder at stresshormonerne brændes af.

3

Solen og D-vitamin

Når du træner udendørs, kan du også nyde fordelene ved solens stråler (UVB), der igangsætter dannelsen af D vitamin i huden, men glem ikke solbeskyttelse, når du træner udendørs.

4

Gratis træning

Udendørs træning er ofte helt gratis, fordi motionsparker, sportsstier, trapper og andre træningssteder udendørs normalt er åbne for alle og gratis.

5

Sparer tid og natur

Tænk kreativt på dine omgivelser. Udtænk f.eks. en intensiv træning på en nærliggende løbebane, bakke eller trappe. Eller inddrag den bænk, du ofte går forbi, i din træning. Den er et oplagt valg til at styrke muskler og kondition.

Træningssteder er ofte tættere på end du tror! Brug af nærliggende steder sparer ikke kun tid, men også naturlige ressourcer, da det ikke er nødvendigt at tage din bil til din træning. Kun fantasien for træning udendørs sætter grænsen.

6

Chancen for at prøve noget nyt

Udnyt nye træningsmuligheder for at tilføje nyt indhold til din ugentlige træning, eller opret en helt ny rutine du ikke har prøvet før. Gør din træning anderledes, og du vil træne (og mærke) muskelgrupper, som du måske ikke tidligere har haft lige så meget eller ofte fat i. Du bliver stærkere og træner aktivt kroppen flere steder.

7

Chancen for at træne sammen

De fleste udendørs træningssteder som sportsparker eller bare mindre anlagte træningsfaciliteter (som der efterhånden findes mange steder) er åbne for alle og er gratis. Det giver dig mulighed for at træne og bruge tid sammen med venner, veninder og familien. Tiden lige nu gør det endnu mere oplagt at træne sammen udendørs – gode muligheder for at holde afstand og samtidigt være sammen på den gode måde.

8

Øget aktivitets- og forbrændingsniveau

Forskning viser, at træning udenfor kræver mere energi, hvilket tvinger din krop til at blive naturligt stærkere og det vil også øge din forbrænding helt generelt.

9

Bedre humør

Alt i alt er udendørs træning til gavn for hele kroppen ved at bringe glæde, mental energi og velvære, og det giver automatisk et bedre humør.


"Der er faktisk kun plusser ved at træne udenfor og du kan bruge naturen på rigtigt mange måder hele året rundt. Træning udendørs kan altså gøre dig sundere, stærkere og gladere hele året rundt."


Relaterede produkter

Adidas træningsudstyr Small Power Bands 3 stk.
189,95
Optjen 19 point
(66)
Matas Striber Sollotion SPF 30 Uden Parfume 400 ml
134,95
Førpris 179,95
Optjen 14 point
(5)
Clif Bar White Chocolate Macadamia Nut 68 g
9,95
Førpris 19,95
Optjen 1 point
(59)
Bodylab Vanilla Milkshake 1 kg
179,95
Optjen 18 point

Relaterede artikler

Kære, skønne kvinde i din bedste alder

Vi guider

Kære, skønne kvinde i din bedste alder

Af Rikke Derby Stistrup

Uanset hvilket årti, du er fra, er der helt sikkert mange fornøjelser ved din alder og ikke mindst flere færdigheder, familierelationer og fysiske fordele, du ikke vil være foruden. Men helt naturligt er der måske også, rent kropsligt, en ting eller to, som du gerne vil ændre, blive fri for eller imødekomme. I dagens indlæg sætter fysioterapeut, Rikke, fokus på kvindekroppen – og hvordan den ændrer sig med alderen.

Læs Mere
Motion gør dig glad

Vi guider

Motion gør dig glad

Af Matas

Din krop er ikke skabt til at sidde stille, og det kan gå hårdt ud over ryg, nakke og skuldre. Heldigvis kan du forebygge smerter med motion – og så er det samtidig godt for dit humør og din sundhed.

Læs Mere
Sådan får - og holder - du motivation til at træne

Matas LIVE

Sådan får - og holder - du motivation til at træne

Af Matas

Mange går og drømmer om at gøre træning til en fast del af hverdagen og måske endda nyde det. Vi har inviteret Cecilie Lind, som er personlig træner og grundlægger af The Protein Kitchen, i studiet for at få hendes bedste råd til at finde - og holde - motivationen til at træne og starte en sundere livsstil.

Læs Mere
Lægens råd: Sådan styrker du din mentale sundhed

Vi guider

Lægens råd: Sådan styrker du din mentale sundhed

Af Isabel Marschall Thostrup

Læge Charlotte Bøving giver her tre gode råd i en tid, der er præget af alvor og afsavn. Måske føler du dig ekstra udfordret og glemmer at trække vejret dybt? Se med her, og bliv husket på hvordan du styrker både din fysiske og mentale sundhed.

Læs Mere
  • Hjemmelevering
  • Afsendelse 1-2 hverdage
  • Byt i 270 butikker
  • Mere end 1000 brands
  • Byt i 30 dage