• Afsendelse 1-3 hverdage
  • Mere end 1000 brands
  • Byt i 260 butikker
  • Fri fragt til butik v. køb for 99,-
  • Returret frem til d. 31/1-2023
Menu
Din sundhed

Vi besvarer spørgsmål om jernmangel

Hvis du oplever at have jernmangel, så er det ensbetydende med, at kroppens lagre af jern er ved at være tomme. Det kan give nogle ikke så rare symptomer, som det er vigtigt at lytte til. I denne artikel dykker vi ned i de mest stillede spørgsmål om jernmangel – alt fra symptomer til hvad du kan gøre ved det.

Der kan være forskellige årsager til, at man kan opleve jernmangel. Læs med her, så guider vi til, hvorfor du kan opleve at have jernmangel, og hvad du kan gøre. 

Hvad skyldes jernmangel?


Jernmangel er et tegn på, at kroppens lagre af jern enten er tomme eller er ved at være det. Jern er vigtigt for kroppen, når det kommer til at producere det såkaldte hæmoglobin, som er med til at bære ilten i blodet. Mangler man jern, kan man heller ikke danne tilstrækkeligt med røde blodlegemer, og det kan give symptomer som at man bliver træt, uoplagt og man kan få besvær med at trække vejret ordentligt.  

Kroppen taber hele tiden jern. Faktisk taber vi 1 mg jern pr. døgn, hvilket svarer til 2 ml blod om dagen. Derfor er det vigtigt, at vi får jern tilført via kosten. Spiser man en ensidig kost, så kan man også opleve at få jernmangel. Det samme gælder, hvis man er vegetar, da vegetarisk eller vegansk  mad ofte er jern-fattigt. I en normal dansk kost, hvor man også spiser kød, får man 5-15 mg jern pr. dag, og så er man altså godt dækket ind.

Er man kvinde, og har man menstruation, taber man mere jern end mænd. Kvinder med meget kraftige menstruationer oplever jernmangel hyppigere end andre kvinder. Det gælder eksempelvis, hvis man har kobberspiral, da den form for spiral kan give anledning til mere kraftige menstruationer.

Spædbørn kan også opleve at få jernmangel, da deres jerndepoter først opbygges i de sidste måneder, inden de bliver født. Og er man gravid, kan man også opleve jernmangel, da der sker et stort antal celledelinger i kroppen, når barnet udvikles inde i maven.

Symptomer på jernmangel


Har du jernmangel, så er der en række symptomer, du kan opleve at have. Det er vigtigt at tage disse symptomer alvorligt og søge læge, hvis man er i tvivl, om man har jernmangel.

Generelle symptomer på jernmangel (anæmi):

  • Man kan føle sig uoplagt og føle man har nedsat fysisk ydeevne end normalt-    
  • Man kan føle sig træt og svimmel-    
  • Hjertebanken og åndenød-    
  • Hovedpine-    
  • Susen for ørene-    
  • Smerter i benene-    
  • Ind imellem ses det, at man kan opleve at besvime

Har man langvarig jernmangel, så kan man også opleve symptomer på blodmangel, udover de førnævnte symptomer:

  • Man kan føle sig tør i munden og i svælget-    
  • Man kan opleve at få revner i mundvigene-    
  • Tungen kan have en brændende fornemmelse-  
  • Man kan opleve føleforstyrrelser

Hvem er i risiko for at få jernmangel?


Der er forskellige grupper af mennesker, som kan være i yderligere risiko for at få jernmangel:

  • Gravide kvinder og ammende.-    
  • Ældre, som har manglende appetit og problemer med at få tygget maden ordentligt-    
  • Vegetare og veganere
  • Mennesker med kroniske mave-tarm-problemer
  • Professionelle atleter, som ofte spiser en jernfattig kost

Hvad kan jeg gøre, hvis jeg har jernmangel?


En god idé er altid at gå sin kost gennem i sømmene. Spiser man ikke varieret nok, så kan det lede til jernmangel. Man kan også tage et tilskud af jern, som kan suppleres med et kosttilskud C-vitamin, da C-vitamin kan være med til at øge optagelsen af jern i tyndtarmen.

Forhør dig dog altid hos din læge, hvis du oplever symptomer og er i tvivl om, hvad du kan gøre bedst for din krop.

Artiklens anbefalinger er ikke baseret på lægelig anvisning eller lægeligt ansvar.

Kosttilskud mod jernmangel:

Relaterede artikler

Bliv klogere på magnesium

Vi guider

Bliv klogere på magnesium

Af Matas

Hvad er magnesium? Hvorfor har vi brug for det? Og hvad hjælper det kroppen med? Læs med her, så svarer vi på de mest stillede spørgsmål om magnesium.

Læs Mere
Bliv klogere på D-vitamin

Vi guider

Bliv klogere på D-vitamin

Af Matas

D vitamin, D3 eller solvitaminet, som mange kalder det, er et vitamin med mange navne og endnu flere funktioner i kroppen. Der er i dag meget viden omkring dette vitamins vigtighed for, at kroppen kan fungere optimalt. Læs med her, og bliv klogere på D vitamin.

Læs Mere
Det skal du vide om din menstruation

Matas LIVE

Det skal du vide om din menstruation

Af Matas

Menstruation er hverdag for halvdelen af klodens befolkning, men alligevel er det omgærdet af tabuer og forvirring. I dag ser vi nærmere på menstruation - hvorfor man får det, hvordan man vælger de bedste produkter til ens behov, hvordan man kan pleje huden samt afliver nogle sejlivede myter på området. Er du usikker på din egen menstruation kan vi klart anbefale dig at se med - du kan nemlig stille vores ekspert spørgsmål undervejs i et accepterende og kærligt forum.

Læs Mere
Boost dit immunforsvar: Hvad virker rent faktisk?

Matas LIVE

Boost dit immunforsvar: Hvad virker rent faktisk?

Af Ida Hinchely Kyhn

Immunforsvaret er komplekst og enormt vigtigt for vores sundhed. Der florerer mange myter derude om, hvad man kan gøre for at booste det og hvilken effekt det kan have. I dag dykker vi ned i, hvad der rent faktisk har indflydelse på immunsystemet - og hvordan du kan vedligeholde dit eget.

Læs Mere