Menu

GODE RÅD

Fokus på bedre søvn

Her kan du blive klogere på hvordan du skaber sunde vaner, der kan hjælpe dig til en bedre søvn. Vi inspirerer til hvordan en god søvn kan skabes med faste rutiner og lette hjælpemidler.


GODE RÅD

Fokus på bedre søvn


​​​​​​​Her kan du blive klogere på hvordan du skaber sunde vaner, der kan hjælpe dig til en bedre søvn. ​​​​​​​Vi inspirerer til hvordan en god søvn kan skabes med faste rutiner og lette hjælpemidler.


Lysterapi - Vækkeur med lys

Med en Wake Up Lights kan du stabilisere din døgnrytme, så du kommer til at sove bedre. Det i sig selv giver mere energi. Lyset giver også gennem en særlig type af celler inde i øjnene besked til hjernen om at producere serotonin. Det er naturligvis vigtigt at komme ud i dagslyset så meget som muligt; men kan det ikke lade sig gøre, så er en lysterapi lampe en særdeles gavnlig erstatning – og under alle omstændigheder et godt supplement til solens stråler.

Meditation for indre ro og bedre søvn

Fald til ro og fald i søvn, og bliv en bedre udgave af dig selv med meditationslydbøgerne fra MindEvolution. Opnå en bedre nattesøvn og fornyet energi med Indre Ro og Sov Godt meditationerne. Ved at bruge meditationen dagligt opnår du en forbedret søvnkvalitet.

Sov med den rigtige hovedpude

Fossflakes og Tempur har hovedpuder, der er specielt designet til at give dig en bedre søvn. Puderne er bl.a. designet til at passe til bestemte sovestillinger, så du kan få en hovedpude der passer lige præcis til den stilling du foretrækker at sove i. Fra Fossflakes finder du også puder der er designet af kiropraktorer.

Lysterapi - Vækkeur med lys

Med en Wake Up Lights kan du stabilisere din døgnrytme, så du kommer til at sove bedre. Det i sig selv giver mere energi. Lyset giver også gennem en særlig type af celler inde i øjnene besked til hjernen om at producere serotonin. Det er naturligvis vigtigt at komme ud i dagslyset så meget som muligt; men kan det ikke lade sig gøre, så er en lysterapi lampe en særdeles gavnlig erstatning – og under alle omstændigheder et godt supplement til solens stråler.

Meditation for indre ro og bedre søvn

Fald til ro og fald i søvn, og bliv en bedre udgave af dig selv med meditationslydbøgerne fra MindEvolution. Opnå en bedre nattesøvn og fornyet energi med Indre Ro og Sov Godt meditationerne. Ved at bruge meditationen dagligt opnår du en forbedret søvnkvalitet.

Sov med den rigtige hovedpude

Fossflakes og Tempur har hovedpuder, der er specielt designet til at give dig en bedre søvn. Puderne er bl.a. designet til at passe til bestemte sovestillinger, så du kan få en hovedpude der passer lige præcis til den stilling du foretrækker at sove i. Fra Fossflakes finder du også puder der er designet af kiropraktorer.

3 hurtige tips til bedre søvn

1. Luft ud i soveværelset

Luft ud i soveværelset, stræk din krop godt igennem, tag nogle dybe indåndinger og tænk over ting, du er glad for i livet​​​​​​​.​​​​​​​

2. Brug lavendel

Vidste du, at lavendel er anset for at virke beroligende og fremme afslapning og afspænding? Brug en massageolie med duft af lavendel, eller smid fødderne i et fodbad du har saltet med lavendelbadesalt for at skabe en beroligende aften rutine inden du skal sove.​​​​​​​​​​​​​​

3. Tænd ikke lyset

Undgå at tænde lyset i løbet af natten da lys betyder markant fald i dannelsen af søvnhormonet melatonin. Undgå også telefonen og andre skærme, når du går i seng.​​​​​

4. Tøm hovedet

Snup en kuglepen eller blyant og et stykke papir, og tøm hovedet for tanker og ting du skal huske, inden du lægger dig til at sove.

3 hurtige tips til bedre søvn

1. Luft ud i soveværelset

Luft ud i soveværelset, stræk din krop godt igennem, tag nogle dybe indåndinger og tænk over ting, du er glad for i livet​​​​​​​.​​​​​​​

2. Brug lavendel

Vidste du, at lavendel er anset for at virke beroligende og fremme afslapning og afspænding? Brug en massageolie med duft af lavendel, eller smid fødderne i et fodbad du har saltet med lavendelbadesalt for at skabe en beroligende aften rutine inden du skal sove.​​​​​​​​​​​​​​

3. Tænd ikke lyset

Undgå at tænde lyset i løbet af natten da lys betyder markant fald i dannelsen af søvnhormonet melatonin.​​​​​​​

4. Tøm hovedet

Snup en kuglepen eller blyant og et stykke papir, og tøm hovedet for tanker og ting du skal huske, inden du lægger dig til at sove.

Søvneksperten guider

Læs vores serie af artikler, der skrevet i samarbejde med Søren Vinther Fjærestad, som er uddannet psykolog med speciale i mindfullness-baseret behandling af søvn

Søvneksperten guider

Læs vores lille serie af artikler, der er skrevet i samarbejde med Søren Vinther Fjærestad, som er uddannet psykolog med speciale i mindfullness-baseret behandling af søvn

Søvneksperten guider: 10 myter om søvn

Vi guider

Søvneksperten guider: 10 myter om søvn

Af Anja Mille Blum

Skal du have 8 timers søvn hver nat? Kan du indhente tabt søvn? Og skal din søvn være sammenhængende? Læs med, når Søren Vinther Fjærestad be- eller afkræfter 10 myter om søvn.

Læs Mere
Søvneksperten guider: De 4 søvnstadier

Vi guider

Søvneksperten guider: De 4 søvnstadier

Af Anja Mille Blum

Lad os tale om søvn! I denne artikel guider vores søvnekspert dig igennem de fire søvnfaser og fortæller mere om, hvad der sker i hvert stadie, og hvorfor det har så stor betydning for os at få vores søvn.

Læs Mere
Søvneksperten guider: Her er mine bedste tips

Vi guider

Søvneksperten guider: Her er mine bedste tips

Af Anja Mille Blum

Du kender det sikkert: Det der med at ligge vågen hele natten, og det eneste, der kører rundt i dit hoved, er, hvor mange timer der nu er, til dit vækkeur ringer. Men faktisk er der nogle ting, du selv kan gøre, for at sikre en god nattesøvn - og dem fortæller vores søvnekspert mere om i denne artikel.

Læs Mere