• Hjemmelevering
  • Afsendelse 1-2 hverdage
  • Byt i 270 butikker
  • Mere end 1000 brands
  • Byt i 30 dage
Menu

Lecithin

Helse & Sundhed Kosttilskud Ingredienser
Mest populære
Vælg filtre

Mærker

På abonnement

5 produkter
5 produkter
Sortér efter: Mest populære
Biosym Lecithin Granulat fra solsikkeolie 200 g
114,95
Optjen 12 point
Biosym Lecithin Granulat solsikkeolie 400 g
189,95
Optjen 19 point
Natur Drogeriet Mega Cholin 120 kap
199,95
Optjen 20 point
Natur Drogeriet Lecithin complex 400 g
159,95
Optjen 16 point

Hvad er lecithin?

Lecithin er en del af den gruppe stoffer, som kaldes fosfolipider, og lecithin hører til blandt de vigtigste fosfolipider, som indgår i vores cellemembraners opbygning. Lecithin går også under navnet fosfo-cholin, fordi det består af sunde fedtsyrer samt glycerol, fosfat og cholin. Det betyder, at det hverken er et vitamin eller et mineral, men et stof der er i familie med næringsstoffer.

Man udvinder typisk lecithin fra sojabønner, som indeholder store mængder af fedtsyren. Du indtager også naturligt lecithin fra nogle af dine madvarer, f.eks. spinat, blomkål, kartofler, gulerødder, nødder, okselever, solsikkeolie og æggeblommer. Du finder lecithin som kosttilskud i kapselform eller som granulat. Granulatformen er ideel at bruge som topping på din morgenmad eller i din smoothie.

Hvorfor skal jeg tage lecithin?

Hjerne og nerver er i særlig grad afhængige af lecithin. Det er et stof, som er nødvendigt, for at de kan fungere optimalt. Desuden spiller lecithin også en vigtig rolle i forhold til fordøjelsessystemet. Lecithin kan nedbryde fedt fra kosten og bidrager til optagelsen af fedt i tarmene og transporten af fedtstoffer rundt i hele kroppen. Lecithin bidrager også til kroppens leverfunktioner og reducerer risikoen for åreforkalkning ved at nedbryde fedtlagre i kroppen. Lecithin er særligt vigtigt for dig, som dyrker sport. Det skyldes blandt andet, at cholin – et stof i lecithin – sender signaler til dine muskler om at bevæge sig. Du kan derfor få et positivt udbytte af lecithin, når kroppen skal præstere fysisk. Omvendt kan cholinmangel betyde, at du præsterer dårligere fysisk.

Ved indtagelse af lecithin skal du altid følge anvisningerne på produkterne. Hvis du indtager for meget, kan du opleve bivirkninger som hovedpine, kvalme og diarré.

Historien bag lecithin

Lecithin betragtes som hjernenæring, efter devisen: "Hvad der er godt for tankevirksomheden, er også godt for blodsukkerspejlet".Det var videnskabsmanden professor Dr. Maurice Gobley, der opdagede lecithin tilbage i 1847 i sin æggeblomme, og han fandt hurtigt ud af, at han kunne finde dette stof i betydeligt større mængder i sojabønner. Lecithin blev hurtigt verdenskendt herefter, men i mange år så man kun lecithin som værende et næringsstof til hjernen. I en undersøgelse i 1962, hvor 234 forsøgspersoner lod sig teste, opdagede man dog en kolesterolsænkende effekt. Undersøgelsen vakte stor opsigt, og manifesterede én gang for alle lecithins fantastiske effekter.

Linea R.
Farmakonom
"Skønhed og sundhed er for mig både indre og ydre. Det er for mig en kombination af at pleje huden med skønne produkter, samt at indtage de rigtige tilskud af vitaminer og mineraler."
Linea er uddannet farmakonom i 2020. Lineas helt store interesse ligger i vejledning omkring kosttilskud og vitaminer. Linea er særligt interesseret i sundhed og sætter en ære i at følge med i udviklingen på markedet. Linea elsker desuden at rådgive kunderne inden for hudpleje og helse.