• Hjemmelevering
  • Afsendelse 1-2 hverdage
  • Byt i 270 butikker
  • Mere end 1000 brands
  • Byt frem til 31/1-2022
Menu
Vi guider

Hvor meget skal jeg egentlig tage på som gravid?

"Nu skal du jo spise for to". "Hold da op, venter du tvillinger?". "Jeg tog kun fire kilo på under min graviditet". Du kan ikke undgå at få masser af dumsmarte bemærkninger under din graviditet, og nogle af dem kan faktisk godt ramme ret hårdt, selvom det slet ikke var intentionen. Men hvor meget skal du egentlig tage på? Det fortæller jordemoder Lene Skou Jensen dig.

Mamma univers

Mange kvinder går op i hvor meget de vejer. Og når de bliver gravide går de ofte om muligt endnu mere op i hvor meget de har taget på! Der kan altid findes nogle gennemsnitstal for vægtstigning under en graviditet, husk dog på at der er lige så mange variationer af vægtstigning som der er gravide. Noget helt andet er at det er sjældent nødvendigt at veje sig, for at finde ud af om der er kommet for lidt eller for meget på. Spejlet fortæller meget ærligt hvordan det står til.

Løbende vægtstigning

Næsten alle kvinder tager på i løbet af deres graviditet. Hvor meget afhænger af hvad de vejede før de blev gravide, hvor langt de er i deres graviditet og ikke mindst af hvordan de har det. Man skal ikke spise dobbelt så meget mad som før, altså spise for to. Spis som du føler sult til. Hav samtidig fornuften med og tøv lige en kende, hvis det altid er chokoladen du rækker ud efter. Måske du skulle tage en mad eller en banan i stedet for?  


Jordemoderens tips mod hævede fødder og hænder

Vi guider

Jordemoderens tips mod hævede fødder og hænder

En dag strammer fingerringen på en måde, som den normalt ikke gør. Og når du kigger ned på dine ømme fødder, kan du se, at de er tykkere, end de plejer. Med andre ord er du ved at samle væske i kroppen. Det kaldes også ødemer og er en helt normal graviditetsgene - hvilket selvfølgelig ikke ændrer på, at det kan være rigtig irriterende.

Læs også

Første trimester

I den første del af graviditeten udvikler barnet sig. Det fylder og vejer ikke så meget endnu og kan ikke mærkes. Til gengæld døjer mange gravide med kvalme. For nogens vedkommende kan dette styres ved at spise hele tiden – mens andre kaster op og slet ikke kan holde mad i sig. Mange oplever, at brysterne er meget ømme og begynder at vokse – de gør sig allerede nu klar til at lave mælk. Vægtstigningen er her typisk mellem 0 – 3 kg.


Andet trimester

I den midterste del af graviditeten udvikler barnet sig yderligere og begynder efterhånden at vokse og fylde. Så nu vejer barnet også til – det er ikke kun kvinden selv der tager på. Mængden af blod vokser, ligesom der samler sig vand i kroppen. Livmoderen vokser også, samtidig med at mængden af fostervand øges.Vægtstigningen er her typisk mellem 4 – 6 kg.


Trejde trimester

I den sidste del af graviditeten vokser barnet jævnt og godt – og det kan mærkes! Det er tungt, kroppen belastes og nu kan også væske i ben, hænder og fødder føles og ses på vægten.  Dertil kommer en voksende livmoder, øget fostervandsmængde og så en moderkagen, som vokser i takt med barnet. Alt sammen gør at vægten stiger. Vægtstigningen er her typisk mellem 4 – 6 kg.  


Dette gælder hvis du før graviditeten er normalvægtig, dvs. med BMI mellem 18,5 – 24,9. Alt i alt kan vægtstigningen typisk ligge mellem 10 – 15 kg.


Sådan udregner du din BMI:
BMI = vægt (kilo) / højde x højde.
BMI betyder Body Mass Index, og er en måde at se, om der er harmoni mellem vægt og højde.

Hvordan træner jeg som gravid?

Vi guider

Hvordan træner jeg som gravid?

Kroppen forandrer sig drastisk i løbet graviditeten – det er helt normalt og ganske naturligt, når din krop er i gang med at bære og skabe et lille nyt menneske. Måske medfører denne nye anderledes krop, at du ikke helt ved, hvordan du skal motionere?

Læs også

Er du undervægtig?

Hvis du var undervægtig før du blev gravid, dvs. med BMI under 18,5, vil du ofte opleve at tage mere på, typisk mellem 13 – 20 kg. Måske endda lidt mere. Når kroppen skal udvikle et barn, søger den helt enkelt hen mod en normal vægt og sørger for at der kommer et naturligt fedtlag under huden, et fedtlag som du ikke havde.  


Er du overvægtig?

Hvis du før du blev gravid vejede for meget, dvs. med BMI over 25, har du allerede et fedtlag under huden og behøver ikke at tage ret meget på. Vægtstigningen kan være på 10 kg, måske kun 5 kg. Måske er du nu top-motiveret til at rydde op i dårlige indkøbs- og madvaner. Vær dog opmærksom på at det ikke er godt at gå direkte på slankekur, da du kan komme til at spise forkert eller i underkanten af hvad du – og barnet – har brug for.  


Skal du have tvillinger?

Hvis du venter mere end et barn, så vil vægten stige yderligere. Måske ikke i den første del af graviditeten, men i anden og tredje del, hvor børnene vokser sig store, vil kurven gå yderligere opad, uden at det handler om at du skal tage dobbelt så meget på.

Videoguide: Få en god kropsholdning mens du er gravid

Hvis du træner, hvordan du står og hvordan du går, mens du er gravid, kan du let afhjælpe nogle af de graviditetsgener, som du måske oplever. Har du fx ondt i lænden, i ryggen, i bækkenet eller kramper i lægmusklerne, så kan det være, at du skal øve en anden kropsholdning.


Får du spist nok grønt?

Vi guider

Får du spist nok grønt?

Her er 3 lette opskrifter, som gør dine livretter sundere

Læs også

Jordemoderens 2 tips


1. Hent støtte hos din jordemoder

Hvis du har det svært med at din kost og din stigende vægt, vejer dig dagligt og slet ikke kan lide det du ser i spejlet, så tag dig selv alvorligt: Hvad handler det om? Har du fx haft/har en spiseforstyrrelse der nu udfordres? Tal i så fald med din jordemoder om dette, i mange tilfælde kan du få ekstra støtte og flere besøg hos jordemoderen undervejs


2. Tag kostvanerne op med din partner

Uanset om du vejer for lidt/meget/tilpas, så er en graviditet en god anledning til at tage kostvaner op til grundig eftersyn. Gør det evt. sammen med din kæreste. En dag er I rollemodeller for et barn, også hvad angår madvaner. Og vaner er ofte nemmere at ændre når hele familien er med og bakker op.


Relaterede artikler

14 hudplejebrands med økologiske ingredienser

Vi guider

14 hudplejebrands med økologiske ingredienser

Af Amalie Schiller

Er du på jagt efter hudplejeprodukter, der sætter fokus på bæredygtighed og økologiske ingredienser? Well, så er du kommet det rette sted hen! I dagens indslag har jeg gjort det ekstra nemt for dig at træffe et grønnere valg, når du vælger hudplejeprodukter. Fællesnævner for de 14 forskellige brands, jeg introducerer dig til, er, at de enten er certificerede, med økologiske og naturlige ingredienser, veganske eller bæredygtige. Nogle er måske en blanding af det hele? Lad os se på det!

Læs Mere
Hvilken makeup kan du bruge som gravid?

Vi guider

Hvilken makeup kan du bruge som gravid?

Af Christel Elvang

Som gravid eller nybagt mor er der mange ting at forholde sig til. Kemi i makeup er en af dem. Hvis du bruger makeup og gerne vil fortsætte med det, findes der heldigvis masser af gode og sikre produkter, du trygt kan bruge som gravid eller hvis du ammer. Vi guider dig her.

Læs Mere
 7 tips til sunde tarme

Vi guider

7 tips til sunde tarme

Af Trine Brøndsted

Vores tarmsystem og de cirka 50 billioner bakterier, der bor i tarmene, har for relativt nylig vist sig også at have betydning for vores immunforsvar og helbred. Sunde tarme har for eksempel en positiv indflydelse på vores hjerne, vægt, energi og humør. Her får du tips til at få dine tarme i topform.

Læs Mere
Havtorn – Derfor elsker vi nordens citron

Spot Trenden

Havtorn – Derfor elsker vi nordens citron

Af Trine Brøndsted

Havtorn, det lille gule bær, som har været kendt i årtusinder, er blevet genopdaget både i hudpleje som kosttilskud og i det nye nordiske køkken. Læs med og bliv klogere.

Læs Mere