• Hjemmelevering
  • Afsendelse 1-2 hverdage
  • Byt i 270 butikker
  • Mere end 1000 brands
  • Byt i 30 dage
Menu
Vi guider

Kosttilskud og tips til et efterår med energi

Når dagene bliver kortere og mørkere, kan det være fristende at gå lidt i ’hi’ og savne det varme vejr og det energiboost, sommeren giver. Men det behøver heldigvis ikke være svært at komme igennem efteråret med energi og plus på sundhedskontoen. Læs med og bliv klædt på til sæsonen her.

En god bog eller film i sofaen med lune, bløde sokker på fødderne og en kop dampende varm drik i hænderne, mens vinden rusker udenfor. Når dagenes længde aftager, og bladene på træerne skifter farve til gul, rød og brun, er der lagt ekstra meget op til dejlige indendørs hyggestunder.


Men begyndelsen på vinterhalvåret kan også være en energityv. Og for nogle af os betyder de faldende temperaturer, at ’snotsæsonen’ er på vej. Derfor er der god grund til at passe ekstra godt på kroppen, når de lange, lune dage er ovre.


Her får du vores tips til et sundt og energifyldt efterår.​​​​​​​

Vitaminboost til korte, mørke dage

En vigtig nøgle til at holde energien og sundheden oppe i efteråret er, at kroppen får de vitaminer og mineraler, den har brug for. Det er en sund og varieret kost med til at sørge for. I en travl hverdag kan det dog måske være svært at sikre, at du er helt dækket ind. Her kan du overveje at supplere med kosttilskud. Vi har samlet en række af slagsen, som du kan bruge til at pleje din krop i efteråret.

1. Solskinsvitamin til de mørke dage

D-vitamin hjælper kroppen til at optage kalk (calcium), som er vigtigt for vores knogler og tænders sundhed. Det bidrager også til vedligeholdelse af et normalt immunforsvar og en normal muskelfunktion.


D-vitamin er et vaskeægte solskinsvitamin, som bliver dannet i huden, når solens stråler rammer den. Vitaminet findes også i kosten i fx fede fisk, fedtstoffer og kød, men solen er den største og vigtigste kilde. Det betyder, at en del af os ikke får D-vitamin nok i de mørke måneder. Faktisk er det hver femte dansker, der ikke tager vitamintilskud, som mangler D-vitamin, når vinterhalvåret er ved at være omme. Derfor anbefaler Fødevarestyrelsen et kosttilskud med 5-10 μg vitamin D i perioden oktober-april.


Hvis du gerne vil sikre dit D-vitamin-indtag med et kosttilskud, kan du fx benytte D-vitamin fra Matas Striber, Puori eller Vitayummy.

2. Immunforsvarets ven

Hvis du gerne både vil føle dig og se frisk og rask ud gennem de kolde måneder, er C-vitamin ikke til at komme udenom. Vitaminet er en såkaldt antioxidant, som blandt andet bidrager til, at immunforsvaret kan fungere normalt og til at mindske træthed og udmattelse. C-vitamin bidrager også til hudens dannelse af kollagen, som har betydning for hudens fasthed og elasticitet.


Du har måske hørt, at du bare skal spise en masse citrusfrugter, hvis du vil tage en forkølelse i opløbet. Så enkelt er det desværre ikke, men det er helt korrekt, at citrusfrugter er en god kilde til C-vitamin. Det samme er en række andre frugter og grøntsager, blandt andet kiwi, mango, bær, peberfrugt, blomkål, tomater og grønne bladgrøntsager. Du kan også vælge at tage C-vitamin som kosttilskud eller som en del af en multivitaminpille.


Husk! Hvis du føler dig påvirket af træthed og mangel på energi, er det vigtigt at kontakte din læge for at finde årsagen.

3. Sundhed og styrke til hår og negle 

Måske oplever du også, at dit hår og dine negle vokser hurtigere i de varme måneder? Det er næsten, som om solen giver ekstra energi til – ja, hele kroppen. Men du kan heldigvis stadig passe godt på både hår og negle, selv om solskinnet skiftes ud med mere regn, blæst og køligere temperaturer.  


Vores hårfollikler har brug for en bestemt række vitaminer og mineraler, så de er i stand til at opretholde en normal hårvækst. Zink og Selen er mineraler, som blandt meget andet er gode hjælpere til sundt og stærkt hår og negle. De bidrager også til vedligeholdelsen af et normalt immunforsvar og til at beskytte kroppens celler og væv mod oxidativ stress.

  • Zink findes i blandt andet i kød, æg, skaldyr, mælk, ost og fuldkornsprodukter
  • Selen finder du blandt andet i fisk, æg, skaldyr, mælk og ost.


Vidste du, at vores negle vokser hele livet, men at de vokser langsommere, jo ældre vi bliver?

4. Gå efteråret velsmurt i møde

De officielle kostråd anbefaler, at vi spiser 350 gram fisk om ugen, og det er blandt andet fordi fisk indeholder mange proteiner, som er kroppens ’byggesten’, og fordi det er en rigtig god kilde til omega 3-fedtsyrer, som er gode for hjertet. Men faktisk spiser hele 75 procent af danskerne mindre end det, der anbefales, og cirka 10 procent af os rører slet ikke fisk. Er du en af dem, der ikke så ofte har fisk på menuen, men stadig gerne vil ’smøre’ din krop indefra med sunde fedtsyrer, kan du overveje at tage et tilskud.


Det kan fx være Q10 + fiskeolie fra Fitness Pharma. Kapslerne indeholder omega-3 fedtsyrerne EPA og DHA samt hjælpestoffet Q10, som er vigtigt for en normal energiproduktion i kroppen.


Psst! Aktivia er et nyt kosttilskud, og det bidrager til et sundt og aktivt liv. Det indeholder fiskeolie med EPA og DHA, der bidrager til normal hjertefunktion. Vitamin D bidrager til at vedligeholde en normal muskelfunktion, og vitamin B12 bidrager til at mindske træthed og udmattelse.

5. Vand skal der til

Selvom du ikke længere sveder i sommersolen, har din krop stadig brug for rigeligt vand til at fungere optimalt. Når du får nok at drikke, holder det dig frisk og klar i både hoved og krop. Får du for lidt væske, kan det derimod gøre dig træt og svimmel og give hovedpine og besvær med koncentrationen.


Heldigvis har din krop som regel godt styr på at sende dig signaler om, at du er tørstig, og så er det bare om at få væske indenbords. En tommelfingerregel er, at du skal drikke 1,5-2 liter væske om dagen.


Start gerne dagen med et stort glas vand med citron i. Det vil din krop elske dig for. Citroner er desuden rige på C-vitamin og på mineralet kalium, som blandt andet hjælper til at regulere væskebalancen. I løbet af dagen er det en god ide at have en drikkedunk eller flaske med vand inden for rækkevidde, så du husker at få drukket.

Casall Drikkeflaske Trust Pink
279,95
Optjen 28 point

6. Kom ud i lyset

Selvom der er færre timer med sollys at gøre godt med om efteråret, er de stadig guld værd for din energi og dit velvære. Lys – og især sollys – gør os mere aktive og har en positiv effekt på humøret, og det hjælper os til at tænke hurtigere og huske bedre.


Derfor er et rigtig godt efterårstip at gå ud i solen, så snart den titter frem. Det bliver selvfølgelig sværere i takt med, at det bliver mørkere om morgenen, inden vi møder på job, og om eftermiddagen, når vi har fået fri. Men måske var det en ide at bruge lidt af din frokostpause eller en kaffepause på en gåtur?


Og hvorfor ikke kombinere den friske luft og sollyset med endnu en vinder på energifronten, nemlig motion? Fysisk aktivitet styrker ikke bare dit fysiske helbred og forbedrer din form. Når du træner, bliver der også frigivet et sandt festfyrværkeri af hormoner i din krop. Det mest kendte er endorfiner, der bedst kan beskrives som kroppens egne lykkepiller. De hjælper hjernen med at udskille stoffer, der fremmer positiv tænkning og godt humør.


En løbetur eller anden motion i efterårssolen er altså ren win-win, når det kommer til efterår og sundhed.


30 minutter om dagen er den officielle anbefaling om fysisk aktivitet, der fremmer både fysisk og mental sundhed og forebygger sygdom.
Kilde: Sundhedsstyrelsen

Relaterede produkter

Solaray C-Vitamin 500 Mg 180 veg. kapsler
151,95
Førpris 189,95
Optjen 16 point
Matas Striber D-vitamin 40 µg 180 tabl
47,95
Førpris 59,95
Optjen 5 point
Nani Nani Multivitamin 150 kaps.
Medlemspris 374,96
Ikke medlem 499,95
Optjen 38 point
Casall Drikkedunk Sort
59,95
Optjen 6 point

Relaterede artikler

Redaktionen fortæller: De kosttilskud spiser vi

Vi guider

Redaktionen fortæller: De kosttilskud spiser vi

Af Amalie Schiller

Det kan være svært at finde rundt i junglen af kosttilskud. I dagens skriv har jeg bedt mine skønne kollegaer om at dele ud af deres erfaringer med de kosttilskud, de dagligt tager som et supplement til en sund og varieret kost. Måske kan du finde inspiration?

Læs Mere
Bliv klogere på C-vitamin

Vi guider

Bliv klogere på C-vitamin

Af Matas

Hvad er C-vitamin og hvad bruger kroppen det til – og har jeg egentlig brug for det? Måske er du allerede stødt på vitamin C, enten som tilskud til din kost eller i din hudplejerutine? Men har du nogensinde tænkt over hvad dette vitamin gør for din krop? Læs med her, hvis du har lyst til at blive klogere på C-vitamin.

Læs Mere
Bliv klogere på D-vitamin

Vi guider

Bliv klogere på D-vitamin

Af Matas

D vitamin, D3 eller solvitaminet, som mange kalder det, er et vitamin med mange navne og endnu flere funktioner i kroppen. Der er i dag meget viden omkring dette vitamins vigtighed for at kroppen kan fungere optimalt. Læs med her for at blive klogere på D vitamin.

Læs Mere
Nyhed fra Plaisir er godt nyt for hår og negle

Nyhed

Nyhed fra Plaisir er godt nyt for hår og negle

Jeg gætter på, jeg er ikke den eneste, der godt kunne bruge lidt hjælp til at få skønne negle og et skinnende hår? Selvfølgelig kan vi til dels hjælpe hår og negle godt på vej med målrettede ydre produkter, men du kan faktisk også pleje indefra og ud. Plaisirs nye Inner Beauty kosttilskudsserie består af tre nye produkter, hvoraf det ene – Hair and Nail Power - giver dig hjælp til velplejede negle og glansfuldt hår ved et indtag af bare en tablet om dagen. Vi kigger nærmere på den gode nyhed.

Læs Mere