• Afsendelse 1-3 hverdage
  • Mere end 1000 brands
  • Byt i 260 butikker
  • Fri fragt til butik v. køb for 99,-
  • Returret frem til d. 31/1-2023
Menu
Din sundhed

Kræftens Bekæmpelse: Solsikker udendørstræning

Frisk luft og natur er for mange det, der skal til for at få kæmpet sig op af sofaen og komme ud og træne. Både træningen og naturens omgivelser er godt for dig og dit helbred –såvel fysisk som mentalt. Men når solen bager om sommeren, skal vi selvfølgelig huske at passe på den - også når vi træner.

Kræftens Bekæmpelse giver dig her en række gode råd til en solsikker udendørstræning. Hvis du følger et par simple råd, kan du få frisk luft og sved på panden samtidig med, at du passer på din hud og undgår solskoldninger. Solskoldninger gør ikke bare ondt her og nu - de øger også din risiko for hud- og modermærkekræft på den lange bane.


Det er skønt, når træningen kan rykkes udendørs om sommeren. Solskin og frisk luft kan motivere mange til at bevæge sig lidt mere.  Men husk at passe på solen, så din ellers sunde løbetur ikke resulterer i en usund (og smertefuld) solskoldning.  Kræftens Bekæmpelse har samlet en række råd, der sikrer dig en solsikker udendørstræning:

Planlæg din træning 

Solen er stærkest mellem kl. 12 og 15 fra april til september. Det kan derfor være en god idé at planlægge din træning til at foregå om morgenen eller aftenen. Du undgår på den måde både solens stærke uv-stråling og at få det unødigt varmt under din træning.


Hvis det kun er midt på dagen, du har tid til at træne, så prøv at træne i skyggen og husk dækkende tøj og solcreme - og masser af væske. Du kan eventuelt træne i skoven – det kan både være med til at give dig lidt skygge og samtidig udfordre dig i det ujævne terræn. Træn altid hellere i skyggen af et træ i stedet for steder, hvor solen bager direkte på dig. 

Solsikkert træningstøj

Når du træner udendørs er det vigtigt at tage noget træningstøj på, som skærmer din hud mod solen. Det er derfor en god idé at dække udsatte områder og træne i tøj, der går ned til knæ og albuer. Hvis tøjet er løst og let, bliver det ikke for varmt. Samtidig slipper du også for solcreme på de steder, hvor tøjet dækker.


En kasket er også en god måde at give skygge til ansigtet. Husk at beskytte nakken på anden vis - f.eks. med en god solcreme. En kasket kan også være med til at du ikke får solen i øjnene under din træning. Det kan også være en god ide at træne med et par gode solbriller - så passer du på dine øjne, som også kan tage skade af solens stråling.

Smør solcreme på i god tid

Det er selvfølgelig altid vigtigt at bruge solcreme de steder, hvor tøjet ikke dækker– også under træning. Men under træning skal du huske på, at du sveder, og når du træner i sommervarmen sveder du ofte endnu mere.


Hvis du smører dig ind i god tid før din træning, f.eks. 20 minutter før, sikrer du, at solcremen er trukket ind i huden og du slipper for at blive alt for klistret, når du sveder. ​​​​​​​

Relaterede produkter:

Relaterede artikler

Træning udendørs giver flere fordele

Vi guider

Træning udendørs giver flere fordele

Af Matas

Denne tid på året føles fantastisk for mange af os. Det giver mere energi, når dagene bliver længere og lyset kraftigere og foråret venter lige om hjørnet. Måske du også har oplevet en stigende lyst til at komme udenfor? Her kan du læse om alle de fordele, der er ved at motionere udendørs.

Læs Mere
Sådan får dit barn en solsikker sommer

Din sundhed

Sådan får dit barn en solsikker sommer

Af Christine Lind Behrens, Kræftens Bekæmpelse

Solbeskyttelse er vigtigt for os alle. Uden solbeskyttelse bliver vi solskoldede, og det gør ondt på huden nu og her - og øger risikoen for hud- og modermærkekræft på længere sigt. Børn er særligt udsatte, når det kommer til uv-stråling, fordi deres kroppe stadig vokser. Kræftens Bekæmpelse guider dig til solbeskyttelse af dit barn, så I får en dejlig sommer uden solskoldninger.

Læs Mere
Alt, du skal vide om solcreme

Vi guider

Alt, du skal vide om solcreme

Af Astrid Lund Olstrup

Når sommeren står for døren, og solens stråler begynder at varme din hud, skal du til at tænke på solbeskyttelse. Ud over skygge og solhat, så er solcremen din bedste ven. Én ting er at vælge den rigtige, en anden ting er at bruge den rigtigt.

Læs Mere
Giv energien og humøret et boost

Vi guider

Giv energien og humøret et boost

Af Matas

De fleste kender til at være trætte og ikke have det store overskud til nye eller igangværende projekter. Det kan der være mange årsager til, men heldigvis kan du ved selv små livsstilsændringer gøre noget ved problemet. Og bonussen ligger lige for i form af mere overskud og et gladere dig.

Læs Mere