• Afsendelse 1-2 hverdage
  • Fri fragt til butik v. køb for 99,-
  • Byt i 260 butikker
  • 30 dages fuld returret
  • Mere end 1000 brands
Menu
Din sundhed

5 kosttilskud til dit efterår

De sidste sensommerdage har så småt haft sin gang, og nu banker efteråret på døren. Det betyder kortere dage og mindre solskin, så nu er et godt tidspunkt at gå sine kosttilskud efter i sømmene. I denne artikel guider vi til fem kosttilskud til dit efterår.

Begyndelsen på vinterhalvåret kan være lidt af en energityv. Derfor er der god grund til at passe ekstra godt på kroppen, når de lange, lune dage er ovre. I denne artikel guider vi til de fem skønne kosttilskud til dit efterår og vinter.

5 kosttilskud til de mørke måneder:

1. 'Solskinsvitaminet' til de mørke dage

D-vitamin bliver dannet i huden, når solens stråler rammer den. Men du finder også D-vitamin i fx fede fisk, æg og mejeriprodukter, men solen er faktisk den største og vigtigste kilde. Derfor anbefaler Fødevarestyrelsen et kosttilskud med 5-10 μg vitamin D i vintermånederne, som er perioden oktober-april.

D-vitamin hjælper kroppen til at optage kalk (calcium), som har betydning for vores knogler og tænders normale funktion. Derudover bidrager D-vitamin også til vedligeholdelse af et normalt immunforsvar  og en normal muskelfunktion.


​​​​​​​Med Longo Vital D3-Vitamin er den anbefalede daglige dosis 1 tablet dagligt, som indeholder 25µg D-vitamin. .

2. Immunforsvarets ven

Du har måske hørt, at du bare skal spise en masse citrusfrugter, hvis du vil tage en forkølelse i opløbet. Så enkelt er det desværre ikke, men det er helt korrekt, at citrusfrugter er en god kilde til C-vitamin. Det samme er en række andre frugter og grøntsager, blandt andet kiwi, mango, bær, peberfrugt, blomkål, tomater og grønne bladgrøntsager.

Du kan også vælge at tage C-vitamin som kosttilskud. Prøv eksempelvis Longo Vital C-Vitamin, som indeholder C-vitamin fra  acerola bær, som bidrager til normal dannelse af kollagen, der blandt andet har betydning for normalt fungerende hud.


Husk! Hvis du føler dig påvirket af træthed og mangel på energi, er det vigtigt at kontakte din læge for at finde årsagen.

3. Nemt kosttilskud til når du er på farten

Efteråret betyder, at man er tilbage til hverdagen efter sommer igen, og man på ny er i gang og har travlt igen. Derfor kan det være en kæmpe hjælp med et tilskud, som er nemt at tage med på farten, og som ovenikøbet kan bidrage med vitaminer til de mørke og kolde dage.

Livol Immune Aid indeholder 25 µg D-vitamin pr. tablet, som blandt andet bidrager til immunforsvarets normale funktion.

Du opløser brusetabletten i et glas vand (200 ml), og så er det drikkeklart! Det har  en dejlig frisk smag af skovbær, som gør det lidt nemmere at huske at tage sit daglige kosttilskud.

4. Smuukt hår - hele året rundt!

Måske oplever du også, at dit hår og dine negle vokser hurtigere i de varme måneder? Det er næsten, som om solen giver ekstra energi til – ja, hele kroppen. Men du kan heldigvis stadig passe godt på både hår og negle, selv om solskinnet skiftes ud med mere regn, blæst og køligere temperaturer.  

Vores hårfollikler har brug for en bestemt række vitaminer og mineraler, så de er i stand til at opretholde en normal hårvækst. Zink og Selen er mineraler, som blandt andet bidrager til normal hud, hår og negle. De bidrager også til vedligeholdelsen af et normalt immunforsvar og til at beskytte kroppens celler og væv mod oxidativ stress.

Du finder både zink, selen og biotin i Smuuk SKIN HairBooster. Biotin bidrager til at vedligeholde et normalt hår.

Alt du bør vide om hair gummies

Vi guider

Alt du bør vide om hair gummies

Gør plads til din nye superhelt til håret blandt hårkuren, varmebeskyttelsen og hårolien. Hair gummies har nemlig taget verden med storm og er kosttilskud specielt udviklet til dig, der ønsker at forkæle dine lokker og vedligeholde et normalt hår. Bliv klogere på de populære hår vingummier her.

Læs også

5. Omega-3: Den essentielle fedtsyre

De officielle kostråd anbefaler, at vi spiser 350 gram fisk om ugen. Det er blandt andet fordi, fisk indeholder mange proteiner, som er kroppens ’byggesten’, og fordi det er en rigtig god kilde til omega 3-fedtsyrer, som er essentielle fedtsyrer, vi skal have via kosten.

Men er du en af dem, der ikke så ofte har fisk på menuen,  kan du overveje at tage et tilskud.


Det kan fx være Nani Omega-3 Alaska Vildlaks, som indeholder ren lakseolie fra bæredygtigt fiskeri. Det bidrager til en normal hjerne- og hjertefunktion, samt til at vedligeholde et normalt syn. Den gavnlige effekt opnås ved et dagligt indtag på 250 mg DHA, og den anbefalede daglige dosis af produktet er tre kapsler dagligt.

3 gode råd til dit efterår


1. Kom ud i lyset
Selvom der er færre timer med sollys at gøre godt med om efteråret, er de stadig guld værd for din energi og dit velvære. Lys – og især sollys – gør os mere aktive og har en positiv effekt på humøret, og det hjælper os til at tænke hurtigere og huske bedre.


Derfor er et rigtig godt efterårstip at gå ud i solen, så snart den titter frem. Det bliver selvfølgelig sværere i takt med, at det bliver mørkere om morgenen, inden vi møder på job, og om eftermiddagen, når vi har fået fri. Men måske var det en idé at bruge lidt af din frokostpause eller en kaffepause på en gåtur?​​​​​​​


2. Drik godt med vand
Selvom du ikke længere sveder i sommersolen, har din krop stadig brug for rigeligt vand til at fungere optimalt. Når du får nok at drikke, holder det dig frisk og klar i både hoved og krop. Får du for lidt væske, kan det derimod gøre dig træt og svimmel og give hovedpine og besvær med koncentrationen.


Heldigvis har din krop som regel godt styr på at sende dig signaler om, at du er tørstig, og så er det bare om at få væske indenbords. En tommelfingerregel er, at du skal drikke 1,5-2 liter væske om dagen.
​​​​​​​

3. Få rørt dig hver dag
Fysisk aktivitet styrker ikke bare dit fysiske helbred og forbedrer din form. Når du træner, bliver der også frigivet et sandt festfyrværkeri af hormoner i din krop. Det mest kendte er endorfiner, der bedst kan beskrives som kroppens egne lykkepiller. De hjælper hjernen med at udskille stoffer, der fremmer positiv tænkning og godt humør.

En løbetur eller anden motion i efterårssolen er altså ren win-win, når det kommer til efterår og sundhed. Og ellers kan en helt almindelig gåtur også sagtens række.

Relaterede artikler

Redaktionen fortæller: De kosttilskud spiser vi

Vi guider

Redaktionen fortæller: De kosttilskud spiser vi

Af Amalie Schiller

Det kan være svært at finde rundt i junglen af kosttilskud. I dagens skriv har jeg bedt mine skønne kollegaer om at dele ud af deres erfaringer med de kosttilskud, de dagligt tager som et supplement til en sund og varieret kost. Måske kan du finde inspiration?

Læs mere
Bliv klogere på C-vitamin

Vi guider

Bliv klogere på C-vitamin

Af Matas

Hvad er C-vitamin, hvad bruger kroppen det til – og har vi brug for det? Måske er du allerede stødt på vitamin C, enten som tilskud til din kost eller i din hudplejerutine. Men har du nogensinde tænkt over, hvad dette vitamin gør for din krop, og hvad det gør for din hud, hvis du bruger det i din hudpleje? Læs med her, og bliv klogere på C-vitamin.

Læs mere
Bliv klogere på D-vitamin

Vi guider

Bliv klogere på D-vitamin

Af Matas

D vitamin, D3 eller solvitaminet, som mange kalder det, er et vitamin med mange navne og endnu flere funktioner i kroppen. Der er i dag meget viden omkring dette vitamins vigtighed for, at kroppen kan fungere optimalt. Læs med her, og bliv klogere på D vitamin.

Læs mere
Find den helt rette kop te

Vi guider

Find den helt rette kop te

Af Anne Mette Skovbo Rasmussen

En lækker kop te er altid en god ide. Og der findes mange forskellige varianter – te er nemlig temmelig populært for tiden. Vi hjælper dig med at blive lidt klogere på te.

Læs mere