• Hjemmelevering
  • Afsendelse 1-2 hverdage
  • Byt i 270 butikker
  • Mere end 1000 brands
  • Byt i 30 dage
Menu
Vi guider

Corona rykker ved kvindernes ’’mig-tid’’

Corona giver mere tid derhjemme. For flere kvinder betyder det også mere tid til at dyrke egne interesser, mens andre oplever mindre tid til sig selv. Det er især kvinder med børn, der må trappe ned på mig-tiden under corona, viser en ny undersøgelse fra Matas. Hver anden kvinde ville dog ønske, at hun var bedre til at prioritere tid til sig selv, og ifølge psykolog Anna Bjerre skal vi blive bedre til at italesætte behovet for mig-tid.

Ifølge en ny undersøgelse, fra Club Matas Plus, har Corona påvirket kvindernes såkaldte ’mig-tid’: 30 procent har fået mere tid til sig selv, mens 20 procent svarer, at de har fået mindre, ofte fordi de arbejder mere hjemmefra og skal hjælpe børnene i hjemmeskole. Faktisk svarer næsten 40 procent af kvinderne i børnefamilierne, at deres mig-tid er reduceret på grund af corona. Ifølge Anna Bjerre, psykolog og stifter af ngo’en GirlTalk, er det ikke så mærkeligt, at corona rykker ved kvindernes ’mig-tid’.  

”Det hele flyder jo hurtigt sammen, når vi er derhjemme hele tiden. Udover at passe sit arbejde skal man pludselig også passe alt muligt andet”. Det er analyseinstituttet YouGov, der har foretaget undersøgelsen for Club Matas Plus blandt mere end 1.000 kvinder i alderen 15-65 år, hvor der er stillet skarpt på kvindernes tid til sig selv, den såkaldte ’mig-tid’. Det er i høj grad alderen, der styrer omfanget af kvindernes ’mig-tid’. For hver tiende kvinde mellem 35-44 år er ’mig-tid’ for eksempel ikke eksisterende, mens kvinderne i de andre aldersgrupper bruger langt flere timer på sig selv om ugen. Ifølge Anna Bjerre er der ingen tvivl om, at børn betyder, at du er nødt til at tilsidesætte dig selv og dine egne behov, og det kan i den grad stresse.


”Hvis du aldrig får ladet op eller ladet af, så skaber det stress. De fleste med børn kender nok til at flygte ud på badeværelset for lige at tænke to tanker, eller man venter på, at børnene er lagt, så man kan få bare et øjebliks ro, uden at nogen vil eller skal noget”, siger Anna Bjerre. Hun mener ikke, at man skal underkende, hvor vigtigt det er, at man har de der øjeblikke, hvor man kan trække vejret og gøre, hvad man selv har lyst til.


Netop følelsen af afslapning og ro er ifølge undersøgelsen fra Club Matas Plus det, som flest kvinder opnår ved ’mig-tid’, mens 4 ud af 10 fremhæver overskud og glæde. Næsten hver femte kvinde oplever også en følelse af selvværd, hvilket ifølge Anna Bjerre skyldes, at vi med tid til os selv øger vores trivsel og dermed vores selvværd.

Næsten halvdelen rammes af skyld 

En del kvinder får dog også dårlig samvittighed. Og ifølge undersøgelsen fra Matas rammes 45 procent af kvinderne af skyldfølelse, når de bruger tid på sig selv, hvilket ikke kommer bag på Anna Bjerre.

”Vi har alle behov for ’mig-tid’, nogle mere end andre, men det kan være svært at italesætte det behov, især hvis du har børn, for det betyder jo tid væk fra familien. Og det passer ikke med, hvilken slags mor eller far vi gerne vil være. Derfor kan det være forbundet med dårlig samvittighed at prioritere vores egne behov, for så rammes vi af, at vi jo også kunne gøre noget mere med børnene”, siger Anna Bjerre.

”Vi vil jo gerne have, at det er afslappende at være i familiens skød, men i virkeligheden tror jeg, at rigtig mange kan synes, at det er enormt stressende. Det kan være svært at stå ved, at man har det på den måde”.

Velvære på hjemmearbejdspladsen

Vi guider

Velvære på hjemmearbejdspladsen

Hjemmearbejdsplads, værnemidler og afstand, ændret arbejdsmiljø og trivsel samt manglende kontakt til kollegaerne og måske en krop, der er rastløs efter hverdagens rutiner og vanlige fysiske aktivitet – 2021 byder på fortsat behov for, at vi passer på hinanden, men i den grad også passe på os selv!

Læs også

På lige fod med søvn, grøntsager og motion 

Undersøgelsen viser desuden, at mange kvinder gerne vil være bedre til at prioritere ’mig-tid’. Og ifølge Anna Bjerre er det nødvendigt, at vi begynder at tale om og anerkender, at det er vigtigt at prioritere tid til sig selv.

”Ligesom vi taler om, at man skal sove 7-8 timer om natten, spise grøntsager, drikke vand og dyrke motion, så skal vi også til at tale mere om behovet for tid til os selv, fordi det øger vores mentale trivsel”.


Anna Bjerre mener i høj grad, at det kræver opbakning hjemmefra, hvis kvinder skal blive bedre til at prioritere mig-tid.


”Særligt i et parforhold handler det om at give hinanden plads til at have tid, hvor du kan gøre lige præcis det, du gerne vil. Det kræver, at din partner siger, at det skal du gøre, og så tager styringen på hjemmefronten. Hvis vi sætter hinanden fri i parforholdet, så får vi også hinanden gladere hjem”.


Psykologens tre gode råd om mig-tid:
   1) Stå ved, at du har brug for mig-tid
   2) Sæt din partner fri til at have det
   3) Spørg om hjælp til selv at få det

GirlTalk: Sådan er der nok ikke andre, der har det

Nyhed

GirlTalk: Sådan er der nok ikke andre, der har det

Hele 3 gange så mange børn mellem 0-18 år fik i 2018 diagnosen angst eller depression som for 10 år siden. Dette er bare ét eksempel på noget af det statistik om unges trivsel, som ikke er specielt rart at læse. Og det skal vi blive bedre til turde tale om.

Læs også

Anna Bjerre om sin egen ’mig-tid’ 

Hvad er ’mig-tid’ for dig?

At løbe eller gå en tur, særligt med en veninde. Det kan også være at se serier om aftenen uden at skulle tage hensyn til, hvad min partner gerne vil se. Læse artikler på nettet eller bage. Mig-tid behøver ikke at være skemalagt til, hvad jeg skal. Det kan også være at tage ned og handle og bruge en halv time på at gå og kigge på vinduer - bare lige tømme hovedet. 


Hvor meget mig-tid har du om ugen?

1-2 timer om ugen.


Hvilken følelse giver mig-tid dig?

Det lader mig helt vildt op og giver mig energi. Det er så vigtigt for mig.


Ville du ønske, at du var bedre til at prioritere mig-tid?

Jeg ville ønske, at der var flere timer i døgnet, så jeg kunne få noget mere mig-tid. Men det handler nok om at prioritere i forhold til de timer, der er i døgnet.


Har corona påvirket din mig-tid?

Ja, jeg har nok fået mindre mig-tid, fordi jeg hele tiden skifter kasket i løbet af dagen, når jeg også skal sørge for børnene. På nogle punkter har jeg fået mere frihed, og jeg kan bytte lidt rundt på det. For eksempel kan jeg gå en tur om formiddagen, og så kan jeg arbejde om aftenen, men samtidig er der også den fare, at det hele flyder sammen, så man arbejder hele dage, fordi man klat-arbejder i stedet for. 

Hvad er dit nytårsforsæt? Her er redaktionens!

Vi guider

Hvad er dit nytårsforsæt? Her er redaktionens!

Hvis du blev spurgt: ”hvad er dit nytårsforsæt for 2021?” - hvad ville du så svare? Jeg synes, at et årsskifte giver anledning til, at man summer over, hvad man ønsker at opnå i det kommende år. Måske sætter man endda det forgangne i perspektiv? Det er ikke længe siden, jeg gjorde op med mig selv, hvad jeg forventer af 2021 – og mig selv. I min summen blev jeg nysgerrig på, hvad mine kollegaer mon tænker om det år, vi snart springer ind i. Bliv klogere her!

Læs også

Om Club Matas Plus 

- Den naturlige overbygning på Club Matas, der er en af Danmarks største kundeklubber med over 1,5 million medlemmer.

- Medlemskab giver ekstra point på alle køb, fri fragt på matas.dk og en eksklusiv fordel hver måned, f.eks. gratis produkter eller ekstra rabatter.

- Det koster 29,- kroner om måneden, og den første måned er gratis.


God fornøjelse med din træning i hverdagen.

Se mere på www.matas.dk/plus

Relaterede artikler

Hjemmesalonen: Få mere selvforkælelse i hverdagen

Vi guider

Hjemmesalonen: Få mere selvforkælelse i hverdagen

Af Nanna Skousbøll

Selvom vi tilbringer mere tid derhjemme nu, behøver du ikke at gå glip af salonværdige skønhedsbehandlinger. Med gode tips og skønne produkter kan du nemt lave din egen hjemmesalon og og få mere selvforkælelse ind i hverdagen. Lad os guide dig.

Læs Mere
Gode vaner på hjemmearbejdspladsen

Vi guider

Gode vaner på hjemmearbejdspladsen

Drømmer du om at lukke dagens arbejde ned og bare have det godt i din krop? Altså, uden at mærke til stive skuldre, hovedpine eller en ryg der knager? Vores sundhedsskribent Catrine vil hjælpe dig på vej her.

Læs Mere
Sov godt: 7 måder du kan gøre din søvn skønnere

Spot Trenden

Sov godt: 7 måder du kan gøre din søvn skønnere

Af Isabel Marschall Thostrup

Lytter man til de internationale trendforskere, drømmer vi om mere ro, nærvær og tid. Vi dyrker yoga og mindfullness, mediterer og drikker urtete. Og så vil vi altså gerne sove mere og bedre. Her er 7 måder, du kan gøre skønhedssøvnen bedre.

Læs Mere
Den tiltrængte guide til hjemmemassage

Vi guider

Den tiltrængte guide til hjemmemassage

Af Nanna Skousbøll

Har lange og mange dage på hjemmekontoret sat sig i kroppen som spændinger i ryg og nakke? Så kunne du sikkert trænge til en omgang massage, og den gode nyhed er, at du nemt kan klare det selv derhjemme – med hjælp fra din partner, en skøn massageolie eller et effektivt massageapparat.

Læs Mere